• Sillis

    Operation visdomstand

    Jag opererade ut min visdomstand hos Folktandvården i måndags. Fick sy 4-5 stygn. Har haft väldigt ont hela tiden, men de senaste dagarna gör det också ont upp mot örat. Ett av stygnen i kinden gick upp igår också. Ser mer svullen ut precis vid stygnen idag än innan.

    Pratade med en jourtandläkare idag som skrev ut antibiotika till mig över telefon. Ska ringa min tandläkare på måndag för att komma på undersökning.

    Hur länge har ni haft ont efter att ha opererat ut en visdomstand? Hur vet man om det är inflammerat eller bara ?vanligt? ont?

  • Svar på tråden Operation visdomstand
  • Fossil

    JAg opererade ut min tand på sjukhusets Mun- och käkcentrum på en fredag, tänkte att då kan jag nog jobba på måndag.
    Det kunde jag inte.

    Tanden som drogs ut satt i underkäken var inte en visdomstand utan nr två därifrån.

    Jag syddes men minns inte antalet stugn, dock så letade sig något "skit" ner i såret och det blev inflammerat. Såg ut som att jag hade en valnöt under kinden, kunde bara suga soppa med sugrör. Kunde inte på något sätt öppna munnen mer än så.

    Fick antibiotika och var sjukskriven en vecka, sen var det bra.

  • Anonym (Lyckliga Lotta)

    Jag opererade bort en på sjukhuset, sydde också 4-5 stygn. Kunde äta vanlig mat dagen efter, men tuggade på andra sidan. Men så lindrigt brukar man nog inte komma undan.

    Såhär skriver Region Skåne:

    Oftast slutar det göra ont några dagar efter att du tog bort visdomstanden. Men det är inte ovanligt att efter tre till fyra dagar få tillbaka en annan typ av smärta. Då sträcker den sig oftast upp mot örat och gör väldigt ont. Det beror på en infektion i hålet där tanden suttit.

    Infektionen ger nästan aldrig några större besvär och läker oftast även utan behandling. Men du kan bli besvärsfri fortare om tandläkaren spolar rent i hålet där tanden har suttit. Ibland får du en liten kompress som är indränkt i bedövningssalva i hålet där tandens rötter har suttit. Det kallas att få en tamponad.

    Gå tandläkaren för kontroll om du har smärta i tanden som inte försvunnit efter en till två veckor.

  • Anonym (väldigt jobbigt)

    Jag fick ta maxdos smärtstillande i tio dygn innan jag kunde fokusera på att jobba utan tabletter, men jag hade ingen infektion trots detta.

  • Anonym (Spola rent)

    Kan vara matrester som har kommit ner i alveolen (hålet där tanden satt)

    Rätt så vanligt vid extrationer. Svårt att hålla rent, försök att skölja några dagar med antibakteriell munskölj.

    Dock svårt att få bort matrester om det har kommit ner, så dom kommer förmodligen skölja bort det med spolspruta och koksalt (om det nu är det)

    Mvh tandsköterska

Svar på tråden Operation visdomstand