Löss och linicin pure power
Upptäckte löss på dottern innan och körde en behandling i 15 min med linicin pure power. Sen efter det började jag kamma med lusskammen. Många var döda men några par kröp fortfarande. Är behandlingen misslyckad då??
Upptäckte löss på dottern innan och körde en behandling i 15 min med linicin pure power. Sen efter det började jag kamma med lusskammen. Många var döda men några par kröp fortfarande. Är behandlingen misslyckad då??
,,,
Ja, det låter det ju som. I ert läge hade jag kammat noggrannt och sen köpt den mildare linicinvarianten. Den verkar vara snällare mot användaren (tycker jag det låter som när jag läser om Pure Power). Behandla med den och kamma igen.
Sen ska man ju alltid behandla igen efter 9-10 dagar för säkerhets skull. När vi fick löss kammade vi dessutom varje kväll mellan de två behandlingarna och kontrollkammade 9-10 dagar efter den andra.
Åkte och köpte den du skrev om. Kammade igenom hela håret innan med en luskam. Gjorde enligt förpackningen och när vi var klara så kammade jag igen.
Men nu efter ett par timmar kammade jag henne igen men då kröp det en tilll. Fattar inte vad jag gör för fel alltså.
Kan jag tvätta håret igen eller blir det för mycket då.
Vi använde Hedrin produkter, de funkade mycket bra.
Killarna var klara på en omgång, jag som hade långt hår fick göra en inpackning över natten en andra gång efter 6 dagar och sen var det klart.
Tänk på att ha i verkligt mycket medel, varje hårstrå ska vara täckt. Min dotter har tjockt hår, det går åt dubbelt så mycket som det står. Se till att täcka hårbotten ordentligt, det är nära hårbotten de ofta sitter, samt i underhåret och i håret bakom öronen. Ett fel jag gjorde i början var att inte dela upp håret som man ska för att jobba in medlet.
Var noga med tiden också och räkna med att göra om alltihopa efter 9 dagar även om det står på flaskan att det bara ska behövas en behandling.
De blir inte resistenta mot lincin så det är bara att jobba på?
Jag rekommenderar också Hedrin (once). Funkade kanon på oss. En behandling, sitta med det 15 min. Sen tvätta ur. Allt dog. Man får dock tvätta håret ett par ggr för det bli fett. Men effektivt var det.
Strunta i medicinen och luskamma noggrant minst två gånger i veckan under 2-3 veckor. Hittas inga löss på slutet så är man lusfri.
Äggen är svåra att få bort, men genom att kamma tillräckligt ofta så får man bort nykläckta löss innan de kan lägga egna ägg. Ett ägg kläcks inom 9 dagar, så noggrann luskamning måste alltså pågå under en längre tid än så. Det tar ca 10 dagar innan en nykläckt lus kan lägga egna ägg, och under den tiden måste man kamma bort den. Kammar man minst två gånger i veckan så har man marginal.
Att tvätta håret hjälper inte mot löss, men håret kan möjligen bli lättare att kamma.
Löss finns inte påriktigt. Staten har konstruerat det för att vi ska slösa våra pengar på massa lusmedel.
Jag funderar på om du kan ha använt för lite medel. Hela håret måste verkligen vara helt inkladdat, från hårbotten och ända ut i topparna, alla hårstrån. Jag tror de beräknar halva flaskan till axellångt hår. Men har man tjockt hår kan det ju behövas mer. Och så ska det sitta i ett tag innan man sköljer ur. Minns inte hur länge men det står ju på kartongen.
Lössen kan inte bli restistenta mot den sortens Linicin som kväver dem - det är ju inget gift utan ett gegg som skadar deras andningsorgan - därför är det ingen fara att göra flera behandlingar. Annars är ivrigt kammande också effektivt. Vi gjorde som sagt en kombination.
Inser att det var Paranix vi använde. Men jag tror att de fungerar på samma sätt.
Köpte nån som hette Nyda express som hon på apoteket tipsade om. Lätt att lägga i och sen kamma. Hoppas verkligen det hjälper denna gången.