• Sun 2 Jan 2022 01:45
    4727 visningar
    6 svar
    6
    4727

    Inskolning på förskola? Jag har jobbat snart 20 år i förskolan. Fråga du vill inför förskolestart!

    I januari och augusti brukar det komma massor med frågor på olika forum kring inskolning på förskola och vad man ska tänka på och hur det går till och vad som är okej eller inte.


    Jag är kanske ingen expert på så vis, men jag har arbetat 20 år i förskolans värld (inom de flesta inriktningar i princip, alltifrån "vanliga" kommunala och privata förskolor till uteförskola och nattis) och har varit med om det allra mesta.


    Har du någon fråga eller någon form av oro som du vill ha ett svar på kring hur det går till? Fråga gärna här i tråden, så ska jag göra mitt bästa för att svara. Föräldrar och annan förskolepersonal med erfarenhet får givetvis också svara på frågorna som ställs.


    Kanske kan den här tråden göra att just du som förälder och ditt barn känner er lite lugnare inför förskolestarten.


     

  • Svar på tråden Inskolning på förskola? Jag har jobbat snart 20 år i förskolan. Fråga du vill inför förskolestart!
  • Anonym (Ayla)
    Sun 2 Jan 2022 15:43
    #1

    Hej, min dotter ska börja på förskola nästa månad och jag är väldigt orolig för hur det ska gå med maten då hon inte vill/kan äta själv, hon är 1år 3 månader. Och hon har väldigt svårt med att äta bitar i maten så jag får mosa det mesta av hennes mat. Hur gör pedagogerna? Hjälper dom till och matar eller får hon äta själv? Vill inte att hon ska gå hungrig hela dagen.

  • Anonym (Fia)
    Mon 3 Jan 2022 15:49
    #2

    Hej! Min tjej som är strax över två år ska börja förskola nu. Jag undrar Hur mycket tillsyn hinner pedagogerna egentligen ge barnen överlag?

    Mitt barn älskar tex åka ruschkana men trots sin ålder är hon lite fumlig motoriskt och jag är jämt med henne å ser till att hon inte ramlar på stegen upp osv.

    Men de lär väl inte pedagogerna jämt hinna med om de har 5 barn minst att ha koll på?

    Är jätteorolig över sådana saker

  • Thu 6 Jan 2022 04:24
    #3
    Anonym (Ayla) skrev 2022-01-02 15:43:19 följande:

    Hej, min dotter ska börja på förskola nästa månad och jag är väldigt orolig för hur det ska gå med maten då hon inte vill/kan äta själv, hon är 1år 3 månader. Och hon har väldigt svårt med att äta bitar i maten så jag får mosa det mesta av hennes mat. Hur gör pedagogerna? Hjälper dom till och matar eller får hon äta själv? Vill inte att hon ska gå hungrig hela dagen.


    Hej!


    Pedagogerna hjälper helt klart till så att ditt barn kan äta. Räkna dock med att hon får lov att äta själv. Hon kommer efter ett par veckor ha kollat in de andra barnen, och det kan innebära att hon äter med sina händer (och kletar in mat i hår och kläder.) Pedagogerna ser dock till att hon får in mat i munnen.


    Vi tvingar dock ingen att äta, så om hon kniper ihop munnen eller skakar på huvudet så släpper pedagogerna det en stund (eller under hela måltiden i början.) Så om hon får svårt med maten, så kommer de att säga det till dig. Möjligen kan de också ringa dig i början och säga att "Vi fick inte henne att äta, så hon är jättehungring." Det viktigaste då är att du eller någon annan i hennes närhet har möjlighet att hämta lite tidigare den dagen, om hon är mycket trött eller hungrig.


    Jag vill dock inte oroa er för mycket. Det brukar oftast lösa sig fint, eftersom barn har en tendens att göra vad andra barn gör. Jag tror att det kommer att gå riktigt bra, men var lyhörd ifall personalen antyder att hon äter dåligt. De säger det i så fall.


    Det viktigaste är egentligen inte att hon äter på förskolan (har hon inte ätit på förskolan, lär hon äta desto mer hemma, och gör hon varken eller, så märker både ni och personalen det ganska snart.) Det viktigaste är att hon leker, är glad, verkar trygg och känner att det är helt okej att vara på förskolan, så kommer mat och sådant per automatik.

  • Thu 6 Jan 2022 04:44
    #4
    +1
    Anonym (Fia) skrev 2022-01-03 15:49:55 följande:

    Hej! Min tjej som är strax över två år ska börja förskola nu. Jag undrar Hur mycket tillsyn hinner pedagogerna egentligen ge barnen överlag?

    Mitt barn älskar tex åka ruschkana men trots sin ålder är hon lite fumlig motoriskt och jag är jämt med henne å ser till att hon inte ramlar på stegen upp osv.

    Men de lär väl inte pedagogerna jämt hinna med om de har 5 barn minst att ha koll på?

    Är jätteorolig över sådana saker


    Hej!


    Rutschkana ska nog inte vara några problem alls! :)


    Vi som arbetar i förskolan har nämligen devisen kring höga höjder, att "kommer du inte upp för egen maskin, ja då kan du inte göra den här saken, men vill du, ja då är vi där."


    Alltså, om ett barn INTE kan klättra upp, så lyfter heller ingen henne (däremot kan vi öva grovmotorik på annat vis). Om hon däremot älskar rutschkanor och dras mot dem, så kan du vara helt säker på att det står en personal där intill och övervakar.


    På de flesta förskolor i landet har man en uppdelning kring vart man är som personal, vad man gör under dagen och vad syftet med det man gör är.


    Det heter helt olika saker i olika delar av landet, men för att förklara det mycket, mycket enkelt, så kan vi kalla det för A- B- och C- tid. Detta innebär att den personal som är i A-tid ser till att det barnet som är på rutschkanan också får lov att åka där. B-tidspersonalen ser till att fler barn strömmar till rutschkanan, så att inte A-tidspersonalen står ensam med ett enda barn under en hel dag. Alltså står en pedagog vid rutschkanan om ett enda barn behöver hjälp där, B-tidspersonalen ser till att alla barn hittar någonting att göra och slussar barnen vidare när de tröttnar, medan A-tidspersonalen alltid är helt upptagen (under den stunden) med att stötta barn vid just den aktiviteten de gör.


    Det här kan också göra att under 10 minuter får INGET barn vara vid rutschkanan, eftersom B-tidaren fortfarande klär på barn där inne. (hm, det här var möjligen ett extremt exempel, för oftast står det ändå en personal vid rutschkanan, men det kan vara värt att tänka på om vissa rum på förskolan är "stängda", eftersom det är samma princip.)


    Kontentan är: Personal lär sig mycket snabbt vilka barn som klättrar högt, springer fort, står på höjder, åker rutschkana och så vidare. Det brukar vi se redan vid inskolningen och då lägger vi mentalt om A- B- och C-tiden, även om denna inte står i någon som helst planering.


    Det värsta som kan hända förskolepersonal är att ett barn skadar sig eller gör sig illa eller liknande. Ett barn behöver en förälder som tröstar. Personal kan också trösta och det kan fungera mycket, mycket bra, men först när barnet själv har tillåtit det, och det kan dröja ett tag efter inskolning innan ett barn är trygg nog med att det är en i personalen som tröstar.


    Det viktigaste för oss i förskolan är att barnen är trygga.

  • Anonym (Fia)
    Thu 6 Jan 2022 15:17
    #5

    Jaha :) Då vet jag lite mer hur det brukar se ut. Min största farhåga är så klart att hon ska skada sig pga bristande tillsyn från en vuxen. Men då känner jag mig lite mer trygg ändå!

    Tack så mycket för ett bra svar!

  • Anonym (Ayla)
    Fri 7 Jan 2022 14:55
    #6

    Tack så mycket för svar, då kan jag känna mig lite lugnare ????

Svar på tråden Inskolning på förskola? Jag har jobbat snart 20 år i förskolan. Fråga du vill inför förskolestart!