• annie90

    Två missfall i rad

    Hej,

    Fick ett ? missed abortion? i början av augusti. Var gravid i ca vecka 11 men fostret slutade växa redan några veckor innan. Det andra missfallet fick jag i början av december i vecka 7.

    Jag kan inte förklara vad jag känner men vill att mardrömmen ska vara över?.

    Vill fråga om ni vet någon privat klinik? Vad ska man lämna för prover?

    Tack!

  • Svar på tråden Två missfall i rad
  • Anonym (Ivf)

    Hej, när jag och mitt ex gjorde utredning fick jag (kvinna) göra en gynundersökning där man kollade med ultraljud att allt såg fint ut samt lämna blodprov för att se att ägglossning sker som den ska etc.

    Mannen i sin tur fick lämna spermaprov vid olika tillfälle

  • annie90
    Anonym (Ivf) skrev 2022-01-02 03:14:29 följande:

    Hej, när jag och mitt ex gjorde utredning fick jag (kvinna) göra en gynundersökning där man kollade med ultraljud att allt såg fint ut samt lämna blodprov för att se att ägglossning sker som den ska etc.

    Mannen i sin tur fick lämna spermaprov vid olika tillfälle


    Gick det bra för er till slut?
  • svansmamman
    annie90 skrev 2022-01-02 02:53:49 följande:
    Två missfall i rad
    Hej,

    Fick ett ? missed abortion? i början av augusti. Var gravid i ca vecka 11 men fostret slutade växa redan några veckor innan. Det andra missfallet fick jag i början av december i vecka 7.

    Jag kan inte förklara vad jag känner men vill att mardrömmen ska vara över?.

    Vill fråga om ni vet någon privat klinik? Vad ska man lämna för prover?

    Tack!
    Jag hade två (eller ja, tre) missfall/MA i rad. Dock inte efter aktiva försök, de första två var ett hoppsan och det tredje efter att vi bestämt oss för att sluta med preventivmedel (blev gravid direkt). Varför jag skriver två-tre är för att den första graviditeten var tvillingar där det ena fostret kom ut först och det andra några veckor senare.

    Mig veterligen brukar det krävas tre missfall eller försök under ett års tid för att man ska få hjälp via vården. Privat är såklart ett alternativ om ni är beredda att betala för besöket.

    Om jag var du skulle jag inte påbörja en utredning redan nu utan avvakta. Du verkar ha relativt enkelt att bli gravid och kanske är det bara slumpen som lett till att det slutat som det gjort tidigare. För mig kunde konstateras att jag förmodligen är ?för? fertil, dvs att kroppen befruktar första bästa ägg med första bästa spermie. Ett ägg, spermie eller tidpunkt som inte skulle lett till befruktning för någon annan (pga att förhållandena var för dåliga) blev en befruktning hos mig som senare ledde till missfall/MA då kombinationen inte var livsduglig.

    Jag håller tummarna för att det snart går vägen för er!
Svar på tråden Två missfall i rad