• Dalaa

    Collagen vid ung ålder.

    Jag har ocd vilket gör att jag har stress varje dag och har läst att ens collagen minskar när man är stressad hela tiden och har själv börjat sett vid munnen och pannan att jag fått mer linjer därför undrar jag om jag som ung kan ta collagen kosttillskot som boostar collagen som jag tappat, är det bra eller dåligt för har verkligen stress över detta när man börjar se sträck och linjer som 18 åring. alla svar uppskattas väldigt mycket.

  • Svar på tråden Collagen vid ung ålder.
  • generationWhy

    Hej,
    Är du säker på att ditt kollagen verkligen har minskat? Du är väldigt ung. Jag skulle råda dig att prata med en hudterapeut istället, och försöka hitta en som bryr sig på riktigt och inte bara vill sälja behandlingar. Jag gör botox ibland hos en sjuksköterska och när jag vill göra botox på nya områden så säger hon ibland att hon tycker det är onödigt och att jag inte behöver det där. Det är ett tecken på någon som praktiserar seriöst, att dom kan avråda från behandlingar också.

    Sen ska du veta att det finns inte speciellt mycket forskning som visar att kollagentillskott ens fungerar. Kollagen är ett protein, och precis som allt protein som man äter kommer det att brytas ned i aminosyror. Det kroppen tar upp är alltså aminosyror och jag vet inte varför kroppen skulle få för sig att bygga ihop dom aminosyrorna till kollagen igen. Har du förlorat kollaget så är det för att din kropp sett till att du förlorat kollagen.. om du förstår hur jag menar. Aminosyror får du i dig hela tiden från kött och annat protein, så din kropp skulle lika gärna kunna skapa kollagen av dom aminosyrorna om den ansåg att det behövdes.

    Men som sagt, prata med någon som kan och som inte bara är intresserad av att ta alla dina pengar.

Svar på tråden Collagen vid ung ålder.