• katarina1988

    Någon som har gjort fler kejsarsnitt?

    Jag undrar hur man mår efter andra snittet. Har hört många skräckhistorier och börjar bli väldigt orolig då mitt planerade snitt närmar sig.

    Mitt första snitt var en drömförlossning och jag hoppas att det upprepas. Jag var på ben samma dag, hade inte ont, magen drog sig tillbaka inom några månader och jag mådde toppen överlag. Gick min första promenad dag fyra efter snittet och allt gick superbra.

    Ni som har gjort två eller fler snitt, dela gärna med er av er upplevelse. Var den samma som första gången,osv.Hur var återhämtningen efteråt, vart  sitter ärret och hur var läkningsprocessen överlag. Jag är väldigt nyfiken på att läsa era historier och hur allting gick.

  • Svar på tråden Någon som har gjort fler kejsarsnitt?
  • Anonym (3 snitt)

    Jag har gjort tre snitt, först ett akut, sen ett urakut och till sist ett planerat. Jag mådde helt klart bäst efter det tredje snittet som var planerat. Var så mycket piggare efteråt och hade inte alls lika ont. På grund av tidigare ärrbildning så klassades det snittet som lite mer komplicerat än vanligt.

    Så utifrån min erfarenhet så kan jag inte se varför du inte skulle må bra om det inte tillstöter några komplikationer.

  • Anonym (Lili)

    Jag har gjort tre snitt, och ska snart göra det fjärde.

    Det har varit samma upplevelse med alla tre.

    Har inte haft någon smärta att tala om efter, och har varit på benen efter bedövningen släppt.

    Inga komplikationer förutom urinvägsinfektion efter snitt nr 3.

  • Anonym (Lili)

    Ärret är på samma ställe alla tre gångerna.

    Har alltså bara ett ärr.

  • Ebo88

    Jag har gjort två, ett akut och ett planerat men blev lite akut. Det blev komplikationer efter sista så jag fick akutopereras efteråt och låg på iva i 4 dygn men efteråt så återhämtade jag mig bra och snittet läkte fint osv. (Snittet gjordes i första snittet)

    Jag ska göra ett tredje planerat snitt i maj, så även om det senaste var en flopp och gick fel, så vågar jag ändå tro på att det ska gå bra vid nästa snitt och att det inte kommer gå tokigt bara för att det gjorde det senaste.

  • Obscenitet

    Tre snitt här med. Första planerat 2006 då jag var 27. Andra akut 2010.

    Nu vid 41 tredje snittet, planerat eftersom man inte får föda vaginalt efter två snitt.

    I mitt fall så har jag inte saknat att föda vaginalt alls. Tycker det funkat toppen. Har inte fått några problem.

    Rent utseendemässigt är det ju inte jättefint dock, en liten häng påse över snittet och diastas. Diastasen har dock inget med kejsarsnittet att göra

  • katarina1988

    Tack till alla som har delat med sig, jag hoppas att jag får samma fina upplevelse som förra gången.

    En fråga, fick ni sprutor som förebygger blodproppar?

  • Ebo88
    katarina1988 skrev 2022-01-03 16:57:54 följande:

    Tack till alla som har delat med sig, jag hoppas att jag får samma fina upplevelse som förra gången.

    En fråga, fick ni sprutor som förebygger blodproppar?


    Jag får men det tar jag genom hela graviditeten och upp till 6 v efter pga hög risk för blodproppar. Har haft 6st sen innan
  • Anonym (Nora)

    Jag har gjort två snitt, ett akut och ett planerat. Fått ta blodproppsförebyggande sprutor 5-7 dagar efter snitten. Mått ganska samma lika efter båda snitten, piggare efter det planerade då det första akuta snittet blev efter en 24 timmar lång förlossning, klart man var lite mör efteråt ;)

    Jag har stått och gått samma dag när bedövningen släppt, inga komplikationer. Haft lite ont vid vissa rörelser och inte kunnat gå för mkt första veckan men klarat mig på Alvedon och Ipren. Känt mig precis som vanligt efter 1-2 veckor efter båda snitten :)

    Det värsta var ju eftervärkarna som jag hade noll av med första barnet men såååå ont av efter barn nr.2? jösses

    Lycka till :)

  • Obscenitet
    katarina1988 skrev 2022-01-03 16:57:54 följande:

    Tack till alla som har delat med sig, jag hoppas att jag får samma fina upplevelse som förra gången.

    En fråga, fick ni sprutor som förebygger blodproppar?


    Efter en viss ålder får man tydligen det. Fick inte det med de två första
  • ilovebamse

    Gjort 3 snitt. Kommer göra mitt fjärde och sista i maj.

    Tyckte snitt 2 var lättast. Återhämtningen gick fortare, viktnedgången lättare osv.

    Fått mot blodproppar varje gång då jag är överviktig, för att förebygga.

    Snitt 1 planerat, snitt 2 akut (hade värkar i 2 dygn innan, så ont i ryggen mer än vid 1:a snittet.) 3:dje planerat och återhämtningen tog mycket längre tid.

    Hängmage japp, snittats i samma snitt varje gång, stor viktnedgång mellan snitten, kan vara det som gjorde magen hängig.

    Hade för bråttom hem med 3:dje. Eller ja med alla har jag åkt hem efter 1 dygn på sjukhuset. Denna gången har jag lovat att stanna 2. Då jag mådde skit efter 3:dje och sov på soffan med bebis då jag ej kunde gå i trappan. Så tips, åk inte hem allt för tidigt.

  • Anonym (Lili)
    katarina1988 skrev 2022-01-03 16:57:54 följande:

    Tack till alla som har delat med sig, jag hoppas att jag får samma fina upplevelse som förra gången.

    En fråga, fick ni sprutor som förebygger blodproppar?


    Ja det fick jag.
  • 10oktober

    Har gjort två snitt, bägge akuta och det andra prematurt (v31+1).

    Förutom att jag var sjuk och fick ligga på iva efter andra snittet så var själva läkningen bättre, jämfört med första. Efter första snittet hade jag rejält ont, höll på att svimma första gången jag satte mig upp och var inte på benen förrän ett drygt dygn efter. Åt mycket smärtstillande och gick som en gammal gubbe i en vecka efteråt.

    Andra snittet var inte kul, men det skyller jag på sjukdomen. Efteråt fick jag inte äta så mycket värktabletter pga komplikationer i levern men det gick ändå. Fick till och med beröm för att jag åt så lite smärtstillande. Var uppe efter först ett dygn (återigen pga sjukdom) men återhämtade mig mycket snabbare.

  • Anonym (3 snitt)

    Jag har inte fått några sprutor, men jag har lågt blodtryck så det är kanske därför. Var 33 år när jag snittades sista gången.

  • Anonym (Lili)
    Anonym (3 snitt) skrev 2022-01-03 22:09:36 följande:

    Jag har inte fått några sprutor, men jag har lågt blodtryck så det är kanske därför. Var 33 år när jag snittades sista gången.


    Jag har alltid haft lågt blodtryck. Men efter 35 år tror jag att man behöver ta sprutor oavsett.
Svar på tråden Någon som har gjort fler kejsarsnitt?