• Anonym (Ledse­ntjej)
    Mon 3 Jan 2022 15:29
    5019 visningar
    2 svar
    2
    5019

    Ni som gjort abort och ångrat er.. Hur tog ni er vidare?

    Hej. Jag har rätt nyligen gjort en abort då det kändes helt rätt där och då. Jag hade fruktansvärt illamående dag som natt, och blev då helt avskärmad från de övriga livet. Jag som aldrig mår psykiskt dåligt blev chockad över hur det kunde kännas när man mår så dåligt och så trött... Fick då känslan att abort var enda utvägen, nästan manisk.

    Nu ångrar jag mig så mycket..ni som har gjort abort och sedan ångrat er, vad har hjälpt er? Hur tog ni er vidare?

  • Svar på tråden Ni som gjort abort och ångrat er.. Hur tog ni er vidare?
  • Anonym (Kvinn­a29)
    Tue 18 Jan 2022 20:11
    #1

    Jag har gjort en abort som jag mådde mycket dåligt efter, även om jag egentligen tyckte det var rätt beslut eftersom jag studerade, det hade blivit problem med ekonomin och jag hade ingen ordentlig bostad. Känslomässigt ville jag behålla men omständigheterna runtomkring gjorde att jag kände mig så orolig för hur det skulle bli. Illamåendet gjorde inte heller saken bättre. Har även tidigare gjort en abort som jag inte mådde särskilt dåligt efter även om det var jobbigt just då.

    Jag hanterade aborterna genom att se det som ett tillfälle att fundera över vad som var viktigt för mig i livet. Jag gick även och pratade med en psykoterapeut vilket var jättebra, fick det gratis genom abortmottagningen. Aborterna fick mig att inse hur gärna jag ville ha barn, men att jag ville ha en stabil tillvaro först. Så jag såg till att göra klart studierna och ordna upp situationen vad gäller jobb och ekonomi. Jag flyttade ihop med min kille. Men ärligt talat var det nog först när jag blev gravid på nytt som jag helt kom över den senaste aborten. Mitt barn är nu 3,5 år.

  • Anonym (M)
    Wed 19 Jan 2022 10:00
    #2

    Mitt tips är att kontakta vårdcentralen eller en vårdapp för att få samtalsstöd. Få bearbeta Dina känslor och prata av dig.
    Även rätt beslut kan ångrar och då måste man få väntelera sig.

    Jag har haft stödsamtal när livet könts tungt och många familjen  haft åsikter om mina val.

Svar på tråden Ni som gjort abort och ångrat er.. Hur tog ni er vidare?