• Anonym (Hjälp)

Blev just tagen för snatteri, vad händer nu?

Jag var och handlade precis. Några småsaker och kattsand, betalade i de obemannade kassorna som vanligt. Kattsand sätter man aldrig bland de vanliga varorna det kommer upp en varningsruta att inte göra det. Så gjorde det på en av påsarna men inte den andra. Den blev alltså inte betald och jag fick vackert följa med vakten och visa legitimation.

Vad kommer hända nu? Jag förstår själv att straffet lär vara böter. Det rör sig om 80 kronor.

• Svar på tråden Blev just tagen för snatteri, vad händer nu?
  • Friger

Du blir väl förhörd när någon får tid och sedan ett förslag om strafföreläggande.

Anser du dig oskyldig ska du neka. Är det sant att du verkligen glömde bort kattsanden så är du ju oskyldig till brott då uppsåt saknas.

Är böjd att tro dig. Det är en sådan skitsumma att du antingen har värre problem eller att du verkligen bara glömde. Sånt kan ju hända ibland.

• Anonym (Hjälp)
    Friger skrev 2022-01-03 20:54:11 följande:

Du blir väl förhörd när någon får tid och sedan ett förslag om strafföreläggande.

Anser du dig oskyldig ska du neka. Är det sant att du verkligen glömde bort kattsanden så är du ju oskyldig till brott då uppsåt saknas.

Är böjd att tro dig. Det är en sådan skitsumma att du antingen har värre problem eller att du verkligen bara glömde. Sånt kan ju hända ibland.

Jag kan inte bevisa att jag är oskyldig. Kommer neka och be om ursäkt om jag blir förhörd (det gjorde jag i butiken också) Vet du på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan polisen hör av sig?
  • Friger
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-01-03 20:59:12 följande:
    Jag kan inte bevisa att jag är oskyldig. Kommer neka och be om ursäkt om jag blir förhörd (det gjorde jag i butiken också) Vet du på ett ungefär hur lång tid det kan ta innan polisen hör av sig?
    Bara vid upphovsrätt du behöver bevisa din oskuld. :P

Du nekar till brott eftersom du anser dig oskyldig. Sen berättar du som det är. Kattsanden blev ju för övrigt inte tagen ur butiken.

Ser du ut som den här skötsamma typen kan du ju säga att du brukar stämma av kvittot mot varorna när du kommit hem. Så att rabatter och sådant kommit in. Då hade du upptäckt saken och kommit tillbaka i värsta fall.
  • Anonym (Trams)

Jag förstår inte varför du fick följa med vakten och bli polisanmäld om du inte tagit ut kattsanden från butiken. Låter ju asfånigt om en kund ba oj jävlars, det blev tokigt, klart jag ska betala den! Slöseri med polisens och rättsväsendets resurser.

• Friger
    Anonym (Trams) skrev 2022-01-03 21:28:14 följande:

Jag förstår inte varför du fick följa med vakten och bli polisanmäld om du inte tagit ut kattsanden från butiken. Låter ju asfånigt om en kund ba oj jävlars, det blev tokigt, klart jag ska betala den! Slöseri med polisens och rättsväsendets resurser.

Tja... Nu var det ju väktaren och inte polisen. Många butiker är trötta på snatterier och stölder.

Personligen tycker jag att alla brott ska beivras (utom mina egna). Meningslöst att ha en lag om den inte efterlevs. Då kan vi ju lika gärna legalisera snatteri.

Men här säger ju TS att hon är oskyldig. Det är ju faktiskt möjligt att hon har glömt. Jag tror henne på hennes historia. Tror att en domstol också skulle göra det.

Kan ju vara så att åklagaren väljer att lägga ner det efter förhör också.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Trams) skrev 2022-01-03 21:28:14 följande:

Vakten stod och kollade på alla som betalade, han var bokstavligt talat 1-2 meter ifrån mig. Tror han tog fast mig så fort han kunde. Håller med om att det blev fel för alla, butiken har haft stora problem med snattare och har anställt en väktare på heltid deras policy är att allt ska polisanmälas. 
  • Anonym (jury)

Använder aldrig obemannade kassor. Varför skulle jag hjälpa företag med att spara på personal genom att utföra deras arbete och samtidigt påta mig straffansvar för dom fel som kan uppstå utan att få minsta kompensation?

• Anonym (Hjälp)
    Friger skrev 2022-01-03 21:31:07 följande:

Tja... Nu var det ju väktaren och inte polisen. Många butiker är trötta på snatterier och stölder.

Personligen tycker jag att alla brott ska beivras (utom mina egna). Meningslöst att ha en lag om den inte efterlevs. Då kan vi ju lika gärna legalisera snatteri.

Men här säger ju TS att hon är oskyldig. Det är ju faktiskt möjligt att hon har glömt. Jag tror henne på hennes historia. Tror att en domstol också skulle göra det.

Kan ju vara så att åklagaren väljer att lägga ner det efter förhör också.

Jag glömde inte, påsen gick in i kassan det såg jag med mina ögon, jag böjde mig ner för att ställa ner den på golvet istället för packytan, när jag skulle scanna in nästa vara måste den varit försvunnen.

Varor som inte ställs direkt på parkytan försvinner. Kattsand ska inte ställas där (troligtvis för att det är för tungt) Det gick bra med den ena påsen men inte den andra. Båda scannades alltså in, en försvann.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-01-04 13:19:17 följande:

Jag glömde inte, påsen gick in i kassan det såg jag med mina ögon, jag böjde mig ner för att ställa ner den på golvet istället för packytan, när jag skulle scanna in nästa vara måste den varit försvunnen.

Varor som inte ställs direkt på parkytan försvinner. Kattsand ska inte ställas där (troligtvis för att det är för tungt) Det gick bra med den ena påsen men inte den andra. Båda scannades alltså in, en försvann.

För att bli dömd ska det, såvitt jag vet, finnas motiv/uppsåt. Kameran visar väl tydligt att du bara missat det?
  • Friger
    Anonym (K) skrev 2022-01-04 18:34:06 följande:
    För att bli dömd ska det, såvitt jag vet, finnas motiv/uppsåt. Kameran visar väl tydligt att du bara missat det?
    Ja precis. Du ska ha uppsåt eller vara oaktsam så att det kan jämställas med uppsåt.

Motiv behöver du inget. Men det förekommer ju ändå.

Tror också att TS kommer bli frikänd på uppsåts-grejen.
Svar på tråden Blev just tagen för snatteri, vad händer nu?