• Anonym (TS)

Covid-19, gravid vecka 35

Väntar mitt tredje barn och är gravid i vecka 35 (34+4).. jag började känna mig sjuk i lördags, kände mig väldigt svag och sjuk, hade ont i halsen , snuvig och sen fick jag hosta och feber på kvällen men bara knappt 38 grader.. Då beställde jag ett test som kom igår och idag fick jag svar, det var tyvärr positivt..

Inatt mådde jag illa och kräktes och jag är fortfarande snuvig och har lite ont i halsen men ingen feber eller hosta längre , har inte haft det igår heller .. Behöver jag kolla så att barnet är ok även om det är ganska lindrigt? Kan man ha låg syresättning även om man inte har hosta eller svårt att andas? Nån som vet? Fick ju svaret nyligen och jag kommer inte fram till vårdguiden nu.

Nån mer som har haft Covid under graviditeten?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Covid-19, gravid vecka 35
  • Anonym (Mvc)

Ring din barnmorska eller 1177 för säkerhets skull.

• Anonym (TS)
    Anonym (Mvc) skrev 2022-01-04 16:32:35 följande:

Tack för svaret!

Ska testa att ringa vårdguiden igen om ett tag och se om det går att komma fram , annars får jag ringa BM imorn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mvc) skrev 2022-01-04 16:32:35 följande:

Ringde till vårdguiden nu, hon jag pratade med sa att jag inte behöver kolla barnet och att jag kan gå till barnmorskan på fredag när jag har tid där sen innan och behöver inte kolla barnet innan.

Hade lite ont i halsen förra veckan men de flesta symtomen kom ju i lördags .. Nu mår jag bara illa och har lite ont i halsen och är lite snuvig fortfarande.
  • Anonym (G.)

Jag hade covid i v 19, är i v 33 nu. Jag blev oxå relativt lindrigt sjuk. Det jag fick till mig när jag ringde bm var att de skulle kolla om jag behövde ta spruta mot blodpropp då risken för det ökar vid covid samt graviditet. Så ring bm och kolla tycker jag så de får kolla det iaf! Jag behövde inte, men minns inte vilka saker de gick på mer än övervikt.

Hoppas det inte blir värre heller, min covid gick upp och ner några dagar. Tänker att du även bör ta test på vc om du tagit snabbtest och att ringa bm och kolla om du får komma om det inte gått minst 7 dygn sedan du insjuknade?

• mamaleona

Här i finland påbörjas blodförtunnande medicin om gravid har covid. Hur mycket o hur länge beror på när i graviditeten det infaller. Du skall förstås inte gå till rådgivningen på fredag pga smittan, utan skjuta upp besöket en vecka.

• Anonym (TS)

Tack för svaren!

Jag ska ringa BM imorn och fråga hur jag ska göra , om jag ska skjuta upp besöket och om de tror det behövs blodförtunnande. Ska ringa vårdcentralen också..

Är lite orolig för både blodpropp och det där med syresättning eftersom det är i slutet av graviditeten ..

• Anonym (jin)

Är inte preggo men kan svara på låg syresättning, låg syresättning märks (alltså oj-jag-behöver-söka-vård-låg syresättning). Tänk dig att du försöker ta djupa andetag och det inte hjälper. Att du liksom hungrar efter luft när du rör på dig hemma, blir matt och väldigt andfådd av minsta fysiska rörelse (typ gå från köket till vardagsrummet, ställa sig upp osv). Om du inte är andfådd så tror jag inte din syresättning är i fara. 
    Fick dubbelsidig lunginflammation för några år sen, då hade jag syresättning på 50% när jag åkte in på akuten och tro mig, det kändes, kunde knappt ta mig upp från stolen eller resa mig från toan och blev andfådd av att tänka typ. Jävligt hög puls hade jag också.  

• Anonym (TS)
    Anonym (jin) skrev 2022-01-04 21:21:04 följande:

Är inte preggo men kan svara på låg syresättning, låg syresättning märks (alltså oj-jag-behöver-söka-vård-låg syresättning). Tänk dig att du försöker ta djupa andetag och det inte hjälper. Att du liksom hungrar efter luft när du rör på dig hemma, blir matt och väldigt andfådd av minsta fysiska rörelse (typ gå från köket till vardagsrummet, ställa sig upp osv). Om du inte är andfådd så tror jag inte din syresättning är i fara. 

Fick dubbelsidig lunginflammation för några år sen, då hade jag syresättning på 50% när jag åkte in på akuten och tro mig, det kändes, kunde knappt ta mig upp från stolen eller resa mig från toan och blev andfådd av att tänka typ. Jävligt hög puls hade jag också.  

Tack för svaret! Oj det låter jobbigt .. Har också haft lunginflammation men det var mer än 10 år sen så minns inte exakt hur det kändes , bara att jag hostade en massa och hade ont i bröstet..

Alltså jag blir ju andfådd av minsta lilla nu och det känns ofta tungt att andas men svårt att veta om det är pga graviditeten bara eller pga sjukdomen.. Är ju i 8:de månaden och barnet ligger ganska högt sa BM sist jag var där så det trycker redan på lungorna tror jag..

Ska ringa till BM och till vårdcentralen imorn och fråga
  • Malinskaya

När jag hade covid i februari så köpte jag en pulsoximeter på apoteket. Det är en liten manick man sätter på fingret och så får man en siffra på displayen vad man har för syresättning. Tror den kostade några hundralappar. Skönt att ha koll och slippa oroa sig.

Svar på tråden Covid-19, gravid vecka 35