• gosemamman

Kan man äta mat från en jultallrik som det ligger lax på?

Hej!
    Vi ska äta jultallrik på jobbet och då är ju all mat redan upplagd, d v s man kan inte låta bli att ta gravad lax, sylta et c. OM det nu skulle finnas bakterier i laxen har de då spridit ut sig på tallriken så att den andra maten är "smittad"? Det kanske är en fånig fråga, men man vill ju inte riskera någonting. Om så är fallet vet jag inte om jag ska skippa julfesten eller säga som det är och beställa en tallrik utan lax m.m. Egentligen vill jag inte berätta förrän efter jul, så det här känns inget roligt.

• Svar på tråden Kan man äta mat från en jultallrik som det ligger lax på?
  • Jossebell

om du känner dig tveksam och orolig så är det bättre att avstå hela tallriken eller alternativt beställa en utan lax.
    Min BM har dock sagt till alla i föräldragruppen att visst ta en skiva lax på julafton det är helt ok men ät inte fisk i onödan....

• Ruth

Kan aldrig tänka mig att det kan vara nån fara! Gå du, med gott samvete, på julfest och ät jultallriken men pilla bort laxen o syltan...
    Ha så skojigt!!!! Kram från en som längtar efter janssons frestelse och inte får gå på julfest förrän 16/12....

• Mausiii

Jag tycker inte att du ska oroa dig! Pilla bort laxen och njut av resten!

• Fideli

Jag förstår din oro eftersom jag är lika orolig själv för en hel massa saker. Men man kan inte ha kontroll över precis allt. Tänk att maten har tillretts i samma kök av en kock som kanske inte tvättade händerna mellan laxen och skinkan. Pilla bort det du inte vill äta och tänk att du då har gjort vad du kunnat.
    Hoppas att festen blir rolig!

• gosemamman

Hej igen!
    Nu verkar det som om jag oroat mig i onödan, det blir förmodligen ingen fest. Vi är två arbetslag som brukar ha julfest ihop och det har alltid varit någon i vårt arbetslag som fixat festen. I år var det ingen som ville göra det så vi föreslog att vi skulle gå på en mysig restaurang (där vi t o m skulle få ett eget rum) istället, men den idén sågades totalt av det andra arbetslaget. Nej, det skulle bli alldeles för dyrt, man skulle inte kunna supa så mycket man ville osv, så vi gick med på att ha festen på arbetsplatsen som vi brukar, men bestämde att då skulle de andra få göra alla förberedelser. Vad händer? Jo, de bestämmer sig gemensamt för att inte komma på festen! Fy, vad tråkiga folk kan vara! Vi får väl se om vårt arbetslag går ut och äter ändå, men festen där det skulle beställas jultallrikar blir inte av...

• Frejja

Du kan ju alltid ringa restaurangen i förväg och beställa en jultallrik " för gravid" )) De brukar kunna ordna en tallrik då, med sådant som du kan äta.

• gosemamman

Hej!
    Nu blir det fest iallafall och jag vet fortfarande inte hur jag ska göra. Vad skulle ni ha gjort?

• Sommarbarn

Jag har varit på julbord idag och jag har ätit lax. Dock ej gravad.Tittade i mina papper från BM där det står att man kan äta lax så ofta man vill. Och jag lovar att gott var det...

• Mumu

Klart du kan äta från samma tallrik som laxen legat på! Det är bara att peta bort den och äta det andra. Den "smittar" inte den andra maten.

• Sommarbarn

Hej igen. Jag ska förtydliga mig lite...så här står det i pappret:
    Så ofta man vill: Lax (om inte fisken kommer från vatten som nämns i spalten senare) västkust-stilla havs-.
    Odlad fisk tex regnbågslax.

Gärna 1g/mån men inte mer: Lax, vildfångad från östersjön, Bottniska viken och Vänern...så var det

Svar på tråden Kan man äta mat från en jultallrik som det ligger lax på?