• Wed 5 Jan 2022 11:24
    6276 visningar
    7 svar
    7
    6276

    Jobbar med dt / mr röntgen samt mammografi någon?

    Hejsan

    Behöver någon som sitter på erfarenhet gällande

    Dt röntgen, mr röntgen och ev mammografi. Helst som jobbar/jobbat med detta.

    Jag har haft smärta i höger bröst och revben på höger sida sedan oktober -20

    Jag har varit på mammografi som inte visade något, samt ul av bröstet, det jag är

    besviken över är att dem inte tittade igenom hela bröstet med ultraljud. När dem gjorde ul så fann dem

    enstaka cysta som jag sen fick tid för punktion.

    När jag var på plats så hade jag bara någon dag innan hittat en som var ca 1 cm stor och sitter djupt

    nästan vid utkanten av bröstet kl 6. Denna ville jag också att dem skulle ta prov på och det gjorde dem men är osäker på att dem träffa rätt

    med nålen, detta var punktion / biopsi utan att titta med ul samtidigt.

    Proven visade iaf inget?.

    Smärtan jag har kommer ifrån just där knölen sitter.

    Jag var på röntgen av lungor i mars-21

    Ultraljud av övre buk organ mars-21

    Dt -thorax/lungor juni -21

    Mr bröstrygg juli-21

    Mammografi september -21

    Dt buk december -21

    Ingen av dessa undersökningar har visat något.

    Till min undran, på vilken av dessa undersökningar syns mina revben / mjukdelar???

    Alltså på vilka av dt / mr kan man se ev metastaser på skelettet / revben?

    Och hur vanligt är det att tumörer missas på mammografi?

    Har sjuk rörelsesmärta i revbenen och smärta från bröstet, i september började jag få ont i nacken och mellan nacken och skuldrorna också.

    Om vi säger att jag har en elak tumör i bröstet och jag har haft ont sedan oktober 2020, borde inte något ha synts på någon av alla dessa undersökningarna?

    Är 37 år

  • Svar på tråden Jobbar med dt / mr röntgen samt mammografi någon?
  • Wed 5 Jan 2022 11:25
    #1

    Gjort gastro/ koloskopi också

  • Anonym (rtg)
    Wed 5 Jan 2022 11:35
    #2

    Rent spontant kan jag iallafall säga att smärta anses vara något positivt inom mammografi+ultraljud oftast. Patienter som kommer brukar alltid vara extra oroliga när de har smärta medans vi lugnar ned oss.

    Konstigt att de tog biopsi utan ultraljud, där jag varit tas nästan alltid provet direkt vid första UL och samtidigt med ultraljudet. 

    Och jo, det bör ha setts vid detta laget om du hade någon tumör. Låter rätt oroande att dina läkare låtit dig göra alla dessa undersökningar, speciellt när du fortfarande är så ung. Om inga prover eller undersökningar visat något förstår jag inte varför de skulle utsätta en sådan ung person för allt det. 

  • Wed 5 Jan 2022 17:30
    #3

    Tyckte också det var konstigt att dem inte gjorde ul samtidigt, har gjort biopsi förr och då har det varit med ul.

    Hur vet dem liksom med garanti att dem träffar rätt och kommer igenom knölen tillräckligt?!

    Jag hade ett förhöjd blodvärde som indikerade propp / malignitet så därför gjordes en dt thorax /lungor men gav inget.

    Men är då klart orolig om dem missat eller inte fått med revbenen på undersökningen.

    Enl läkaren så hade jag inga förstorade lymfar och han sa att inget syntes från nyckelben och ner. Vill lita på honom men eftersom smärtan inte försvinner så blir jag sjukt orolig.

    Tack för ditt svar, blev lite lättare att leva denna dagen med dina ord

  • Thu 6 Jan 2022 08:36
    #4

    Någon mer som vet något ang undersökningarna?

    Tacksam för hjälpen/svaren jag kan få

  • Anonym (.)
    Thu 6 Jan 2022 18:48
    #5

    MR är bäst på mjukdelar. Vanlig röntgen är bäst på skelett. På ultraljud ser man skillnad i densitet.

    Det är inte säkert att man ser något men oftast gör man det.

  • Fri 7 Jan 2022 00:31
    #6

    Bröstcancer ger sällan bröstsmärta och smärtor/ömmande knölar ses därför som ett gott tecken. Du tycks vara mycket välundersökt och risken att du skulle ha en vid undersökningarna sebar cancer är därför ytterst liten. Att de inte valde att använda ultraljud vid provtagningen kan bero på att cystan kändes mycket tydlig eller att det var en erfaren läkare som har god fingerkänsla och därför inte behövde ultraljudet som hjälpmedel. Om du fick besvär redan 2020 och du hade haft en elakartad cancersjukdom skulle du troligen haft en hel del symtom som t ex snabb oförklarlig viktnedgång eller andra allvarliga symtom. Om dina läkare bedömt att du inte behöer utredas mer så är det med största sannolikhet en lämplig bedömning, man tar i regel cancerutredningar på mycket stort allvar. Där emot så är det ju så klart viktigt att du fortsätter hålla koll själv och söker på nytt vid t ex oförklarlig viktnedgång, kvarstående indragning av bröstvårtan eller nytillkomna knölar (även om de så klart kan utgöras av nya cystor). 

  • Fri 7 Jan 2022 18:54
    #7

    Får hoppas att det är så att det borde synts något men smärtan kvarstår och har sjuk rörelse smärta i revbenen/mjukdelarna, så jag blir ju klart orolig att dem missat något.

Svar på tråden Jobbar med dt / mr röntgen samt mammografi någon?