37 år och knappt några vänner?
Finns det någon där ute som skulle kunna ge mig lite input på min situation?
Jag är en go och glad tjej på 37 år, lever i villa med min sambo och våra husdjur. Är en helt vanlig svensson-tjej, heltidsjobb, osv. När jag var yngre hade jag många vänner och jag har nog alltid sett mig själv som en person med ett rikt socialt liv men jag har nu insett att så inte är fallet längre. Jag ska gifta mig till hösten och inbjudningslistan har fått mig att omvärdera alla mina relationer för den har visat på ett väldigt konkret sätt att jag inte alls har de där relationerna som jag lurat mig själv (?) att jag har. Jag har en riktigt god vän som är mer som en syster och vi har en relation där vi kan prata om allt, ringa varandra mitt i natten om det skulle behövas osv men utöver henne har jag nog mer bekanta än vänner. Mina gamla vänner har försvunnit under de senaste 5 åren, någon flyttade utomlands, en försvann in i mamma-dimman och slutade höra av sig/svara på kontakt, en har tyvärr gått bort och några vänner försvann naturligt för att vi växte ifrån varandra osv. Jag har lärt känna lite nya tjejer via jobbet men det är nog mer ytliga relationer än så länge, någon aw då och då, shopping någon gång men mer än så är det inte.
Jag känner mig så ledsen och ensam över min situation. Jag skulle vilja ha mer riktiga vänner att umgås med och som känns naturliga att slå en pling på telefonen ibland men jag får inte riktigt till det. Jag försöker att bjuda in till saker, försöker hålla en regelbunden kontakt osv men känner att jag får väldigt lite tillbaka. Jag har nog inte reflekterat så mycket över det utan försökt tänka att det säkert beror på detta och detta men nu med bröllopet så blir det uppenbart att jag inte har de relationer som jag vill ha. Detta har sakta satt sig på min självkänsla och jag har börjat känna mig konstig och ovärdig andra människors kärlek och energi och jag vet inte när detta hände, måste ju varit lite över tid så att jag inte märkt det.
Jag tycker själv att jag är en fin person som bryr sig om andra människor men jag hamnar i en känsla av att jag måste vara tokig för fina personer borde väl rimligtsvis ha massa vänner?
Finns det fler än jag som känner såhär där ute? Eller någon som har någon idé om hur man får fler goda vänner?