Anonym (1177) skrev 2022-01-05 16:05:20 följande:
Om du på riktigt lider av ödem/vätskeansamling i händer/fötter så måste du söka vård, det kan vara akut om du får väldigt ont. Att få märken av strumpor är däremot inte ett symptom eftersom alla kan få det.
Om du trycker på svullnaderna, går det tillbaka direkt eller är det segt? Om det är segt - sök vård. Det betyder inte att det är ofarligt om det går tillbaka direkt heller, det kan fortfarande vara vätska. Du borde ju märka av ifall dina händer och fötter verkligen är svullna eller om det är en synvilla när du precis vaknar.
Sådan svullnad kan betyda att det är något fel på hjärtat t ex, det kan annars var åderbråck, bero på lymfödem eller andra saker. Du måste helt enkelt prata med någon inom sjukvården som får titta på det där för att vara säker.
Det går tillbaka när jag trycker. Alltså jag märker av att framför allt ena handen ser svullen ut när jag vaknar, precis som man kan se lite puffig ut i ansiktet när man vaknar, och sen efter ett litet tag går svullnaden ner. Och fötterna ser jag ingen svullnad på men det är de här strumpmärkena som har uppkommit och den stramande känslan/värken i benen