• Alliye

    Graviditetspenning corona

    Hej jag undrar om man redan haft corona får man ändå gå hem vecka 20 med gravidpenning om det finns risk för smitta eller gäller de ej när man redan haft corona ?

  • Svar på tråden Graviditetspenning corona
  • Ebo88

    Så som jag förstår det så handlar det väl om hur pass din arbetsplats kan säkerställa för dig gällande smittorisk oavsett om du har haft Corona eller inte.

    Nu är jag sjukskriven pga andra anledningar, men hade jag inte vart det så hade min chef stängt av mig då jag jobbar som tandsköterska och dlm inte kan säkra min arbetsplats tillräckligt. Trotts visir, munskydd, stänkskydd och handskar så hade jag ändå blivit avstängd då vi arbetar såpass nära patienter och vi inte kan skydda oss ordentligt då.

    Jag har haft covid och är vaccinerad men som sagt, ändå hade jag blivit avstängd.

  • S23

    Om din arbetsgivare ser risk för Corona så ska det inte spela roll om du är vaccinerad eller inte eller haft covid.

    Arbetsmiljöverket är tydliga med att en vaccinerad skall behandlas på samma sätt som ovaccinerad.

    Däremot finns ingenting som garanterat att din arbetsgivare anser att det finns risker på din arbetsplats. Vi pratar pwrosne som arbetar inom handel och vård och omsorg där arbetsgivarna anser att det inte finns någon risk (detta är alltså vanligt)

  • Lilith81

    Många får ju corona flera gånger, så det borde inte spela någon som helst roll om du redan råkar haft det en gång.

  • Emasale

    Du behöver inte ha covid19 utan det handlar om din arbetsplats/arbetsmiljö.

    Har du frågor så ring Försäkringskassan. De ger suveräna svar :).

Svar på tråden Graviditetspenning corona