• Anonym (Offer urodynamik)

Problem vid urodynamik undersökning

Hej,

Jag genomgick för några år sedan en urodynamik undersökning. Vid denna undersökning vill man titta på hur blåsan reagerar vid fyllnad och tömning. På så sätt kan man till exempel bedöma om det finns något hinder för urinen eller om det finns förutsättningar för urinläckage.

Förbedelse inför undersökning:

1. Man ska vara ordentligt kissnödig när man kommer till undersökningen.

2. Om man tar medicin som lugnar blåsan, till exempel Betmiga, Detrusitol, Ditropan, Emselex, Kentera, Oxybutynin, Tolterodin, Toivaz, Vesicare eller Yentreve ska man inte ta denna medicin en vecka före undersökningen.

3. Man skulle ha fyllt i en miktionslista inför undersökningen.

Personalen kontrollerade i mitt fall varken punkt 1, 2 eller 3

Hur kan detta ha påverkat resultatet av undersökningen?

Enligt kallelsen skulle personalen föra in en slang i urinröret men man förde även in något i min ändtarm utan att förklara orsak.

Jag fick direkt vid start av undersökningen jätteont i underlivet men personalen brydde sig inte om detta. Smärtan följdes direkt av en stark värmevallning i min kropp som gjorde att svettades kopiöst mycket. Jag försökte då ta av mig tröjan men personalen hindrade mig då de ansåg att det skulle störa provet. Personalen bad mig då att säga till när jag fick första signal om att jag är kissnödig. Jag sa då att det gjorde så ont så att jag inte kunde bedöma det och till slut sa jag att jag kände signal om kissnödighet bara för att få provningen avslutad. Då bad personalen mig om att säga till när jag inte kunde hålla mig vilket jag sa direkt igen för att slippa smärtan. Resultatet av provningen var i journalen att jag kissade 1,5 dl. Mycket märkligt hanterat av personalen? Jag har därefter under senaste två åren haft återkommande smärta i underlivet till följd av denna märkligt dåligt utförda undersökningen. Urogyn som var ansvarig för undersökningen har inte kunnat ge något begripligt svar på det som hände.

• Svar på tråden Problem vid urodynamik undersökning
  • Bobo23

Finns det någon som har bra eller dålig erfarenhet av en Urodynamik undersöknin? Tacksam för återkoppling????!

• Anonym (w)

Men jisses... Det låter verkligen inte korrekt.

Tänker att de inte behöver kolla allt i alla fall men det bör tas med ansvarig läkare. Kissnödig var du väl :)

Ska också göra en snart men inte fått några detaljer om ev slangar?

Svar på tråden Problem vid urodynamik undersökning