• fms

Diarré och graviditet?

Hej! Har äntligen plussat och givetvis överlycklig! Fast nu börjar alla nojjor över hurvida "Liten" väljer att stanna kvar eller ej! Är det någon mer som har varit väldigt lös i magen första tiden och vad har ni i så fall gjort för att bli bättre? Är det någon risk för fostret? Tacksam för svar!

En nojjig förstagångs mamma

• Svar på tråden Diarré och graviditet?
  • LizLiz76

Jag har mkt problem med diarré, men inte bara vanlig diarré utan att så fort jag äter ngt som magen inte gillar så kommer det ut skitsnabbt, hehe..
    Skämt åsido, det ska inte vara några problem för barnet (många lider tvärtom av förstoppning). Ät regelbundet och hälsosamt, ät inte sånt som du vet din mage inte riktigt tycker om. Frukt - som rekommenderas varmt när man är gravid - gav mig jättediarré i morse! I vilket fall som helst, tycker jag att det är bättre att det kommer ut än att det ligger kvar som förstoppning o förpestar kroppen.

• fms

Tack! Jag är precis exakt likadan som du, inget vill stanna kvar om min mage inte gillar det, får väl försöka hitta något som den tåler just nu! Är i v5 (4+6) så jag är så orolig att det ska hända något! Men det är kanske som du säger, bättre att få ut det än att det ligger kvar *s*! Får väl åka och köpa proviva blåbärsoppa och hoppas att det hjälper till lite!

• pemi

Samma här, hade också diarré i början (v 5-6), nu är det motsatta problemet istället.

pemi *v 10*

• Juli1

Min mage har varit helt i uppror senaste dagarna.
    Skönt att fler har samma symptom.

• morre

Jag hade problem med lös mage o är normalt "lösmagad" annars också. Dricker nu en provivashot varje dag samt har börjat med järntabletter rätt tidigt -just för magens skull. Har man otur kan det dock bli värre av järntabletter, men för mig funkar det rätt så bra. Är t.o.m lite trög ibland! Då kör jag bara lite extra fibrer eller typ något som får fart på magen.

Så järntabletter är mitt tips! O när man väl är stenhård i magen så är det nog så att man ändå tycker att det var bättre att vara lös... men lagom är alltid bäst!
    Lycka till

• Soolina

Fms:

Jaa...det problemet hade jag oxå...under de första veckorna fram till typ v 7...sen så blev det helt normalt igen...utan att jag gjorde något.

Jag tycker nog att om du har ett normalt järnvärde så ska du inte ta några järntabletter...bättre att det återställs av sig självt än att bli för hård i magen för det är inte trevligt det heller.

• lillasnövit

Tips: Silicea gel som finns på hälsokosten. Hjälpte mig på ett dygn - underbart!!! Testa!!

• SF74

Jag äter PROBIOTIKA pch det är suveränt. Det är hälsosamma bakterier för magen som håller den i balans. Läste även att det var mycket bra för gravida, även senare när man lätt blir förstoppad. Det går inte att jämföra med Proviva, då måste man dricka väldigt mycket sådant för att få i sig lika mycket "bakterier". Finns på naturapotek.
    Jag var också konstig i magen första veckorna men nu är det normalt i vecka 11.

• jossposs

TS: hade oxå samma problem i början, och nu i v 26 är det tyvärr mer åt andra hållet.. man är nog aldrig nöjd Hoppas din mage blir bättre!

Svar på tråden Diarré och graviditet?