• Kärnan

Kan man ha en liten bil? Typ Opel corsa?

Hallå! Vi funderar på om det verkligen är nödvändigt att byta bil. Vi har en opel corsa, 3 dörrars. Airbag fram, så man kan bara ha bilbarnstolen bak. Någon som provat det? Någon som provat att få in en barnvagn i en sån liten bil. Typ en Emmaljunga citycross?
    Jag gillar vår bil och vill helst inte byta... men kanske måste?

• Svar på tråden Kan man ha en liten bil? Typ Opel corsa?
  • 175fg56

Vi har en varsin Toyota Yaris. Köpte en vagn som gick in i bilen istället för en bil som passade barnvagnen.
    Det blev en cylone ABC. Vi hade redan innan bestämt oss för en trehjuling och denna gick sittdelen att vända på. (Något som ej går med UJ tex).
    Finns en bild på vagnen i mitt bildgalleri.

• Kärnan

Cool vagn. Vet du vad den har för mått?
    Vi har ju redan beställt en citycross.

• Saga å Filippa

Vi hade en Opel Corsa när vi fick vårt första och andra barn. Säger bara att det är lögn att få med vagn, inte utan att fälla sätena bak och sitta som en ihopknölad korv brevid dom smutsiga hjulen... Men vi hade inget val, så det gick ju, men roligt var det inte. Har ni däremot möjligthet, så byt! Det gick så långt att jag verkligen avskydde stackars bilen, det var ju inte dens fel, men nånstans måste man ju avreagera sig .

• Kärnan

Saga och Filippa
    Hm.. Ja, jag misstänkte det.. Tror sambon har rätt... Snyft - min stackars opel!

• Ari

Men försök att hitta en vagn som går i. Om du nu vill behålla bilen!

• 175fg56

Jag har inte måtten här men klipper in den tycka informationen från Rotalis hemsida.
    www.rotalis.biz/Produkte/Kids/Dreiradwagen/3-radsportwagen302.htm

Technische Daten im Überblick

- Extrem leichtes Aluminiumgestell
    - Höhenverstellbarer Schieber
    - Mit separater Tragewanne als Erstlingswagen verwendbar
    - Einfacher Befestigungsmechanismus für die Sitzeinheit und Tragewanne
    - Kugelgelagerte Räder
    - Stufenlos verstellbare Sitzeinheit
    - Der Stoffbezug ist waschbar
    - Der Bezug ist nach EN 71-3 und AZO geprüft
    - Inklusive ausführlicher Bedienungsanleitung
    - Schieberhöhe: 111 cm
    - Maße zusammengeklappt: H 32 cm x B 68 cm x L 85 cm
    - Maße der Sitzfläche: B 30 cm x L 23 cm
    - Maße Rückenlehne: B 30 cm x L 51 cm
    - Maße Beinstütze: B 30 cm x L 19 cm
    - Gewicht: 12,3 kg

Är inte så bra på tyska själv

• 175fg56

tyska informationen skall det stå

• Heleri

Vi har en Audi A4 kombi, och det var inte helt lätt att få in våran Citycross i den heller kan jag säga, det var precis på gränsen!

• Bellahhh

Vi har en WV Polo-06 5-dörrars, och vi har testat med en kompis teutonia rocky kombivagn och den gick in galant!

• bebbe2005

med en liten bil kan man nog komma rätt langt, men är övertygad om att man helt klart underlättar för sig själv om den är 5-dörrars, kan annars bli rejält bökigt att sätta fast bebisen i bilstolen... hade en 3-dörrars saab när min väninna hade en liten bebis, och de fa gangerna jag hade dem med i bilen blev det alltid jättebökigt att sätta fast bilstolen och man spenderade säkert 3-5 min i baksätet (som ända är rätt rymligt pa en saab) innan barnet satt säkert och man lyckats ta sig ut igen. Kanske gar att jämföra med hur bökigt det är för en höggravid att komma in och ut ur baksätet nu?!

• Kärnan

Ja, men om man har en sån där "klick in" stol med basenhet borde det inte bli så jobbigt...
    Jag har funderat lite och det borde gå i en tre dörrars opel corsa. Man fäller halva baksätet så går vagnen in och så har man klick in stol med basenhet i andra halvan av baksätet.. Hm.. eller?

• miniGrynet

Bellahhh: Vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg, det brukar ju ofta vara tvärtom, man tar med bilen för att kolla om vagnen går in!
    Smart drag av er!

• bebbe2005

Testa! har du kanske nagon i din bekantskapskrets som har barn o bilstol? lana bilstolen (och barnet ocksa!) för att göra ett test i bilen!

Tänk förresten pa att barnet i början inte väger sa mycket, men att det snabbt blir mer och tyngre..

• Kyoko

Ha ha ha jag tänker på min egen barndom. Vi var 2 vuxna och 3 barn i en liten saab åkandes på 5 veckors bilsemester med tält och packning vagnar och allt!

Min sambos familj åkte 70 mil till landet i en Ford Taunus 2 vuxna, 3 barn, 3 shäfrar och 9 katter och packning för 5 veckors semester!!

Min svärmors familj som barn åkte 70 mil med 4 vuxna och 3 barn samt packning för 5 veckors semester i en liten folka bubbla!!!

Ja tiderna och säkerhetskraven ändras

Svar på tråden Kan man ha en liten bil? Typ Opel corsa?