• Viccan

    Gravid och vaccin/gravid och corona

    Hej! Är det någon gravid här som tagit BÅDE coronvaccin och säsongsinfluensavaccin under graviditeten? Alternativt är det någon här som haft corona under graviditeten? Kan ni berätta hur det var i sådana fall? Blev ni mycket sjuka, är barnet friskt osv?

    Tack för svar!!

  • Svar på tråden Gravid och vaccin/gravid och corona
  • svansmamman
    Viccan skrev 2022-01-06 22:14:16 följande:
    Gravid och vaccin/gravid och corona
    Hej! Är det någon gravid här som tagit BÅDE coronvaccin och säsongsinfluensavaccin under graviditeten? Alternativt är det någon här som haft corona under graviditeten? Kan ni berätta hur det var i sådana fall? Blev ni mycket sjuka, är barnet friskt osv?

    Tack för svar!!
    Jag tog första dosen coronavaccin och influensavaccinet samtidigt, jag var då i vecka 16. Den andra dosen Coronavaccin får jag om ett par veckor. Jag blev inte sjuk alls och märkte inte av något annat än ömhet i armarna där sticken skedde. Vi har inte sett bebis efter vaccinationerna, vi ska dock på RUL imorgon så det återstår att se. Vi gjorde ett VUL i vecka 8-9 och ett i vecka 12 och då såg allt fint ut. Vi har dock lyssnat med doppler hemmavid så sent som idag och då hördes hjärtat och massa sparkar, så jag vet då att den lilla grabben lever. :)
  • svansmamman
    QAnon skrev 2022-01-06 22:25:12 följande:

    Herregud menar ni att ni köpt en ultraljudsapparat att ha hemma? Förstår folk inte att det finns en anledning till varför utbildad personal jobbar med detta? Är du ens medveten om riskerna med ultraljud?


    Släpp den otrevliga och dömande tonen tack. Efter att ha varit med om tre missfall/MA valde jag att göra det jag kan för att stilla min oro. Att vänta och hoppas på det bästa i 5 månader skulle jag må oerhört dåligt över och skulle inte vara positivt för bebis.

    Vidare är en doppler inte samma sak som den ultraljudsapparat du verkar dra paralleller till. Det krävs ingen utbildning för att kunna hantera en sådan variant jag har och den medför inga risker för fostret. Så du behöver inte oroa dig! :)
  • svansmamman
    Viccan skrev 2022-01-06 22:24:47 följande:

    Tack för ditt svar! Svara gärna imorgon hur det gick på RUL. Lycka till! <3


    Absolut, jag uppdaterar dig imorgon! Tack för lyckönskningen! <3
  • sysffonc

    Ja, jag är vaccinerad mot covid. Första dosen i augusti och andra dosen i september. I december vaccinerade jag mig även mot säsongsinfluensan.

    Är i vecka 38 nu.

  • svansmamman
    QAnon skrev 2022-01-06 22:39:14 följande:

    Jag vet att det finns dåliga regleringar kring ultraljud vilket lett till att ignoranta föräldrar köper dessa varor och tror att det är riskfritt. Men som förälder bör du bry dig tillräckligt om ditt framtida barn för att söka information om vad du faktiskt utsätter ditt barn för. Vem utsätter sitt barn för risker bara för att stilla sin egna nyfikenhet och få sig själv att känna sig lugn? 

    Bara det faktum att du tror att det är riskfritt visar hur mycket vi svikit folket genom dessa dåliga regleringar. DET ÄR INTE RISKFRITT, det kan jag lova dig. 


    Jag har både utbildning och erfarenhet i ämnet och jag tror tyvärr inte det kommer leda någon vart att diskutera med någon som drar in underlag och presenterar som ?fakta? utan fog. Att bifoga en text utan källa säger inte heller det något.

    Jag tänker på mitt barn och gör det jag tror är bäst för mig och mitt barn.

    Oavsett är jag tacksam om du respekterar det jag redan förmedlat, dvs att du kan släppa den dömande och otrevliga tonen och inte lägga tid på att oroa dig för mitt barn. Om jag ville ha input skulle jag ha efterfrågat den. Vidare är din upplysning inget som har med tråden att göra, så låt oss inte fylla den med sådant som är irrelevant för ämnet.
  • Molybden
    Viccan skrev 2022-01-06 22:14:16 följande:
    Gravid och vaccin/gravid och corona
    Hej! Är det någon gravid här som tagit BÅDE coronvaccin och säsongsinfluensavaccin under graviditeten? Alternativt är det någon här som haft corona under graviditeten? Kan ni berätta hur det var i sådana fall? Blev ni mycket sjuka, är barnet friskt osv?

    Tack för svar!!
    Jag har tagit både första och andra dosen under graviditeten plus influensavaccinet en vecka efter andra dosen. Jag fick bara lite ont i armen efter första dosen och kände inget efter andra dosen eller influensavaccinet. Jag har inte fött än men bebisen verkar må toppen sett till alla undersökningar man gör. Men antar att framtiden får utvisa om det stämmer, går in i v34 nu.
  • Värphönan

    Har tagit dos 2 och influensavaccin under graviditeten och inte blivit dålig. Fått lite ont i arm och armhålan bara ett par dagar (av båda vaccinen) och tröttare än vanligt men annars inget utslag.

  • svansmamman
    Viccan skrev 2022-01-06 22:24:47 följande:

    Tack för ditt svar! Svara gärna imorgon hur det gick på RUL. Lycka till! <3


    Nu har vi varit på RUL och BM gav oss högsta betyg, allt såg strålande ut. Det är en aktiv bebis där inne som inte gärna ville bli ?fotad? utan höll armarna korsade framför ansiktet. Efter lite pickande på magen kunde vi dock se det lilla nyllet också, haha.
  • Viccan
    Värphönan skrev 2022-01-07 08:01:39 följande:

    Har tagit dos 2 och influensavaccin under graviditeten och inte blivit dålig. Fått lite ont i arm och armhålan bara ett par dagar (av båda vaccinen) och tröttare än vanligt men annars inget utslag.


    Tack för svar!

    Och bebis mår bra?
Svar på tråden Gravid och vaccin/gravid och corona