• Anonym (TS)

Ni som har haft Covid och förlorat lukt och smak, när kom det tillbaks?

Började få lite ont i halsen i torsdags, i lördags börjande jag verkligen känna mig sjuk och i måndags gjorde jag ett test som var positivt. Vad jag vet är det första gången jag har Covid.

Är dessutom gravid i vecka 35.. Nu verkar iallafall det värsta vara över och det var ändå hyfsat lindrigt men igår när jag lagade mat upptäckte jag helt plötsligt att jag hade förlorat lukt och smak.. Känns ju inte så kul.

En vän till mig sa att hon fick tillbaks det efter några dagar när hon var sjuk men min sambo sa att det var borta 3 månader första gången han hade Covid.. verkar vara väldigt olika.

Hur har det varit för er andra som har tappat smak och lukt?

• Svar på tråden Ni som har haft Covid och förlorat lukt och smak, när kom det tillbaks?
  • Anonym (.)

2-3 veckor. Dock så är mitt luktsinne inte som det var förut, tex bränd mat luktar väl äckligt annars också men nu luktar det så jävla konstigt äckligt sen så är det vissa andra lukter och smaker jag vet som inte känns helt samma som det var förut men det är lugnt iallafall.

• Anonym (Samdra)

Tog ungefär 4 veckor innan det delvis kom tillbaka. Lukttränade en den, genom att sniffa på t.ex. lavendelolja, kaffe och andra starkare dofter.

Efter ca 2 månader var lukt och smak tillbaka hyfsat.

Efter ca 3 månader var det på ungefär samma nivå som innan.

Nu är det 9 månader sedan och jag har fullt lukt och smaksinne tillbaka.

• mammabitch

För mig var det helt borta tre dagar, sen några veckor med lite annorlunda uppfattning av främst smaker. Hade ganska rejäl covid.

• Anonym (3-barnsmamma)

Hade ganska lindrigt var då gravid i v 19. (Nu v 34) förlorade lukt men behöll smaken. Lukten var helt borta i ca 1 vecka innan den började komma tillbax, kände till en början bara vissa dofter och lukter. Tog ett par veckor sedan var den som innan.

Jag antar du redan varit i kontakt med bm angående om du behöver ta något för att minska risken för blodpropp.

• Ebo88

10 veckor men det är inte helt återställt, inget smakar riktigt som innan. Hade covid april 2020

• Anonym (F)

Var sjuk i Maj men har inte fått tillbaka lukt och smak än. Det är fruktansvärt om det aldrig kommer tillbaka.

• Anonym (TS)

Tack för svaren!

Verkar vara väldigt olika , hoppas det inte tar jättelång tid..

• Anonym (TS)
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-07 07:21:43 följande:

Hade ganska lindrigt var då gravid i v 19. (Nu v 34) förlorade lukt men behöll smaken. Lukten var helt borta i ca 1 vecka innan den började komma tillbax, kände till en början bara vissa dofter och lukter. Tog ett par veckor sedan var den som innan.

Jag antar du redan varit i kontakt med bm angående om du behöver ta något för att minska risken för blodpropp.

Tack för svaret!

Frågade BM idag , hon sa att hon skulle kolla upp det med läkaren men hon tror inte jag behöver blodförtunnande eftersom jag mår ganska bra nu och det värsta verkar vara över men hon skulle höra av sig.

Behövde du få blodförtunnande?
  • Anonym (3-barnsmamma)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 09:33:52 följande:

Tack för svaret!

Frågade BM idag , hon sa att hon skulle kolla upp det med läkaren men hon tror inte jag behöver blodförtunnande eftersom jag mår ganska bra nu och det värsta verkar vara över men hon skulle höra av sig.

Behövde du få blodförtunnande?

Nej, jag behövde inte ta då jag inte uppfyllde kriterierna. Minns dock inte vad de var mer än övervikt ( vilket jag inte har). Men även min bm kollade vidare med läkare och ringde senare upp. Hoppas de löser sig och går bra även för dig :)
  • Anonym (A)

50% lukt och smak tillbaka efter 2 veckor.

75% lukt och smak tillbaka efter 3 veckor.

Resten återstår att se?

• Anonym (K)

Olika smaker tog olika lång tid. Tror minst ett halvår tills jag var helt återställd.

Svar på tråden Ni som har haft Covid och förlorat lukt och smak, när kom det tillbaks?