• Emasale

    Antikroppar från coronavaccination?

    Hej!

    Jag har en fundering och undrar om någon vill ge lite feedback?

    Jag är fullvaccinerad och tog influensavaccinet i december. Väntar barn som kommer i slutet på maj.

    Min man och alla runt omkring har också influensavaccinationen och dos tre samt vi respekterar restriktionerna.

    Jag funderar på att vänta med dos tre ett tag eftersom det finns ingen information om hur länge bebisen i magen har antikroppar från dos tre?

    Någon som har läst något om det?

    Det känns lite bättre att vänta med vaccinationen inför sjukhusvistelsen med tanke på hur det blev på förlossningsavdelningen i Göteborg...

    www.svd.se/alla-fodande-pa-forlossningen-har-covid

    Ja, nu kanske inte alla på BB i min stad är ovaccinerade den dagen men jag tänker att antikroppar från dos tre kan vara ett skydd inför förlossningen ändå?

    (Ja, jag vet om att vaccinerade också kan vara sjuka).

    Jag kommer även att prata med barnmorskan vid nästa tillfälle men kan vara bra att få höra lite fler tankar och funderingar omkring detta?

    Skapar ny tråd för förra tråden var utan anonyma svar.

  • Svar på tråden Antikroppar från coronavaccination?
  • Anonym (K)

    Jag tänker att vaccinet när inte bebisen, så den kommer själv inte bilda antikroppar ytan får av dina. Den kommer alltså ha antikroppar så länge du har det. Tre doser ger mycket bättre skydd mot omikron och du får troligen lindrigare sjukdom än efter två doser. Jag skulle säga att det bästa är att ta den snart. Till maj borde du ha kvar tillräckligt för bebisen.

  • Mascaraklumpar

    Jag förstår hur du tänker, men jag tror verkligen att ni tjänar på att vara sprutan nu. Risken för din bebis om ni smittas är mycket större nu under graviditeten än efter födseln. Risken att smittas är med största sannolikhet också större nu än under sommaren. Till hösten/vintern när smittspridningen drar igång igen är barnet 6 månader och har inget skydd kvar oavsett.

  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2022-01-07 10:57:43 följande:

    Jag förstår hur du tänker, men jag tror verkligen att ni tjänar på att vara sprutan nu.


    *att ta sprutan nu, skulle de stå
  • Emasale
    Anonym (K) skrev 2022-01-07 08:46:52 följande:

    Jag tänker att vaccinet när inte bebisen, så den kommer själv inte bilda antikroppar ytan får av dina. Den kommer alltså ha antikroppar så länge du har det. Tre doser ger mycket bättre skydd mot omikron och du får troligen lindrigare sjukdom än efter två doser. Jag skulle säga att det bästa är att ta den snart. Till maj borde du ha kvar tillräckligt för bebisen.


    Tack för din feedback! Ja, nu har jag troligtvis inget skydd eftersom dos två var i somras..

    Har säkert något skydd mot influensan men jag satsar på dos tre någon gång innan det går för långt :).
  • Anonym (Falabella)

    Jag tycker att du bokar din dos 3 nu, för här tog det drugt två veckor innan jag kunde få tid, så har du tiden redo och kan ta beslutet eller avboka när det närmar sig.

  • Emasale
    Anonym (Falabella) skrev 2022-01-07 14:11:32 följande:

    Jag tycker att du bokar din dos 3 nu, för här tog det drugt två veckor innan jag kunde få tid, så har du tiden redo och kan ta beslutet eller avboka när det närmar sig.


    Tack, jo det är trist att vänta. Jag har haft tur och fått tid inom någon dag vid tidigare vaccinationer. För dos tre finns det redan lediga tider nu i helgen.
  • Emasale
    Mascaraklumpar skrev 2022-01-07 10:59:03 följande:

    *att ta sprutan nu, skulle de stå


    Tack för att svarade. Ja, det får blir en dos tre innan det går för långt.

    Under hösten får bebisen lite vaccinationer och troligtvis bättre immunförsvar via amning så bebisen kommer förhoppningsvis vara frisk. Sedan kommer vi att undvika gallerior, butiker och andra personer med tanke på förkylningssymtom, nya mutationer av covid19 osv.
  • Anonym (Nima)

    Vaccinet är väl mest för att skydda dig som gravid. Man kan bli svårt sjuk av covid som gravid, och dessutom föda för tidigt.

    Jag ska ta min tredje dos nästa vecka, har BF i slutet av februari.

  • Emasale
    Anonym (Nima) skrev 2022-01-07 15:48:25 följande:

    Vaccinet är väl mest för att skydda dig som gravid. Man kan bli svårt sjuk av covid som gravid, och dessutom föda för tidigt.

    Jag ska ta min tredje dos nästa vecka, har BF i slutet av februari.


    Jag tog min tredje dos igår. Mixade vaccinationen också efter rekommendation.

    Mår jättebra men har lite träningsvärk :).
Svar på tråden Antikroppar från coronavaccination?