• Anonym (TS)

Gravida! Kommer ni ta tredje dosen?

Hej!

Jag är gravid i vecka 9 och kommer bli erbjuden 3e dosen covid-19 vaccin i början på mars. Hur ställer ni andra dubbelvaccinerade er till att ta tredje dosen under er graviditet? Jag själv är kluven?

• Svar på tråden Gravida! Kommer ni ta tredje dosen?
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 16:10:01 följande:
    Gravida! Kommer ni ta tredje dosen?

Hej!

Jag är gravid i vecka 9 och kommer bli erbjuden 3e dosen covid-19 vaccin i början på mars. Hur ställer ni andra dubbelvaccinerade er till att ta tredje dosen under er graviditet? Jag själv är kluven?

Varför är du kluven? 
    Vaccinet är inte farligt för barnet, det överförs inte till barnet. Däremot överförs mammans antikroppar till barnet. 

Förlossningsvården går redan på knäna, sedan visar det sig att gravida inte vaccinerar sig i samma utsträckning som andra och smittar de anställda, så vården påverkas ännu mer. Men du ska kanske föda hemma?
  • Anonym (Ja)

Kommer absolut att ta det, är också gravid i vecka 9 och kommer ta det i Mars som du. Det är min skyldighet gentemot alla andra jag möter. Riskerna är mycket större för barnet om mamma inte skyddar sig

• svansmamman

Nu kommer jag inte hinna ta tredje dosen under graviditeten, men om jag hade möjlighet skulle jag gladeligen ta den!

• Anonym (TS)

Tack alla för era svar! Jag lutar absolut åt att ta, har alltid varit för vaccin. Bara nu som gravid jag började fundera lite och ville höra andras tankar. :)

• Semlan3
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 19:17:55 följande:

Tack alla för era svar! Jag lutar absolut åt att ta, har alltid varit för vaccin. Bara nu som gravid jag började fundera lite och ville höra andras tankar. :)

Jag var gravid i våras. Fick första dosen innan jag visste att jag var gravid. Min väninna likaså. När vi var gravida valde hon att ta, inte jag då jag var orolig. Hon fick en frisk bebis, jag fick avbryta min graviditet pga kromosomavvikelser. Ångrar så i efterhand att jag inte bara tog vaccinet som planerat. Nu blev allting så förskjutet kom att jag väntade länge med dos 2. Så ska absolut ta nu.
  • Anonym (K)
    Semlan3 skrev 2022-01-07 20:06:49 följande:

Jag var gravid i våras. Fick första dosen innan jag visste att jag var gravid. Min väninna likaså. När vi var gravida valde hon att ta, inte jag då jag var orolig. Hon fick en frisk bebis, jag fick avbryta min graviditet pga kromosomavvikelser. Ångrar så i efterhand att jag inte bara tog vaccinet som planerat. Nu blev allting så förskjutet kom att jag väntade länge med dos 2. Så ska absolut ta nu.

Du hade Corona under graviditeten alltså?
  • Anonym (Vecka 9)

Hej, jag är också i vecka 9 och känner samma som dig. Så osäker på om jag ska ta tredje dosen eller inte. Lutar åt att jag kommer att ta den, men blir ändå nervös att barnet ska påverkas negativt på något sätt. Även om jag inte tror att det skulle hända något så är allt så pass nytt. Jävla Corona alltså, man trodde ju man skulle vara skyddad ett bra tag framöver med två doser!

• Semlan3
    Anonym (K) skrev 2022-01-07 22:26:54 följande:

Du hade Corona under graviditeten alltså?

Nej vågade inte ta vaccinet då jag var gravid.
Svar på tråden Gravida! Kommer ni ta tredje dosen?