• Anonym (Fettis)

Vågar inte skicka in friskvårdskvitto

Hjälp! Jag har försökt gå ner i vikt med hjälp av kostrådgivare på nätet men misslyckats. Dyrt var det också, men tänkte ta ta det på min friskvårdspeng från jobbet. Nu sitter jag här och vågar inte skicka in kvittot, då allt måste gå via chefen. Orkar inte visa mitt misslyckande för min chef.

Jag är relativt nyanställd så visste inte att det funkade så på mitt jobb.

Hjälp, vad ska jag göra. Kvittot måste in inom några dagar om jag ska få det på 2021 friskvårdsbidrag.

• Svar på tråden Vågar inte skicka in friskvårdskvitto
  • Anonym (Hulda)

Är inte det bara en formell grej? Chefen stämplar bara papperet så att säga. Din chef tror jag inte kommer tänka något alls om det överhuvudtaget. Eller har du en dålig chef?

• Drottningen1970

Tror du chefen ens noterar det? Misstänker att chefen har betydligt angelägnare saker att reflektera över.

Jag tycker nog du är en smula sjävcentrerad här.

Om din chef inte är väldigt speciell eller har alldeles för lite att göra så tror jag inte hen kommer ägna det en tanke. Ytterligare bara ett papper som passeras och som ska skrivas på.

• Tow2Mater

kostrådgivning kan man ju vilja ha av många orsaker. Står det specifikt viktnedgång på kvittot?

• ostmannen

Har företaget godkänt den typen av friskvård? Det är upp till företaget att bestämma vad som är godkänt så är det inte det så behöver du ju inte ens skicka in något.

• Anonym (Förvirrad)

Vadå misslyckande, det är ju bara ett kvitto? Vad du och den där kostrådgivaren pratar om har inte chefen med att göra. Men, kolla först om det ens är möjligt att få ta det via friskvården.

• Anonym (Fettis)

Alltså det är ett medlemskap på viktminskningssajt, det får man ta som friskvård och det är övertydligt vad det handlar om. Självcentrerat av mig att noja över detta, men det är ett misslyckande från min sida och vill inte skylta med det.

• Anonym (w)
    Anonym (Fettis) skrev 2022-01-09 21:55:41 följande:

Alltså det är ett medlemskap på viktminskningssajt, det får man ta som friskvård och det är övertydligt vad det handlar om. Självcentrerat av mig att noja över detta, men det är ett misslyckande från min sida och vill inte skylta med det.

Men vem vet om du misslyckats egentligen? Du kanske inte jobbat stenhårt enligt principerna men antagligen har du fått med dig något ändå :)
  • Anonym (Stina)
    ostmannen skrev 2022-01-09 20:18:06 följande:

Har företaget godkänt den typen av friskvård? Det är upp till företaget att bestämma vad som är godkänt så är det inte det så behöver du ju inte ens skicka in något.

Det är inte företaget som godkänner utan Skatteverket som har en lista på godkända friskvårdsaktiviteter. Viktminskningsprogram ingår i dessa. Varför svarar man så tvärsäkert i en tråd när man uppenbarligen varken har koll eller ens har googlat?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Fettis) skrev 2022-01-09 19:46:26 följande:
    Vågar inte skicka in friskvårdskvitto
    Hjälp! Jag har försökt gå ner i vikt med hjälp av kostrådgivare på nätet men misslyckats. Dyrt var det också, men tänkte ta ta det på min friskvårdspeng från jobbet. Nu sitter jag här och vågar inte skicka in kvittot, då allt måste gå via chefen. Orkar inte visa mitt misslyckande för min chef.

Jag är relativt nyanställd så visste inte att det funkade så på mitt jobb.

Hjälp, vad ska jag göra. Kvittot måste in inom några dagar om jag ska få det på 2021 friskvårdsbidrag.
    Herregud tänk alla träningskort som ligger och dammar! Folk misslyckas hela tiden med sina föresatser - det är inget en chef kommer fundera över. Du kan ha gått ner några kilo utan att det direkt syns dessutom. Lämna in kvittona och gör det med högburet huvud. :)
  • Anonym (RSV)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-09 22:10:49 följande:
    Det är inte företaget som godkänner utan Skatteverket som har en lista på godkända friskvårdsaktiviteter. Viktminskningsprogram ingår i dessa. Varför svarar man så tvärsäkert i en tråd när man uppenbarligen varken har koll eller ens har googlat?
    Jag ställer samma fråga till dig, varför svarar man när man inte har koll? Och dessutom ska skriva andra på näsan.

Det är arbetsgivaren som godkänner vilken friskvård som ska godkännas utifrån gällande lagar. Det finns inte heller en lista på godkända aktiviteter längre, även om många arbetsgivare utgår ifrån den fortfarande.
  • Anonym (Hr)

Jag jobbar med löner/ hr och går genom massa kvitto/utlägg/fakturor allt fr alkoholberoende behandlingar till kbt terapi avgifter, visst jag kollar vad det är men bryr mig inte vem det är. Om jag ska nu börja reflektera över själva behandlingar så tycker jag att det är bra att folk söker hjälp, oavsett vad det handlar om. Tycker varken bättre eller sämre om nån som går på Sats, massage, golf eller vad det nu handlar om.

• Kasegylf

Tror du att chefen tycker det är bäst om du vill ha pengar för att du gått en behandling och försöker, eller att det är bättre att dessa - för företaget små - slantar ligger oanvända?

• Anonym (Lol)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-09 22:10:49 följande:
    Fast det är ändrat sedan några år tillbaka. Så du kan väl själv svara på varför du svarar så självsäkert när du har fel. Du vet ju svaret.
  • Kasegylf

Jag tror för övrigt inte att företaget tycker att man kan "misslyckas" med någon träning eller program man deltar i.
    Då skulle alla som bowlar dåligt, kör bompass på fisketuren, förlorar mer än en fotbollsmatch, inte når upp till sitt löparmål osv få skämmas för friskvårdspengarna?

• Anonym (J)

Som tidigare nämnts, kostrådgivning behöver ju inte nödvändigtvis ha med viktnedgång att göra.

Svar på tråden Vågar inte skicka in friskvårdskvitto