Jag tål inte min granne
Jag måste få skriva av mig. Jag exploderar inombords och varenda cell i mig ser ut som coronaviruset fast med taggar istället. Jag behöver egentligen inte några råd. Jag behöver mer terapi. Någon annan som har besvärliga grannar.
Jag har en manlig granne på 40 år. Jag själv är 31. Vi båda har fast jobb. Grannen är väldigt trevlig och glad. Men fullständigt inkompetent och jag tror lågbegåvad?
Han kan springa över till mig flera ggr om dagen för att "låna" grejer (matvaror, verktyg osv) jag har inte aldrig fått igen de förbrukningsvaror han lånat. Inte en enda gång. Han ber mig köpa saker om jag ska och handla, han betalar inte om man inte påminner honom flera ggr. Han har även gjort så mot mina gäster. Han klampar på när jag har gäster över på middag, sitter och fiser och rapar ljudligt. Så fort något går sönder kommer han till mig och vill ha min hjälp. När jag köper något så tycker han inte att han behöver köpa det eftersom han kan "låna" av mig. Allt jag äger anser han sig ha tillgång till.
Det har hållit på i två år nu. Han "tror" att vi bor i kollektiv. Vi har separata ingångar dessutom. Han kan komma upp på min bro och ta saker av mig som jag sen hittar ute på gräsmattan eller hos honom. Han har inte ens frågat om lov.
Om jag exempelvis vattnar växterna ute så lånar han min slang istället för att ta sin egen. Vilket han väntar på att jag ska göra för att slippa ta ut sin egen.
Jag håller på att spricka av ilska. Samtidigt har jag så himla svårt att avvisa honom när han inte på något sätt är otrevlig eller kommer med pikar, han är också otroligt konflikträdd. Det hade varit mycket lättare om han var otrevlig eller så ibland, då har jag inga problem att "bränna av" människor.
Han är ju såklart otroligt ensam, inte ens hans familj vill ha med honom att göra, vilket såklart är förståeligt.
Jag har sagt flera ggr att jag inte vill låna ut mina saker då jag är otroligt rädd om dem, lite dyrare märkes medan han kör på biltema och kastar omkring på dem och inte alls följer skötselråd osv. Han fortsätter ändå.
Han har också en hund, som förstör saker för mig som han såklart inte ersätter.
Jag har bett honom köpa egna saker. Jag har gömt undan mina saker så gott jag kan, jag har satt lås där det behövs.
Att bara sitta och prata med honom är inga större problem från min sida då han är trevlig, men just detta, att han ska ha saker av mig och min hjälp precis hela tiden. Jag står inte ut. Jag har aldrig varit med om en sån här människa.
Jag trivs i övrigt så bra att jag kan tänka mig bo här resten av livet. Hyresvärden är helt okej osv. Att prata med hyresvärden om detta är inget jag vill (privat hyresvärd) då egentligen ingen kan hjälpa mig med detta. Jag behöver ju säga till på skarpen, men jag är alldeles för mesig för att göra det. Jag gör lite eftersom.
Finns det fler av dem där ute? Vill ni dela med er av era jobbiga grannar? Eller bara skriva något skämtsamt om denna idiot så jag får skratta lite.