• Sonja123

    Tips sökes - budskap om att sluta GLO!

    Hej!

    För närmare ett år sedan träffade jag en man (fransman som flyttade till Sverige för 25 år sedan, när han själv var 25 år). Han är helt klart den som är mest driven av oss två för en gemensam framtid. Vi är närmare 50-årsåldern, med barn på vars ett håll. Men jag känner att jag tyvärr håller på att backa ur relationen. Han har massor med underbara och viktiga sidor, men fr a en som får mig att backa.

    De goda egenskaperna:

    Han är en riktigt härlig man för mig; glad, mysig, kramig, älskar sex, mån om mig, peppar mig, ställer upp, tar stolt med mig till vänner och familj, kärleksfull, ansvarstagande, rolig att vara med och kompletterar mig på ett bra sätt gällande att kunna vara ?Good enough? och att ta tag i saker som att serva bilen, kör till tippen när jag inte får det gjort m m. Han ställer upp 110% för sina barn, vårdat relationen med barnens mamma, sköter om trädgården, har en bra karriär, god relation med sin familj och många goda vänner. Och han tar sig tid till att diskutera saker. Våra respektive barn (4 st mellan 6-17 år) fungerar bra ihop och alla tycker om varandra och är verkligen måna om att vi alla ska trivas. Så nära perfekt det kan komma alltså.

    Egenskapen som får mig att vilja dra mig ur:

    Han GLOR och söker extremt mycket bekräftelse från andra kvinnor (eller var han nu sätter han gränsen :-P). Efter ett antal händelser så har vi pratat om en del om det. Några polletter har trillat ner hos honom, men jag är rätt säker på att han inte helt förstår vad han gör; mot mig, mot oss, mot dem runt om oss och inte minst kvinnorna som han glor så på (respektlöst). Det behöver han göra, ganska omgående, för att jag i min tur ska ha respekt för honom. För att jag ska vilja satsa på oss. Jag orkar inte prata mer med honom om det, för det är så självklart för mig så att mycket av det ska inte behöva diskuteras. Jag känner att tappar lusten för honom och att satsa på oss om han inte förstår själv och slutar. Är inte så sugen på att ge igen med samma mynt? känns så pinsamt för då måste jag ju göra bort mig.

    SÅ PLEASE ???? HIT ME MED ERA BÄSTA TIPS på:

    - Vad jag kan göra för att snabbt och effektivt få honom att INSE vad han gör för fel och faktiskt borde göra istället!

    Ett effektivt, och kanske till och med utvecklande sätt. Jag orkar inte långa diskussioner, tjafs och bråk, så han behöver fatta detta fort. Så tänker att detta får vara det där försöket att verkligen få honom att förstå, och om han inte gör det så är vi helt enkelt för långt ifrån varandra.

    Jag är öppen för alla möjliga förslag. Han gillar stand-up-komedi, så kanske finns det någon rolig stå-up-komiker som kan göra det så där krispigt tydligt ????.

    Jag vill så gärna slippa bryta upp med denna i övrigt härliga man och det vi har tillsammans med våra barn etc.

    *****************************

    För er som vill läsa lite mer detaljer om vad som hänt - se den översta lååånga kommentaren nedan.

    *****************************

  • Svar på tråden Tips sökes - budskap om att sluta GLO!
  • Anonym (FörsökET)

    Detaljer om vad som hänt:

    Jag märkte tidigt att han tittade mycket på andra kvinnor. Väldigt mycket! Och länge!! Märkte att andra runt om också märkte och t o m blev besvärade. Men brydde mig inte så mycket, utan tänkte att det nog lugnar sig. Han kom ju nyligen från en lång relation. Det var också så mycket annat i mitt liv som hände och tog min uppmärksamhet.

    Men, jag har så svårt att ta det vidare med hans sätt mot andra kvinnor/oss/mig? Han verkligen GLOR på kvinnor och vänder sig om för att se deras rumpor. Inte nog med det, när vi var på en större fest en gång var det två tjejer han spanade in på dansgolvet (den ena stilig och den andra full och sliskig - eller som han sa ?dansade sexigt/porrigt?). Han dansade själv till och från under några timmar och mer eller mindre följde dem båda med blicken hela tiden. Blicken var väldigt avslöjande. Jag dansade på en annan del av dansgolvet (kände ingen på festen, så dansade och pratade med en trevlig tjej). Jag var så överraskad över vad han gjorde, och undrade om jag inbillade mig. Så jag valde att avvakta istället för att konfrontera där och då. Det kunde jag ju göra senare. Och längre än så kunde han väl ändå inte gå. Visste inte heller hur han skulle reagera på en konfrontation och ville verkligen inte ställa till en scen. Dessutom kunde avvaktandet också låta mig se om jag hade rätt i att han inte skulle gå längre än så? Om någon tjej kom närmare, vad skulle han göra då? Men det skulle ju inte hända tänkte jag.

    Ju mer tiden gick, desto mer frustrerad kände jag mig. Han fortsatte att dansa själv och spana på dessa två. Den ena gav lite blickar tillbaka, men var lite reserverad. Jag insåg till slut att jag behövde göra något åt min frustration, så jag gick och tog ett glas vatten och gick på toa medan jag funderade vad. Kom fram till att det var bäst att jag körde hem (var nykter). Kändes som att han redan gått längre än vad jag tyckte var ok, och behövde smälta det. Gick för att säga till honom att jag skulle köra hem. Då dansade han med en av tjejerna (som hade tittat tillbaka). Han förde henne då ifrån sig med sina händer om hennes höfter och tittade gillande på henne uppifrån och ner, nerifrån och upp, och förde henne tätt intill sig igen. Jag tappade hakan? försökte diskret ta mina nycklar ur hans bakficka. Men han märkte det. Han vände sig om och frågade vad det var. ?Jag är på väg hem, men stanna du?, sa jag bara. Ville INTE att det skulle bli en scen. Han vägrade ge sig och följde med hem.

    Dagarna efter diskuterade vi det mycket fram och tillbaka. Han såg inte helt vad han hade gjort, och det gjorde att jag blev än mer frustrerad. Men, han tog sig tid att svara på frågorna. Han tog sig tid för att träffas och försöka reda ut det. Det gjorde att jag inte bröt upp utan försökte känna efter om vi kunde lösa det.

    Hans tidigare spanande såg jag efter detta ur ett annat perspektiv - med stor avsmak! Min respekt för honom, hans satsande på vår relation, fick sig en rejäl törn.

    Han sa vid några tillfällen att hans var svartsjuk och att det ställt till en del i deras relation. Jag förstod henne nu! Bad honom under diskussionerna om att ge exempel på hennes svartsjuka. Han gav exempel på snygga kvinnor på film och en situation i verkligheten; att hon blivit så sur när hans kompis bett honom komma för att titta på en kvinnas bröst (en kvinna som gick en bit ifrån dem). Jag sa till honom att jag tyckte att det var riktigt barnsligt. Han trodde då att jag menade att hennes reaktion var barnslig?, men jag menade att han och hans vän var barnsliga och respektlösa mot både exet och tjejen med brösten. Han såg uppriktigt chockad ut när jag sa ?nej, jag förstår henne och tycker att du och din kompis var barnsliga och totalt respektlösa som ohyfsade tonårspojkar?. (Han har själv 2 döttrar, så tänker att de borde hjälpa en del för att han skulle förstå skillnaden på respekt och brist på respekt för kvinnor).

    Något jag också lagt märke till, men inte tagit upp, är att vissa av hans vänner har han mycket respekt för och behandlar deras fruar därefter (eller om de bara inte besvarat honom). Några andra vänner verkar han ha mindre respekt för och har mycket lång ögonkontakt med och mycket samtal med deras fruar. Dessa fruar dras med, men verkar också medvetna om att det är liite för mycket blickar och så. Så de försöker släta över det och titta och prata lite med mig och deras män också. Var en gång på väg att lite skämtsamt säga ?tur-tur-duvorna kan väl sätta sig lite längre ifrån varandra vid middagsbordet sen, så vi andra kan få vara med lite också?, men jag lyckades hindra mig för att jag var rädd att det skulle låta mer bittert än ?skämtsamt med hint? och för att franska språket hindrade mig. Kompisarna verkar inte konfrontera det utan tittar bort (ser konstigt ut). Några gånger har jag upplevt det som att de med blicken frågar mig om jag också ser det. Jag har än så länge valt att mer iaktta och avvakta vad mina tankar och känslor säger samt hur hans vänner hanterar det. Men verkar inte som att andra säger emot honom så mycket? Jag säger ofta emot honom när jag tycker annorlunda än honom. Det är han inte van vid säger han. Han gillar det, men behöver vänja sig lite vid det också.

    Han säger att han kan ändra på sig med spanandet för min skull, men det känns så konstigt? Om han verkligen inser hur han beter sig borde han väl ändra sig för sin egen skull, för att han skäms! Inte vill utsätta andra för det.

    Har berättat att min ena son reagerat och blivit ledsen en gång på hans spanande efter en annan och mina vänner på hans spanande och flirtande. De tycker att han är rolig och trevlig, men vill att jag ska få en lugn och avslappnad tid framför mig efter många års tråkigheter (flera närstående i olika allvarlig och dödliga sjukdomar och förlorat några av dem, separation, tramsigt bråk i familjen). Jag behöver inte mer oro eller jobbigt i livet på ett tag, så känner att jag är väldigt nära att dra mig ur relationen om det inte blir riktigt klart för honom med typ omedelbar verkan?

    Bortsett från detta spanande så är det 2 saker till som jag stör mig på:

    - dålig koll på hygien i hem (plockar undan och tvättar, men inte riktig städning.)

    - dålig kosthållning

    Alla tre nackdelar påminner om en otroligt omogen tonåring.? Så de förstärker varandra tyvärr. De två sista hade jag ju inte sett som några avgörande problem, utan bara saker han behöver jobba med så som jag har saker jag behöver jobba med.

  • Räkan77

    Jag tror att det bästa är att ta hjälp av utomstående, han kommer säkert lyssna mer på dem än på dig.

    Hur är hans vänner? Finns det någon av dem som kan hjälpa dig att öppna hans ögon?

  • Fjäril kär

    I mina ögon och öron så är han notoriskt otrogen med kläderna på... Och det kanske bara är en tidsfråga innan det händer på riktigt.. (kanske redan hänt i annan relation?) Han har klart passerat gränsen för vad jag anser är otrohet.

    Han är totalt gränslös och respektlös och tro mig, han vet exakt vad han gör och nej han bryr sig inte. Han anser klart och tydligt att det är en rättighet. Han är bekräftelsekåt.

    Han kommer aldrig ändra sig eftersom han till och med skilt sig från en fru som han behandlade lika..

    En relation med honom är och förblir det ni har nu.

Svar på tråden Tips sökes - budskap om att sluta GLO!