Anonym (Läser) skrev 2022-01-16 19:15:57 följande:
Ursäkta sent svar!
Ja, jag pluggar till psykolog nu.
Det är en del att läsa och skriva men om du har svårigheter med det (om du kan få det dokumenterat) finns ju hjälp i form av ljudböcker och andra resurser, och de med behov av extra stöd får extra tid vid tentor. Jag har klasskompisar med många olika former av svårigheter. Om du kommer in tror jag säkert du kan slutföra utbildningen!
Om att komma in: jag hade inte heller superbra betyg efter gymnasiet och kom heller inte in på mina gymnasiebetyg utan på högskoleprovet. Jobba på så gott du kan och börja plugga på högskoleprovet, ta provet varenda provtillfälle så du får lite övning. (Jag misstänker att du är i min dotters ålder om du funderar på vilken gymnasielinje du ska gå

Det är väldigt åldersblandat på psykologprogrammet jämfört med andra program!)
Jag hoppas du kommer in om det är din dröm! Min erfarenhet är att psykologprogrammet är "självutsållande" - de som inte är lämpade brukar heller inte söka. De som kommer in som inte känner 100% att det är deras grej hoppar av. Vid introduktionen framkom att de flesta av oss redan var hobbypsykologer, d.v.s. den som hjälper vännerna med sina problem. Vill du söka så passar du säkert som psykolog!
Asså, nu är jag sen med svar, jag hade lite gett upp att nån skulle svara (mer).
Låter asbra med att man kan få olika stöd ju! Jag har diagnos och papper på det så då borde jag ju kunna få sånt stöd.
Ah jag går i nian nu :) Och ja, psykolog är min dröm... Det med hobbypsykolog, känner igen det! Typ alltid jag som är psykolog åt mina kompisar haha :)
Tack så jättemycket för dina svar! Du blir klart en superbra psykolog :)