• Anonym (JJ)

Fortsätta leta medan man dejtar

Har dejtat en kille i 2 månader, och det är ju uppenbarligen bara dejtande och inget mer. MEN förstår inte, om man nu dejtar för att man vill ha en relation (som han säger att han vill) varför fortsätter man leta och uppdatera sin Tinder? Blir det inte oerhört förvirrande och svårt att fokusera på den man dejtar om man samtidigt ständigt letar efter någon bättre?

Har varit såhär med alla jag dejtat sen min skilsmässa.

Är det värt att ta bort dejtingappar och bara hoppas på att det kommer när det kommer, om man är öppen för det?

• Svar på tråden Fortsätta leta medan man dejtar
  • Anonym (Kvinna 39)

För att man inte är säker på att man träffat rätt person. Det tar tid att veta om man ska gå in i en relation eller inte! Fram till dess gör man bäst i att hålla sinnet öppet. Många som träffar en i taget går in i en relation alldeles för tidigt, så upptäcker de efter ett tag att det inte passar så bra men sitter fast mentalt och har svårare att göra slut än om de bara hade dejtat, då är det lättare att gå vidare. Och då har man slösat värdefulla månader som man hade kunnat träffa någon bättre person, som man nu kanske har missat för att man ägnat sig helt åt fel person.

Om det här med fokus. Tycker du att det är svårt och förvirrande att t ex börja en ny arbetsplats och få 3-5 nya kollegor som du lär känna? Det är inte svårare att lära känna personer man dejtar än andra bekanta.

Du kan så klart ta bort dina appar, men utbudet som finns där är oslagbart stort och det finns många seriösa personer där ändå. Ska du ha goda chanser att träffa någon irl så kräver det en stor insats för då måste du verkligen se till att röra dig i kretsar där du kan träffa en partner, och då kanske det rör sig om en eller två intressanta personer, som i sin tur ska vara intresserade av dig också, för att inte tala om hur lång tid det kan ta att ens hitta dem. Så behåll apparna, men kanske börja en ny hobby eller liknande som tar dig ut i det sociala livet mer också.

• Anonym (Machiavelli)

Man kan ha det på olika sätt. Beror på vad menas med dejta. Är det att vara intim eller bara träffas? Själv har jag pratat med flera men efter att det blev intimt var det naturligt för mig att diskutera saken. I min värld går det att dejta paralellt men det kommer inte leda till något djupt. Tycker jag om någon vill jag ge det en ärlig chans vara exklusiv ett tag. Om det inte går då tolkade jag det som att jag inte är tillräckligt intressant i jämförelse med andra och det är ingen romantisk början. Var ärlig bara med vad du vill.

• Anonym (Old)
    Anonym (JJ) skrev 2022-01-11 09:43:53 följande:
    Fortsätta leta medan man dejtar
    Har dejtat en kille i 2 månader, och det är ju uppenbarligen bara dejtande och inget mer. MEN förstår inte, om man nu dejtar för att man vill ha en relation (som han säger att han vill) varför fortsätter man leta och uppdatera sin Tinder? Blir det inte oerhört förvirrande och svårt att fokusera på den man dejtar om man samtidigt ständigt letar efter någon bättre?

Har varit såhär med alla jag dejtat sen min skilsmässa.

Är det värt att ta bort dejtingappar och bara hoppas på att det kommer när det kommer, om man är öppen för det?
    Som jag förstått det så gör väl många så? Dejtar flera parallellt och kanske har en fast kk i botten. Dejta behöver ju inte innebära att man har sex.

Bland annat en bekant (kvinna) berättade att hon hade en KK, och sen 3-4 dejter igång parallellt medan hon letade. Dejterna var inte sexträffar utan umgås/lära känna varandra, promenad, bio, teater, museum (detta var före pandemin).

Det viktigaste är ju att man är öppen mot de man träffar så att man har någorlunda samma agenda med dejtingen.
  • Anonym (L)

Är man medveten om att det är så, att den ena har kvar Tinder medan den andra tagit bort det så får man antingen: 

1. Acceptera det, fortsätta dejta själv också eller inte göra det men vara med på att den andra gör det 

2. Berätta för personen att man inte tycker att det känns bra och sedan får personen ta ställning till att ta bort Tinder och sluta dejta eller avsluta er relation

3. Sluta dejta den personen. 

När jag och min kille träffades så hade vi båda kvar Tinder ett litet tag, sen började jag bli kär i honom och sa det till honom, att jag tyckte det var jobbigt att ha kvar Tinder och att jag inte ville dejta någon annan. Det visade sig att han kände samma sak, och vi tog båda bort Tinder och blev sedan tillsammans några veckor senare. 
    Tror på kommunikation om man vet vad man själv vill, och ärlighet.

• Anonym (Frågande)
    Anonym (L) skrev 2022-01-11 12:51:24 följande:

När jag och min kille träffades så hade vi båda kvar Tinder ett litet tag, sen började jag bli kär i honom och sa det till honom, att jag tyckte det var jobbigt att ha kvar Tinder och att jag inte ville dejta någon annan. Det visade sig att han kände samma sak, och vi tog båda bort Tinder och blev sedan tillsammans några veckor senare. 

Tror på kommunikation om man vet vad man själv vill, och ärlighet.

Fortsatte ni ha kvar Tinder (dvs potentiellt fortsätta träffa andra) även efter att ni varit intima? Du nämnde att det gick några veckor däremellan.
  • Mrs Moneybags

Jag rekommenderar starkt att dejta flera samtidigt. 

Det är simpel matematik. Om du dejtar en person i tre månader innan du inser att han inte är något för dig har du kanske max 2-3 personer per år som du hinner lära känna. Om du dejtar tre män samtidigt kan du gångra antalet med tre. Och du vet vad man säger...man måste kyssa många grodor innan man hittar sin prins.

Det andra stora argumentet är att man inte blir lika fast med en person om man har ett par dejter till som man kan ha kul med. En del kvinnor har en tendens att bli förälskade i någon innan det ens har blivit en relation. Då är det bra att ha några andra att jämföra honom med och träffa. 

• Anonym (Käris)

Å det där är så svårt! Jag dejtar väldigt sällan och bara de som jag har ett intresse av (har testat att gå utanför min box men det har aldrig blivit bra men då meddelar jag det direkt). Det är ju just det här med mass-dejtande som förstör. Den ena har det ena, en annan har något annat. Verkar som folk söker en partner som faktiskt inte finns. Efter tre dejter (förutsatt att de varit mycket bra) så skulle inte jag inte ens kunna chatta med någon annan. Det blir bara ett störande moment. Vi är ju alla olika men som en person skrev tidigare var ju både hon och dejten öppna med vad de ville och blev ett par Hjärta

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Old) skrev 2022-01-11 11:17:34 följande:
    Som jag förstått det så gör väl många så? Dejtar flera parallellt och kanske har en fast kk i botten. Dejta behöver ju inte innebära att man har sex.

Bland annat en bekant (kvinna) berättade att hon hade en KK, och sen 3-4 dejter igång parallellt medan hon letade. Dejterna var inte sexträffar utan umgås/lära känna varandra, promenad, bio, teater, museum (detta var före pandemin).

Det viktigaste är ju att man är öppen mot de man träffar så att man har någorlunda samma agenda med dejtingen.
    Om jag dejtade en kvinna, och hon berättade att hon har en "kk" (någon hon träffar emellanåt för att låta sig knullas) så hade jag rest mig upp och avbrutit dejten i samma ögonblick. Vill jag dejta för att hitta kärlek så skulle jag inte slösa min tid på en slampa. 
  • Anonym (J)

Fast är det inte bättre att använda betalsidor som till exempel match.com om du söker seriöst?

Jag har inte provat Tinder, blir stressad bara av att tänka på det, men är inte många där mest för flings och ons?

Alla fixar inte att dejta flera samtidigt. Jag är rätt introvert och blir snabbt trött av för mycket social input.

• Anonym (Frågande)
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-11 14:08:26 följande:

Jag rekommenderar starkt att dejta flera samtidigt. 

Det är simpel matematik. Om du dejtar en person i tre månader innan du inser att han inte är något för dig har du kanske max 2-3 personer per år som du hinner lära känna. Om du dejtar tre män samtidigt kan du gångra antalet med tre. Och du vet vad man säger...man måste kyssa många grodor innan man hittar sin prins.

Det andra stora argumentet är att man inte blir lika fast med en person om man har ett par dejter till som man kan ha kul med. En del kvinnor har en tendens att bli förälskade i någon innan det ens har blivit en relation. Då är det bra att ha några andra att jämföra honom med och träffa. 

Är du öppen med killarna du träffar att du dejtar andra också?
Svar på tråden Fortsätta leta medan man dejtar