• ackealien

    Ångest för fel val

    Jag har ångest för att jag valde massa fel utbildning. Jag gick på flera folkhögskolor. Och det blev aldrig som jag hade tänkt mig.

    Känner ni er samma situation som jag?

    Hur vanligt är det?

    Har ni nån tips på att hur man hantera ångesten?

  • Svar på tråden Ångest för fel val
  • Paradisee

    Vad skulle du ha valt istället? Kanske hade du känt likadant om du valde något annat. Det kan handla om att du i grunden är osäker och inte riktigt vet vad du vill jobba med. Då kan det vara bättre att välja något än att riskera att hamna inom äldrevården eller andra lågavlönade jobb.

    Jag kan delvis känna igen mig i det du skriver.

  • Themis

    Det är klart att man kan välja fel ibland, men ångest hjälper dig inte att komma dit du vill. Ångest gör en mest stressad och handlingsförlamad.

    Sätt dig ner, gråt ut eller svär färdigt en gång för alla, skriv ner på en lapp de saker du är mest missnöjd med och förstör lapparna. Elda upp, gräv ner, riv sönder dem och strössla dem i skogen eller nåt. Säg hejdå till dem, helt enkelt.

    Sen sätter du dig och gör en ny plan för att komma dit du vill.
    Vet du inte- tala med en yrkesrådgivare eller kanske en studievägledare på närmsta universitet?

    Tala med folk som har jobb som du vill ha- hur kom de dit?

    Ta inte mer studielån innan du är klar över att det du väljer faktiskt leder till något du vill göra.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • ackealien

    Första linje jag läste var fel för det blev inte som jag hade tänkt mig. Och andra linje jag läste var rätt men det blev en skit år för mig pga tråkiga klasskamrater och tråkig skolan.

    Jag önskar att jag valde en bättre folkhögskola.

Svar på tråden Ångest för fel val