Pölsanna skrev 2022-01-11 20:44:29 följande:
Hej! Sry för ett långt svar..
Jag förstår din oro. Jag har råkat ut för det mesta och då även ett utomkvedshavandeskap som ledde till brusten äggledare och akutoperation.
Jag är därför väldigt lättoroad och har alltid värsta scenariot i huvudet..
Jag märkte att något inte stämde med min graviditet när jag började få blodblandade flytningar i rött/brunt. Inte mycket men kom ständigt. Jag sökte hjälp hos gynekologen 2 ggr som sa att det var ett missfall. Han gjorde ett tjänstefel. De ska ta blodprover. Hade han gjort det hade han inte satt mitt liv på spel. Hursomhelst så gick tiden och jag sörjde missfallet. Plötsligt från ingenstans så högg det till i magen och jag hade fruktansvärt ont och mådde förjävligt. Äggledaren hade brustit.
Nu har jag lite dålig koll på när i tiden men vanligtvis så känner man nog inga symptom förrän efter några veckor. Jag är rätt säker att min äggledare brast efter mitten på v7. Troligtvis ännu senare.
Det är lätt att säga men jag tycker inte du ska oroa dig om du inte har någon som helst känning i kroppen (förutom din oro) att något är fel. Är det ett utomkvedshavandeskap så kommer du känna av det så småningom eller att det börjar blöda. Glöm inte att växtvärk i livmodern är vanligt vid en graviditet eller att man kan få ont Av tarmarna.
Det är bra att du fått ett vul så du kan kolla så snart det går.
Börjar du känna något som kan tyda på att det är utomkvedshavandeskap så sök hjälp och se till att de tar blodprover men jag tror att vul du har inbokat ligger bra i tiden eftersom de troligtvis kan se både vart graviditeten sitter och ev ett hjärta om de inte är för tidigt! :)
Min ena äggledare är väck och den andra är skadad. Jag lyckades bli gravid innan mitt utomkvedshavandeskap trots två väldigt skadade äggledare! Väntar nu mitt andra barn via ivf.
Än så länge är du gravid och allt är som det ska. Försök att njuta! Det värsta som kan hända är att man varit glad i onödan! Oron hör tyvärr till alla graviditeter.. Jag håller alla tummar och tår att det går bra för dig!
Åh tack så otroligt mycket för ditt fina svar! <3 va härligt att du väntar ditt andra barn, grattis!!