• Anonym (.)

Pinchos gravid

Är gravid i vecka 12. Åt en ?oxfilé med tryffelpasta? på pinchos och kom på efteråt att det kanske inte var så bra, för oxfilé brukar väl aldrig vara genomstekt? Det är ju svårt att se hur köttet var när den redan är uppäten..

men är det någon annan som vet hur oxfilé med tryffelpastan är på pinchos? Är den helt röd inuti? Fick lite ångest när jag efteråt kom på att det var ett dumt val, brukar alltid ta den när jag är där men nu är jag ju gravid..

• Svar på tråden Pinchos gravid
  • Elin pelin

Det är ingen fara... Om det inte var genomstekt så finns det många gravida som äter rött kött utan att något händer. Sen i Frankrike äter de opastöriserade ostar, de föder friska barn... Ditt barn mår toppen! Och grattis!

• nernu

För det första är det rött kött så det är ingen fara. Fläsk och kyckling är värre. Med det sagt så råder extrem försiktighet när det gäller gravida. Det är inte högre risk att bli sjuk som gravid utan om du blir sjuk så är det farligare för dig än andra. Hur många gånger har du blivit sjuk av otillagat kött i ditt liv? Det är väldigt ovanligt. Man vill bara avråda från allt för säkerhets skull för att det finns en liten risk att det skulle kunna vara dåligt.

• Anonym (Ingen fara)

Jag är ganska säker på att den är genomstekt på Pinchos. Har inte ätit den själv, men utifrån bilden så är det tunna skivor som ser ut att vara steka och sedan ha "göttat" sig med pastasås, således blivit ordentligt varm.

Och om den ändå skulle vara en del om inte helt genomstekt så är det minimal risk att något skulle påverka din bebis.

Hoppas du kan släppa det snart och njuta av din graviditet :)

Svar på tråden Pinchos gravid