• Anonym (TS)

    Jätteont i munnen/ käken/ tandköttet? Gravid vecka 36

    Vet inte vad jag ska göra.. Sen igår har jag haft väldigt ont i munnen / käken/tandköttet typ på ena sidan längst bak, det gör jätteont när jag gapar och tuggar..

    Inte helt säker men tror inte riktigt det är nån tand.. Funderar på att ringa tandläkaren iallafall men problemet är att jag verkligen inte vill röntga. Vet att de säger att det är ok och man kan ha nått på sig men vill verkligen inte när jag är gravid.

    När jag ringde Folktandvården förut när jag hade tandvärk (som gick över sen) sa de att de absolut inte kan undersöka utan att röntga. Kan jag hitta nån tandläkare som iallafall kan kolla om det går att se vad det är utan att röntga? Eller kan jag ringa vårdcentralen eftersom jag inte är säker på att det är nån tand?

    Det är inte nån visdomstand iallafall för jag har redan tagit bort alla för många år sen..

    Min sambo tyckte jag skulle skölja munnen med kokosolja och det har jag gjort en gång men har svårt att tänka mig att det verkligen hjälper.

    Ska föda med planerat snitt om precis 3 veckor men tror inte jag står ut så länge .. och om det skulle vara en infektion är det ju inte bra att gå med heller.

    Nån som har tips på vad jag kan göra och var jag kan vända mig?

    Jättetacksam för svar!

  • Svar på tråden Jätteont i munnen/ käken/ tandköttet? Gravid vecka 36
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-01-12 00:35:05 följande:

    De kan kolla utan att röntga. Jag tror det kan vara svårare att få en tid däremot.


    Men om de säger det är ok att ta en bild så varför inte tro på dem? Du får ett skydd på dig och det är ju bara tanden/käken som fotas.
  • Anonym (TS)
    Guldnovan skrev 2022-01-12 00:38:07 följande:

    Men om de säger det är ok att ta en bild så varför inte tro på dem? Du får ett skydd på dig och det är ju bara tanden/käken som fotas.


    Tack för svaret! Har hört och läst olika om det där.. vill helst inte ta risken iallafall, det känns inte bra och min sambo vill absolut inte att jag gör det heller. Om det verkligen är enda alternativet så står jag hellre ut och har ont tills barnet är fött .. Men förra graviditeten har jag lagat en tand (lagning som lossnade) utan att röntga så vet att det går.

    Den gången blev det bra men om det inte blir perfekt och man måste göra om det sen så funkar ju det också. Men nu tror jag inte riktigt att det är nån tand utan det känns mer som att det är nått bakom.
  • Guldnovan
    Anonym (TS) skrev 2022-01-12 00:48:48 följande:

    Tack för svaret! Har hört och läst olika om det där.. vill helst inte ta risken iallafall, det känns inte bra och min sambo vill absolut inte att jag gör det heller. Om det verkligen är enda alternativet så står jag hellre ut och har ont tills barnet är fött .. Men förra graviditeten har jag lagat en tand (lagning som lossnade) utan att röntga så vet att det går.

    Den gången blev det bra men om det inte blir perfekt och man måste göra om det sen så funkar ju det också. Men nu tror jag inte riktigt att det är nån tand utan det känns mer som att det är nått bakom.


    Då får vi hoppas du inte får riktig tandvärk. Din sambo lär ju klara sig ändå. Jag skulle lyssna på tandläkaren f.ö.

    Men det kan ju vara nåt som irriterar tandköttet, något som fastnat. Prova med att borsta extra och flossa.

    Jag har haft inflammation i käken och kunde inte gapa så stort men minns inte om det bara fick läka ut. Hoppas det löser sig för dig.
Svar på tråden Jätteont i munnen/ käken/ tandköttet? Gravid vecka 36