• Anonym (Emma)
    Wed 12 Jan 2022 06:21
    8854 visningar
    18 svar
    18
    8854

    V 10-11 missfall eller ofarliga blödningar?

    Går idag in i vecka 11 och mår helt okej. Illamåendet började lägga sig när jag gick in i vecka 10, brösten ömmar lite fortfarande. Följer samma mönster som med mina tidigare 4 barn.
    Fick en blodblandad flytning i vecka 8 men lade ingen större vikt vid det, hände även med mina två yngsta. MEN i fredags, vid toabesök och nr 2, kom en blödning som försvann efter två torkningar med toapappret. Efter det kom pyttelite brunt vid följande toabesök. Allt var lugnt tills på söndagen, då samma sak hände igen. Lite mindre blod denna gång. I måndags hände det återigen med samma mängd som i fredags. Hade lite bruna flytningar igår men lyckades göra nr 2 utan blödningar. 


    Nu är jag förstås skitorolig! Har besök inbokat på gyn på fredag men vill gärna höra lite berättelser från andra; både positivt och negativt. Har alltså inte blött några mängder, har inte ont och inga koagler. Men blödningar är ju sjukt läskigt och vissa verkar ju ha så här lindrigt och så visar det sig i slutändan att det ändå är ett MA. 

  • Svar på tråden V 10-11 missfall eller ofarliga blödningar?
  • Wed 12 Jan 2022 10:16
    #1

    För mig har blödningar under graviditet alltid inneburit missfall eller MA, vilket varit totalt tre gånger. Vid det sista missfallet hade jag en minimal ljusrosa blödning (det märktes bara när jag torkade mig efter att jag kissat och knappt ens då eftersom den var så ljus). Detta pågick i typ en vecka, därefter kom blödningen igång på riktigt och följde av smärta i både mage och rygg. 

    Jag har läst en uppsjö av trådar här på FL om blödning under graviditet som inte inneburit missfall eller MA så om än min erfarenhet är åt det tråkiga hållet finns det många som kan intyga att det kan vara helt normalt också. 

    Jag håller verkligen tummarna för att du får besked om att allt är som det ska! 

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Wed 12 Jan 2022 10:36
    #2
    svansmamman skrev 2022-01-12 10:16:55 följande:

    För mig har blödningar under graviditet alltid inneburit missfall eller MA, vilket varit totalt tre gånger. Vid det sista missfallet hade jag en minimal ljusrosa blödning (det märktes bara när jag torkade mig efter att jag kissat och knappt ens då eftersom den var så ljus). Detta pågick i typ en vecka, därefter kom blödningen igång på riktigt och följde av smärta i både mage och rygg. 

    Jag har läst en uppsjö av trådar här på FL om blödning under graviditet som inte inneburit missfall eller MA så om än min erfarenhet är åt det tråkiga hållet finns det många som kan intyga att det kan vara helt normalt också. 

    Jag håller verkligen tummarna för att du får besked om att allt är som det ska! 


    Tack för svar! Det är jätteskönt att få veta hur andra har haft det, trots tråkigheter (beklagar dina missfall Rynkar på näsan). Jag försöker resonera med mig själv just nu och vill varken vara för positiv eller för negativ. Har du haft kvar dina symptom när blödningarna har startat?


    Än så länge ingen blödning idag heller *peppar peppar*. Sjätte dagen sedan första blödningen så jag håller ju andan här hemma.

  • Wed 12 Jan 2022 11:23
    #3
    Anonym (Emma) skrev 2022-01-12 10:36:30 följande:

    Tack för svar! Det är jätteskönt att få veta hur andra har haft det, trots tråkigheter (beklagar dina missfall Rynkar på näsan). Jag försöker resonera med mig själv just nu och vill varken vara för positiv eller för negativ. Har du haft kvar dina symptom när blödningarna har startat?


    Än så länge ingen blödning idag heller *peppar peppar*. Sjätte dagen sedan första blödningen så jag håller ju andan här hemma.


    Tack för omtanken! De enda symptom jag hade vid det senaste missfallet var trötthet och molvärk, båda dessa fanns kvar hela tiden fram tills den kraftigare blödningen kom. Den kraftiga blödningen varade bara någon timme och jag fick som sagt var väldigt ont i både mage och rygg. När blödningen upphört slutade även smärtan i mage och rygg och de symptom jag haft i form av trötthet och molvärk försvann lika snabbt. Vid de andra två missfallen kan jag inte minnas att jag hade några direkta gravidsymptom ens innan blödningarna började, så jag törs inte svara på hur det var de gångerna. 

    Det låter ju positivt att du inte blött något idag, förhoppningsvis har det upphört. Jag är gravid nu (vecka 19) och har under i princip hela graviditeten bara gått och väntat på att börja blöda. Varje toalettbesök har jag ställt in mig på att få se blod. Det är otroligt påfrestande att leva så, så jag förstår verkligen att det känns jobbigt och skrämmande för dig. Hjärta
  • Anonym (G)
    Wed 12 Jan 2022 15:39
    #4

    Här är en som haft småblödningar i de tre senaste graviditeterna. Allt från rosa, rött till brunt. Det har till och med runnit vissa gånger när jag vart på toa. Hållt i sig hela dagar och kommit och gått mellan v 5-11. Aldrig har någon hittat anledning till mina småblödningar då jag vart inne på en del vul. Av de tre så har två gått bra ( ett barn på 6,5 år och ett på snart 2 år) den tredje ligger fortfarande i magen v 35 så hoppas allt ska gå bra denna gången oxå.

    Har även två graviditeter till bakom mig utan blödningar. Ett resulterade i en dotter och ett slutade i ma i v. 11 som upptäcktes på vul.

    Håller tummarna för att det är ofarliga blödningar.

  • Anonym (4)
    Wed 12 Jan 2022 18:53
    #5

    Mina 6 graviditeter:
    1. MA som upptäcktes på VUL v.10. Blödde inte en droppe, noll symptom. Kom ut efter Cytotec.
    2: M.f v.6, småblödde jättekort tid innan det började forsa, gjorde ont och kom ut klumpar. Hade haft noll symptom.
    3: M.f med tvillingar v.6-7. Småblödde nån dag, sen störtflod igen, ont och klumpar. Återigen noll symptom.
    4: MA v.14. Började med regelrätta värkar en natt som avtog på dagen. Värkarna återkom och jag blödde enorma mängder under extrem smärta. Inga symptom.
    5: Blödde ganska rejält v.7. Säker på m.f igen. Fick massor med symptom, gjorde VUL v.13 och barnet levde! Blödde lite v.18 igen. Blev barn!
    6: Massor med symptom, blödde lite v.22 (hann få lite småångest!), blev barn

    Så alla graviditeter som blev m.f var symptomlösa, men de som blev barn var inte blödningsfria.

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Wed 12 Jan 2022 20:30
    #6

    Tack snälla ni för bra svar! Precis såna jag hoppades på. Jättetråkigt med vartenda mf/ma men också SÅ underbart med graviditeter som går hela vägen, grattis till er med bebisar på g Glad!

     Idag har det endast kommit lite brun flyttning vid ett par toabesök. Senaste blödningen med färskt blod var alltså i måndags morse. Hoppas hoppas hoppas. 

  • Anonym (M)
    Wed 12 Jan 2022 20:49
    #7

    Har haft två tidiga missfall men har också haft flera blödningar mellan ca vecka 6-16 när jag väntade mitt andra barn och allt gick bra ändå, hon är 5 år nu :)

    Ibland var det ganska mycket och färskt blod men inga klumpar..kollade upp det flera gånger men ingen kunde säga vad det berodde på.

    När jag väntade första barnet blödde jag inte och inte nu när jag väntar tredje heller , bara en liten blödning efter sex nu i vecka 36.

    Så det behöver ju inte alls vara nått som är fel. Lycka till!

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Thu 13 Jan 2022 06:28
    #8

    Men ååh, blod igen Gråter. Inget i bindan men alldeles rosa i toaletten och två torkningar fulla. Ser ut som mens. Magen känns helt plötsligt mindre också, känner mig inte gravid längre. Känns som att det är kört. Varför kan det inte bara sätta igång om det ska det!!?? Nu har jag haft blödningar då och då i 7 dagar.

  • Thu 13 Jan 2022 07:15
    #9
    Anonym (Emma) skrev 2022-01-13 06:28:06 följande:

    Men ååh, blod igen Gråter. Inget i bindan men alldeles rosa i toaletten och två torkningar fulla. Ser ut som mens. Magen känns helt plötsligt mindre också, känner mig inte gravid längre. Känns som att det är kört. Varför kan det inte bara sätta igång om det ska det!!?? Nu har jag haft blödningar då och då i 7 dagar.


    Fy vad tråkigt att läsa! Hjärta Som sagt var tog det omkring en vecka innan mitt senaste missfall kom igång, så ibland tar det tyvärr tid. Jag håller fortsatt tummarna för att det inte är fråga om missfall utan "bara" en helt normal blödning. 
  • Thu 13 Jan 2022 08:14
    #10

    Grav 2: stor blödning v.6 pga ett hematom i livmodern. Blödde fram och tillbaka till v.12, allt från mensliknande blödning till bruna eller rosa flytningar. Lite lätt molvärk vid alla blödningar

    Grav 3: ma i v.9. Började få rosa flytningar i v.6 som ökade i mängd hela tiden. I v.7+6 gjorde jag vul och det visade då på ett foster som var för litet utan hjärtslag. I v.8+2 så kom allt ut naturlig. Värken var värre än mensvärk men när det hade kommit ut så gick det över rätt fort. Blödde lite kraftigare än vid mens och blödningen slutade efter ca 5 dagar. Äl 2 veckor efter ma började.

    Grav 4: börjar blöda runt v.8 och var samma lika som vid grav 2, bortsett från att dom inte visst varför.

    Grav 5: blödningar som började i v.8 och tett sig på samma sätt som grav 2 och 4. Dock blött längre i denna men inte varje dag sedan v.15. Är i v.21+5 och blödde senast för 1.5 vecka sedan. I v.13 så kom en rejäl blödning och i v.18 så kom ett stort koagel ut och därefter rätt stor blödning. Tar blodförtunnande men ändå..

    Hoppas allt går bra för dig

  • Anonym (G)
    Thu 13 Jan 2022 12:01
    #11
    Anonym (Emma) skrev 2022-01-13 06:28:06 följande:

    Men ååh, blod igen . Inget i bindan men alldeles rosa i toaletten och två torkningar fulla. Ser ut som mens. Magen känns helt plötsligt mindre också, känner mig inte gravid längre. Känns som att det är kört. Varför kan det inte bara sätta igång om det ska det!!?? Nu har jag haft blödningar då och då i 7 dagar.


    Sådär hade jag i v 11, va hundra på missfall. Rött och rosa som rann ner i toaletten. Höll på till och från en hel dag, men på vul tre dagar senare så fanns där en pigg liten filur, v 35 nu.
  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Thu 13 Jan 2022 13:16
    #12
    +1

    Jag åkte faktiskt in till gyn redan idag för att kolla läget, kände att oron blev för mycket.

    Jag har inget pågående missfall! Blödningarna kommer från en känslig livmodertapp (trodde verkligen inte att det kunde blöda så). Bebisens hjärta slår men den verkar vara lite för liten; runt två veckor vilket känns oroande. Dr sa dock att det kan gå jättebra ändå så Vi får hålla tummarna. Fortfarande nervöst men känns Lite lättare nu iaf Hjärta

  • Anonym (mini)
    Thu 13 Jan 2022 14:07
    #13
    Anonym (Emma) skrev 2022-01-13 13:16:28 följande:

    Jag åkte faktiskt in till gyn redan idag för att kolla läget, kände att oron blev för mycket.

    Jag har inget pågående missfall! Blödningarna kommer från en känslig livmodertapp (trodde verkligen inte att det kunde blöda så). Bebisens hjärta slår men den verkar vara lite för liten; runt två veckor vilket känns oroande. Dr sa dock att det kan gå jättebra ändå så Vi får hålla tummarna. Fortfarande nervöst men känns Lite lättare nu iaf Hjärta


    Vad skönt att höra! Jag är i lite samma situation och läser man här på familjeliv så verkar alla råka ut för missfall hela tiden. Jag måste vänta tills på tisdag nästa vecka för att få veta, kommer bli en lång jobbig helg. Nästan skönare att jobba så tiden går.

    Med mitt första barn var min också för lite i någon vecka(minns inte vilken) och jag startade en tråd här på FL om det. Det lät inte bra alls skrev många, kunde bli missfall osv. Det var inga som helst fel på barnet i slutändan. Ångrade att jag startade den tråden då den gav mig mycket oro.
  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Thu 13 Jan 2022 19:47
    #14
    Anonym (mini) skrev 2022-01-13 14:07:51 följande:
    Vad skönt att höra! Jag är i lite samma situation och läser man här på familjeliv så verkar alla råka ut för missfall hela tiden. Jag måste vänta tills på tisdag nästa vecka för att få veta, kommer bli en lång jobbig helg. Nästan skönare att jobba så tiden går.

    Med mitt första barn var min också för lite i någon vecka(minns inte vilken) och jag startade en tråd här på FL om det. Det lät inte bra alls skrev många, kunde bli missfall osv. Det var inga som helst fel på barnet i slutändan. Ångrade att jag startade den tråden då den gav mig mycket oro.

    Det är så otroligt påfrestande när det blir så här osäkert. Man går ju och känner efter precis hela tiden. Jag gick och bäddade ner mig efter gynbesöket och däckade totalt, känner mig helt slut!

    Jag hoppas på det bästa för både dig och mig Hjärta. Jag ska tillbaka den 25/1 och kolla igen. Man skulle väl helst hålla sig borta från FL och försöka sitta lugnt i båten liksom men det är ju inte det lättaste Skrattande
  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Fri 14 Jan 2022 08:28
    #15

    Den svullna magen var tillbaka i morse! Minskningen kan ju ha berott på att jag knappt fick i mig någon mat på ett par dagar, men det är svårt att tänka på när man är alldeles nervös och hispig Flört

  • Anonym (Solig­t)
    Fri 14 Jan 2022 08:44
    #16

    Är också gravid nu. Vecka 4+1, så det är jättejättetidigt. Har fyra barn sedan tidigare. Med första barnet hade jag en minimal blödning, lite rött på toapappret, inget mer efter det. Han mätte ca 1 vecka större än sista mens/ägglossning. Andra barnet hade jag samma sak i vecka 11, en minimal blödning à la lite rött på toapappret. Inget som var fel då heller. Hon mätte ca 1 vecka mindre än mens/ägglossning. Inga blödningar med tredje eller fjärde barnet. Igår kväll hade jag lite rosa/rött på toapappret, inget mer efter det hittills - håller alla tummar och tår för att det inte blir ett tidigt missfall Ska inte på VUL förrän ca vecka 8+något. Så det är ett tag bort...

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 14:49
    #17
    Anonym (Soligt) skrev 2022-01-14 08:44:35 följande:

    Är också gravid nu. Vecka 4+1, så det är jättejättetidigt. Har fyra barn sedan tidigare. Med första barnet hade jag en minimal blödning, lite rött på toapappret, inget mer efter det. Han mätte ca 1 vecka större än sista mens/ägglossning. Andra barnet hade jag samma sak i vecka 11, en minimal blödning à la lite rött på toapappret. Inget som var fel då heller. Hon mätte ca 1 vecka mindre än mens/ägglossning. Inga blödningar med tredje eller fjärde barnet. Igår kväll hade jag lite rosa/rött på toapappret, inget mer efter det hittills - håller alla tummar och tår för att det inte blir ett tidigt missfall Ska inte på VUL förrän ca vecka 8+något. Så det är ett tag bort...


    Tänk att dagarna går så oändligt långsamt efter en blödning Obestämd. Jag håller tummarna att det inte blir nåt mer och att bebis mår fint på vul!
  • Anonym (JJ)
    Sun 16 Jan 2022 20:53
    #18

    Halkade in här och kände jag skulle svara, då jag minns hur jag själv letade svar över hela internet när jag var i samma situation.

    Med min dotter hade jag blod på pappret varje morgon vid toabesöket från v16 tills dagen hon föddes. Så otroligt påfrestande för psyket. Min andra graviditet blev likadan fast började blöda från v7 tror jag det var. Det slutade i ett sent missfall v19. Dock inte med en stor blödning utan med värkar och att vattnet gick. Det kan alltså vara både dåligt men också även ofarligt :) det positiva är att så fort du passerar v22 blir du tagen på betydligt större allvar, då överlevnadschanserna för barnet är större. Jag blev inlagd, fick sprutor för lungmognad osv för alla läkare trodde hon skulle födas för tidigt. Fick otroligt mkt hjälp och stöd då. Hon föddes tre veckor tidigt, fullt frisk :) hoppas allt går bra för dig!

Svar på tråden V 10-11 missfall eller ofarliga blödningar?