• Anonym (Resa)

Ni som rest utomlands under vintern där pcr-test krävts

Vi bokade en resa i somras (när vaccinet kom med full kraft och allt verkade väldigt ljust) till sportlovet, till Alperna. Den går inte att avboka utan att vi förlorar 26 000 kr.

Nu känns det rätt jobbigt med resan. Framför allt för att det krävs pcr-test av tonåringar som inte haft möjlighet att ta tre sprutor. Vi vuxna kommer ha tre sprutor och behöver inte testa oss. Men det känns sjukt jobbigt att liksom ?ansvaret? för att vi ska komma iväg hamnar på en fjortonåring. Naturligtvis inte formellt men eftersom hen är den enda som måste testa sig så blir det ju i praktiken så. Samma även på plats på resmålet, hen måste ta test var tredje dag typ för att få röra sig fritt ute och på restauranger osv.

Hur har ni andra upplevt det?

(Jag ber att de som bara är allmänna motståndare till resor i allmänhet och resor under pandemin i synnerhet håller sig borta från tråden, det är inte ämnet här)

• Svar på tråden Ni som rest utomlands under vintern där pcr-test krävts
  • Anonym (Klantigt)

Klantigt att inte ha avbeställningsskydd, men men. Förstår inte problemet, det är väl bara för barnet att testa sig som de kräver. Är väl inget problem eller har barnet en diagnos ?

• Anonym (A)

Sist vi reste så tog tonåringen (och vi) pcr innan avresa och på plats innan hemresa. Det är inga konstigheter. Lite jobbigare att även ta det på plats under resans gång men om det är liten alpby så är det säkert uppstyrt på ett bra sätt.
    Om det är det enda hindret för att resa så ser jag inga stora problem.

• Anonym (Resa)
    Anonym (Klantigt) skrev 2022-01-12 11:16:27 följande:

Klantigt att inte ha avbeställningsskydd, men men. Förstår inte problemet, det är väl bara för barnet att testa sig som de kräver. Är väl inget problem eller har barnet en diagnos ?

Det finns inte avbeställningsskydd som gör att man kan avboka bara för att ?man inte känner för att resa?.

Det är inte ett problem att testa, problemet är oron för att det ska visa positivt fast man inte ens har symtom. Hen har ju två sprutor.
  • Spucks

Vad är problemet med tester? Det tar ju inte lång tid att utföra ett PCR test, så det borde ni väl fixa var tredje dag.

• Anonym (A)
    Det är inte ett problem att testa, problemet är oron för att det ska visa positivt fast man inte ens har symtom. Hen har ju två sprutor.

Ja, det är risken man tar. Jobbigt läge men om ni ändå inte får pengarna tillbaka är det väl bara att testa och hoppas på det bästa?
  • Anonym (öh va?)

vilket underligt icke-problem. Snacka om att utgå från att allt kommer gå åt helvete. Se fram emot resan istället och blir den inte av så får det vara så. 

• Anonym (Resa)
    Anonym (öh va?) skrev 2022-01-12 11:29:47 följande:

vilket underligt icke-problem. Snacka om att utgå från att allt kommer gå åt helvete. Se fram emot resan istället och blir den inte av så får det vara så. 

Vi är en större grupp (flera familjer) som ska åka men om en familj inte kan åka så åker övriga ändå. Så det blir liksom dubbelt missad resa då.
  • Spucks
    Anonym (Resa) skrev 2022-01-12 11:55:12 följande:
    Vi är en större grupp (flera familjer) som ska åka men om en familj inte kan åka så åker övriga ändå. Så det blir liksom dubbelt missad resa då.
    Och? Vad är det nu som är problemet? Och vad är egentligen din fråga och syftet med tråden?
  • Anonym (Stina)

Det är trist att man inte har möjlighet att vaccinera sig tidigare, man borde kunna få betala det själv så man kan resa. Sitter själv och funderar på hur jag strategiskt bör göra, min tredje spruta blir i mitten av februari, funderar på att vänta ett par månader så fjärde inte hamnar mitt i semestern.

En kompis och hennes sambo var nyligen utomlands, de kom hem i söndags. De fick ta PCR tester regelbundet under resan, för dem gick det väldigt smidigt och det var lättare än de trodde. Sen förstår jag att det känns stressigt när man ständigt oroar sig för att testet ska vara positivt. Jag vet att det är svårt men jag tror att man måste försöka tänka positivt och ta det som det kommer.

• Anonym (***)
    Anonym (Resa) skrev 2022-01-12 11:06:11 följande:
    Anonym (Resa) skrev 2022-01-12 11:22:00 följande:
    Det finns inte avbeställningsskydd som gör att man kan avboka bara för att ?man inte känner för att resa?.

Om ni är oroliga för att sonen ska vara smittad så ska ni ju inte åka alls. Eller menar du att det är ok om han är smittad men ingen vet om det, så han ska kunna röra sig fritt  bland andra?

Ni borde ju testa er allihop oavsett vaccinering, ni vill väl inte åka iväg och riskera smitta andra, både okända och ert resesällskap?
Svar på tråden Ni som rest utomlands under vintern där pcr-test krävts