• Anonym (TS)

Planerat kejsarsnitt, hur långt innan BF?

Nån som vet vad som är vanligast? Jag har fått en tid för planerat snitt den 1/2, då kommer jag vara i vecka 38+4 och det är alltså 9 dagar innan BF.

Det jag är lite rädd för är bara om förlossningen skulle starta innan. Jag har cerklage (= ungefär att man syr ihop öppningen till livmodern för att hindra att man får sent missfall eller att man föder för tidigt) och det ska klippas samtidigt som snittet görs men det går nog inte om jag har värkar och det är inte så bra att ha värkar med cerklage egentligen (kan bli skador på livmodertappen om jag har förstått det rätt).

Förra förlossningen slutade med akutsnitt (lång historia + läkarmiss, det skulle ju redan varit klippt men nu föder jag på ett annat sjukhus) pga att cerklaget inte gick att få bort när jag hade värkar.

Det här är mitt tredje barn, första födde jag vaginalt (med sugklocka) i vecka 38+5 och andra föddes i vecka 39+5 med akutsnitt. Det jag hade fått höra innan var att snittet kommer bli nån gång i vecka 38+ den här gången för att förlossningen helst inte ska hinna starta. Litar ju såklart på läkarna och barnmorskorna och jag är tacksam att jag får planerat snitt men är lite orolig att det ska hinna starta innan..

Ni som har gjort planerat snitt , när har det gjorts? Eller nån som bara vet hur det brukar vara? Visst är det så att det är bättre för barnet egentligen att det är så nära BF som möjligt? Och om värkarna startar innan så blir det väl akutsnitt istället?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Planerat kejsarsnitt, hur långt innan BF?
  • Anonym (Skäl)

Det beror väl på skälet till det planerade snittet. Min syster fick i slutet av 80-talet absolut inte föda vaginalt utan det var tvunget bli planerat snitt långt innan b.f så det inte fanns minsta lilla risk att hon skulle få värkar. Det beräknades till 4 veckor innan, men med tanke på hur barnet mådde var det snarare 5 veckor innan. Det gick dock bra till slut ändå.
    Mitt första barn blev halvplanerat snitt i v.39. Jag försökte vaginalt och de hade "hotat" med snitt och när det inte hände nåt vaginalt blev det snitt. Lite rörigt alltihopa för egentligen behövdes inte snittet framkom det sen. 
    Så jag kan väl tycka v.39 i ditt fall är aningens sent. Men som alltid får man lita på läkarna. Att föda v.38 är ju däremot ingen fara vad gäller barnet.

• Anonym (TS)
    Anonym (Skäl) skrev 2022-01-12 18:32:34 följande:

Det beror väl på skälet till det planerade snittet. Min syster fick i slutet av 80-talet absolut inte föda vaginalt utan det var tvunget bli planerat snitt långt innan b.f så det inte fanns minsta lilla risk att hon skulle få värkar. Det beräknades till 4 veckor innan, men med tanke på hur barnet mådde var det snarare 5 veckor innan. Det gick dock bra till slut ändå.

Mitt första barn blev halvplanerat snitt i v.39. Jag försökte vaginalt och de hade "hotat" med snitt och när det inte hände nåt vaginalt blev det snitt. Lite rörigt alltihopa för egentligen behövdes inte snittet framkom det sen. 

Så jag kan väl tycka v.39 i ditt fall är aningens sent. Men som alltid får man lita på läkarna. Att föda v.38 är ju däremot ingen fara vad gäller barnet.

Tack för svaret!

Ja hade gärna haft det några dagar tidigare egentligen men nu är det ju som det är. Bara att hoppas att det inte startar innan..

Skälet till planerat snitt i mitt fall är framför allt en förlossningsskada från första förlossningen (men som inte opererades förrän efter andra barnet, också ganska lång historia). Behövde göra om operationen en gång också och sen fick jag lite ärrvävnad och har haft ont ibland och läkarna som opererade sa att jag inte borde föda vaginalt igen efter det. Och så är det att jag har cerklage och att det blev som det blev med det förra gången..
  • Anonym (Skäl)

Prata med läkaren och fråga om du inte kan få det lite tidigare. Det är ju skillnad på "borde" och "får inte" heller. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Skäl) skrev 2022-01-12 18:32:34 följande:

Varför fick din syster absolut inte få värkar innan? Om du vill berätta alltså, förstår om det är privat.

Har fått höra från min BM och läkare att om jag får värkar innan får jag åka in och så stoppas värkarna och det blir akutsnitt.. Men hoppas verkligen att jag slipper det, det är ju så mycket lättare om det blir när det är planerat , planerar ju med barnpassning till mina barn och min sambo ska ta ledigt från jobbet.

Så det är bara att hoppas, startar det inte innan så är det ju säkert bra att det är lite närmare BF ..
  • Anonym (Skäl)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-12 19:17:34 följande:
    Varför fick din syster absolut inte få värkar innan? Om du vill berätta alltså, förstår om det är privat.

Har fått höra från min BM och läkare att om jag får värkar innan får jag åka in och så stoppas värkarna och det blir akutsnitt.. Men hoppas verkligen att jag slipper det, det är ju så mycket lättare om det blir när det är planerat , planerar ju med barnpassning till mina barn och min sambo ska ta ledigt från jobbet.

Så det är bara att hoppas, startar det inte innan så är det ju säkert bra att det är lite närmare BF ..
    Hon hade en extremt ovanlig blodsjukdom som gjorde att stora blodkärl brast och hon förlorade massor med blod och fick opereras. Det hade hon gjort många gånger innan hon blev gravid. Så de ville inte ta några som helst risker. 

Akutsnitt är inte kul. Jag genomgick ett katastrofsnitt med andra barnet och då har man max 10 minuter på sig att få ut barnet. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Skäl) skrev 2022-01-12 19:26:20 följande:

Hon hade en extremt ovanlig blodsjukdom som gjorde att stora blodkärl brast och hon förlorade massor med blod och fick opereras. Det hade hon gjort många gånger innan hon blev gravid. Så de ville inte ta några som helst risker. 

Akutsnitt är inte kul. Jag genomgick ett katastrofsnitt med andra barnet och då har man max 10 minuter på sig att få ut barnet. 

Förstår , tur att det gick bra till slut iallafall då!

Jag tror inte det går att ändra datum nu , det är ju bara några veckor kvar och jag tror de har ganska mycket. Det blir säkert bra bara inte det startar innan. Ska ringa till dom också och fråga för säkerhets skull exakt vad som händer om jag får värkar eller om vattnet går innan.

Har också gjort akutsnitt med yngsta ju fast det var inget katastrofsnitt så det var inte lika bråttom .. Det var efter jag hade haft värkar i 10 timmar (och gråtit och haft panik nästan lika länge) och de till slut gav upp med att försöka få bort cerklaget (som ju inte ens borde varit kvar men läkaren som satte det hade missat att skriva att det var två knutar så bara en hade klippts). Den förlossningen var hemsk men själva snittet gick bra sen och dottern mådde bra .. Och nu är det ju ett annat sjukhus så det känns bättre.
  • Ebo88

Jag har cerklage och har planerat snitt i v.37+0.

Egentligen så sätter dom det i v.38+ någongång men då jag har fött barn i v.25 och i v.34+1 så gör dom det tidigare, men dom tar framförallt hänsyn till min oro att förlora barnet i magen så jag fick föda vårt andra barn, vår dotter, stilla i v.25 efter hon somnat in i min mage pga GBS infektion.

Första barnet så hade jag inget cerklage. Andra barnet hade jag det med men det var då jag fick föda henne stilla.

Tredje barnet så hade jag cerklage och var sjukskriven, låg ner ca 80% av tiden men vattnet gick spontant i v.34+0 och jag blev inlagd, under sen natt/tidig morgon så började det komma blod i vattnet och då gjorde dom ett akut men ändå lite planerat k.snitt. Jag hade först tid för k.snitt i v.37+0 men hann aldrig så långt

• Anonym (TS)
    Ebo88 skrev 2022-01-12 20:16:21 följande:

Jag har cerklage och har planerat snitt i v.37+0.

Egentligen så sätter dom det i v.38+ någongång men då jag har fött barn i v.25 och i v.34+1 så gör dom det tidigare, men dom tar framförallt hänsyn till min oro att förlora barnet i magen så jag fick föda vårt andra barn, vår dotter, stilla i v.25 efter hon somnat in i min mage pga GBS infektion.

Första barnet så hade jag inget cerklage. Andra barnet hade jag det med men det var då jag fick föda henne stilla.

Tredje barnet så hade jag cerklage och var sjukskriven, låg ner ca 80% av tiden men vattnet gick spontant i v.34+0 och jag blev inlagd, under sen natt/tidig morgon så började det komma blod i vattnet och då gjorde dom ett akut men ändå lite planerat k.snitt. Jag hade först tid för k.snitt i v.37+0 men hann aldrig så långt

Tack för svaret! Och beklagar att du förlorade ditt andra barn!

Jag har bara fått två tidiga missfall så kan inte föreställa mig hur det känns men var ganska nära att förlora mitt andra barn i vecka 21 när livmodertappen förkortades och höll på att öppna sig .. som tur var fick jag akut cerklage som höll hela graviditeten (och sen inte gick att få bort så det blev akutsnitt ju).

Den här gången fick jag cerklage förebyggande i vecka 16 och det har gått bra med det hittills.

Vad bra att de tar hänsyn till din oro.. vecka 37+0 räknas ju som fullgången ändå och förstår att du får det så tidigt efter vad du har varit med om innan. Jag skulle egentligen gärna haft det lite tidigare men har ju inget speciellt skäl till det så får lita på läkarna. Har förstått det som att om det inte hade varit för cerklaget så hade det kunnat bli i vecka 39+ för att de gärna vill ha det nära BF.
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt, hur långt innan BF?