Planerat kejsarsnitt, hur långt innan BF?
Nån som vet vad som är vanligast? Jag har fått en tid för planerat snitt den 1/2, då kommer jag vara i vecka 38+4 och det är alltså 9 dagar innan BF.
Det jag är lite rädd för är bara om förlossningen skulle starta innan. Jag har cerklage (= ungefär att man syr ihop öppningen till livmodern för att hindra att man får sent missfall eller att man föder för tidigt) och det ska klippas samtidigt som snittet görs men det går nog inte om jag har värkar och det är inte så bra att ha värkar med cerklage egentligen (kan bli skador på livmodertappen om jag har förstått det rätt).
Förra förlossningen slutade med akutsnitt (lång historia + läkarmiss, det skulle ju redan varit klippt men nu föder jag på ett annat sjukhus) pga att cerklaget inte gick att få bort när jag hade värkar.
Det här är mitt tredje barn, första födde jag vaginalt (med sugklocka) i vecka 38+5 och andra föddes i vecka 39+5 med akutsnitt. Det jag hade fått höra innan var att snittet kommer bli nån gång i vecka 38+ den här gången för att förlossningen helst inte ska hinna starta. Litar ju såklart på läkarna och barnmorskorna och jag är tacksam att jag får planerat snitt men är lite orolig att det ska hinna starta innan..
Ni som har gjort planerat snitt , när har det gjorts? Eller nån som bara vet hur det brukar vara? Visst är det så att det är bättre för barnet egentligen att det är så nära BF som möjligt? Och om värkarna startar innan så blir det väl akutsnitt istället?
Tacksam för svar!