• Anonym (Ts)

    5-åring är "jobbig" på förskolan

    Suck, har haft några jobbiga samtal med vår förskola senaste dagarna. Vår dotter är 5år och nu äldst i sin grupp, fyller 6 i vår. Hon är en väldigt social och aktiv tjej, glad och har mycket kompisar. Samtalen har handlat om 1) Hon tar inte på sig tröja, mössa, vantar när de ska gå ut. Idag var det jackan. Hon VÄGRAR. Så de andra får stå och vänta. De mindre barnen tar efter. Det är minusgrader så hon behöver verkligen ta på sig. Vi har ofta samma problem hemma. I förrgår ringde fröken och bad mig hjälpa dem och prata med henne i telefon. Jag var på jobbet liksom så inte helt lätt och sen ville de jag skulle hämta tidigare.

    2) Hon har börjat slå mindre barn så några föräldrar klagat. Hon är stor och vill bestämma sa fröken så nu måste vi verkligen prata med henne. Usch, jag blev jätteledsen och arg. Förstår inte varför hon gör så. Hon har alltid tyckt om de små barnen och velat ta hand om dem. Men vet att det inte är helt ovanligt att barn slåss på förskolan, hon har själv blivit slagen.

    Jag har inte så stort förtroende för fröknarna som är där nu, tidigare var det två andra som var väldigt bra och pedagogiska men nu är det två äldre lite trötta fröknar plus en yngre barnskötare som iofs är väldigt snäll. Men det har varit mycket fri lek och väldigt lite kommunikation med oss föräldrar mer än att vi ska vara hemma så mycket som möjligt med barnen nu i covidtider.

    Nu har jag skällt på och förmanat min dotter men vet inte mer vad jag ska göra. Antagligen händer samma imorgon. Tacksam för tips och erfarenheter.

  • Svar på tråden 5-åring är "jobbig" på förskolan
  • Anonym (zzzzzzzz)

    Din dotter kanske är jättejobbig, MEN min erfarenhet är att 5-6-åringar på förskolan är extremt understimulerade och alldeles för mogna för den verksamhet som pågår där. Därför reagerar de med att bli "jobbiga".

    Jag vill också tillägga att jag trodde min son var urjobbig, på gränsen till galen, efter vad förskolefröknarna berättade - dagligen fick jag höra om hur jobbig han var och vilka galna saker han gjorde varje dag. 

    Sedan uppdagades det att en av förskolelärarna slog en del av de stora barnen när hon räknade matte med dem. Hon bestraffade dem när de inte kunde svara rätt osv. Dessutom tvingades de vila mitt på dagen, trots att de var mycket för stora för det. Det var alltså allt annat än bra på förskolan. Jag trodde det var min son det var fel på och fick höra sedan av andra föräldrar att de trodde samma om sina barn, men egentligen var det förskolan det var fel på. 

    När han sedan började skolan bad jag nästan om ursäkt på mitt första utvecklingssamtal med läraren. Hon förstod ingenting. Hon sa att han var helt normal och mycket lätt att ha och göra med i klassen. Det var som om en sten föll från mitt bröst. Han hade ju alltid varit lätt hemma, så varför skulle han vara så annorlunda på andra platser? 

    Med allt detta vill jag säga att det kan lika gärna vara miljön som ditt barn det är fel på. Ofta tänker man att man ska ändra på barnet, men det kanske är omgivningen som behöver förändras. 

  • Körsbärsdalen

    Men hallå, varför ringer pedagogerna dig på jobbet för detta..? Har de aldrig haft hand om barn förr..? Det är ju väldigt vanligt med barn som inte vill klä på sig, men att ringa föräldrar som arbetar är ju oproffsigt. Vad ska du göra för magiskt över telefonen? Har de ingen utbildning i hur man hanterar barn som på olika sätt trotsar?

    Det där med att slåss är såklart också fel. Det vet din dotter. Kan nästan ge min högra hand på att det beror på understimulering för de äldre barnen på förskolan, och dumma påhitt från hennes sida för att få någon slags uppmärksamhet och att något händer (negativ uppmärksamhet är bättre än inget, resonerar vissa barn i den åldern). Såklart ska ni prata med henne om saken, men ni är ju inte på förskolan om dagarna. Där MÅSTE ju de vuxna ta sitt ansvar och dels arbeta rent förebyggande med hur man är en bra kompis, vad man får och inte får göra om någon gör något elakt o.s.v. Men också rent aktivt ha koll på din dotter om nu detta är ett återkommande problem.

    Sedan det där med att de små apar efter medan hon klär på sig och att andra får vänta o.s.v. Ett förslag: Låt de stora klä på sig, gå ut med en pedagog. Låt de små klä på sig, gå ut med en pedagog. Sedan är en kvar med dottern medan hon klär på sig. Då blir inga andra barn inspirerade till att trilskas - inga barn behöver vänta på er dotter - och din dotter kanske blir mer sugen på att gå ut när ALLA ANDRA fått göra det.

    Man tror ju knappt att pedagogerna har haft med barn att göra förr. Din dotter är påväg in i "lilla tonåren". Detta ska pedagogerna kunna hantera, helt enkelt.

  • Anonym (anonym)

    Min tanke är att det är en protest för att hon mår dåligt på förskolan. Kan vara som innan skrev att hon är för stor nu. 
    Det kan också vara att hon mår dåligt av miljön, att barn eller personal, eller båda är elaka och fysiskt/psykiskt våldsamma. 

    Det är ju mycket vanligt faktiskt, men blir inte ofta anmält. Barn får tåla mycket skit på förskolor och skolor... Herregud. 

    På en arbetsplats hade knappt någon accepterat de kränkningar man som barn kan få utstå på förskola/ i skola.

    Men du är väl som de flesta föräldrar... 'jag måste ju jobba'. Ja, men ta reda på varför ditt barn mår dåligt och gör ALLT för att skydda ditt barn, inte bara se barnet som att det är jobbigt.

    Sedan kan det ju i vissa fall också bero på att det är hemma som barnet mår dåligt, men visar det genom att bete sig 'trilskande' på förskolan istället?

    Kontentan är: barnet mår dåligt och det är ditt ansvar att barnet mår bra.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (zzzzzzzz) skrev 2022-01-13 17:27:43 följande:

    Din dotter kanske är jättejobbig, MEN min erfarenhet är att 5-6-åringar på förskolan är extremt understimulerade och alldeles för mogna för den verksamhet som pågår där. Därför reagerar de med att bli "jobbiga".

    Jag vill också tillägga att jag trodde min son var urjobbig, på gränsen till galen, efter vad förskolefröknarna berättade - dagligen fick jag höra om hur jobbig han var och vilka galna saker han gjorde varje dag. 

    Sedan uppdagades det att en av förskolelärarna slog en del av de stora barnen när hon räknade matte med dem. Hon bestraffade dem när de inte kunde svara rätt osv. Dessutom tvingades de vila mitt på dagen, trots att de var mycket för stora för det. Det var alltså allt annat än bra på förskolan. Jag trodde det var min son det var fel på och fick höra sedan av andra föräldrar att de trodde samma om sina barn, men egentligen var det förskolan det var fel på. 

    När han sedan började skolan bad jag nästan om ursäkt på mitt första utvecklingssamtal med läraren. Hon förstod ingenting. Hon sa att han var helt normal och mycket lätt att ha och göra med i klassen. Det var som om en sten föll från mitt bröst. Han hade ju alltid varit lätt hemma, så varför skulle han vara så annorlunda på andra platser? 

    Med allt detta vill jag säga att det kan lika gärna vara miljön som ditt barn det är fel på. Ofta tänker man att man ska ändra på barnet, men det kanske är omgivningen som behöver förändras. 


    Stort tack för ditt svar. Ja jag har tänkt tanken att hon är understimulerad. Hon har lekt i samma lokaler i flera år nu. Hon känns redo för förskoleklass verkligen.
  • Anonym (Ts)
    Körsbärsdalen skrev 2022-01-13 17:37:37 följande:

    Men hallå, varför ringer pedagogerna dig på jobbet för detta..? Har de aldrig haft hand om barn förr..? Det är ju väldigt vanligt med barn som inte vill klä på sig, men att ringa föräldrar som arbetar är ju oproffsigt. Vad ska du göra för magiskt över telefonen? Har de ingen utbildning i hur man hanterar barn som på olika sätt trotsar?

    Det där med att slåss är såklart också fel. Det vet din dotter. Kan nästan ge min högra hand på att det beror på understimulering för de äldre barnen på förskolan, och dumma påhitt från hennes sida för att få någon slags uppmärksamhet och att något händer (negativ uppmärksamhet är bättre än inget, resonerar vissa barn i den åldern). Såklart ska ni prata med henne om saken, men ni är ju inte på förskolan om dagarna. Där MÅSTE ju de vuxna ta sitt ansvar och dels arbeta rent förebyggande med hur man är en bra kompis, vad man får och inte får göra om någon gör något elakt o.s.v. Men också rent aktivt ha koll på din dotter om nu detta är ett återkommande problem.

    Sedan det där med att de små apar efter medan hon klär på sig och att andra får vänta o.s.v. Ett förslag: Låt de stora klä på sig, gå ut med en pedagog. Låt de små klä på sig, gå ut med en pedagog. Sedan är en kvar med dottern medan hon klär på sig. Då blir inga andra barn inspirerade till att trilskas - inga barn behöver vänta på er dotter - och din dotter kanske blir mer sugen på att gå ut när ALLA ANDRA fått göra det.

    Man tror ju knappt att pedagogerna har haft med barn att göra förr. Din dotter är påväg in i "lilla tonåren". Detta ska pedagogerna kunna hantera, helt enkelt.


    Tack. Ja jag tror också hon är understimulerad. Hon älskar förskolan och har alltid gjort men tror hon behöver mer nu. Hon har blivit för stor. Hon älskar "femgruppen" där de har mer pedagogik men det är bara en gång i veckan. Känner som sagt inte helt förtroende för fröknarna eftersom de frågar oss hur de ska göra med allt möjligt. De presenterar ett problem i slutet av dagen när man hämtar men har inga förslag på lösningar. Nu vill de att jag ska lösa det för hon är jobbig. Jag förstår ju att det här skapar problem absolut och jag vill att hon slutar bete sig så men jag är inte där när det händer. Har aldrig sett henne slå någon någonsin så det är verkligen olikt henne. Kläder har vi dock problem med hemma också.

    Nu har jag frågat dottern flera ggr varför hon inte tar på sig på förskolan och då säger hon att det är för att hon inte får hjälp. Hon ska ta på sig själv och klarade inte knäppa jackan och då blev hon ledsen och ville inte ta på den alls. Hon är stor och liten på samma gång.
  • Anonym (Prillan)

    Jag har en kille med adhd, han fick sin diagnos i förskoleklass. På förskolan gick han i en grupp med flera stökiga barn. Jag kände de andra föräldrarna och vi pratade såklart. Jag är rätt orolig av mig och har ett stort kontrollbehov. Jag har alltid varit på pedagogerna och bett om extra utvecklingssamtal, information om hur dagen varit, frågat om de har råd i diverse situationer osv. Jag har aldrig fått telefonsamtal från förskolan eller kritik kring hur mitt barn har varit. Jag har fått dra informationen ur pedagogerna. Det är knappt att jag fått information ens om stora saker som skett.

    Två andra mammor som också hade barn i gruppen fick klagomål kring sina barn flera gånger i veckan. Jag vet att mitt barn definitivt inte var lugnare eller skötte sig bättre än deras barn. Skillnaden var att de mammorna var lite lugnare och inte aktivt sökte kontakt och information från pedagogerna.

    Så mitt råd till dig är att vara proaktiv och kalla till möte kring situationen. Be att rektorn och specialpedagog närvarar och be om en handlingsplan. Du ska se att de lämnar dig ifred efter det och som en bonus kanske din dotter får det bättre på förskolan.

  • Körsbärsdalen
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-13 18:03:04 följande:

    Tack. Ja jag tror också hon är understimulerad. Hon älskar förskolan och har alltid gjort men tror hon behöver mer nu. Hon har blivit för stor. Hon älskar "femgruppen" där de har mer pedagogik men det är bara en gång i veckan. Känner som sagt inte helt förtroende för fröknarna eftersom de frågar oss hur de ska göra med allt möjligt. De presenterar ett problem i slutet av dagen när man hämtar men har inga förslag på lösningar. Nu vill de att jag ska lösa det för hon är jobbig. Jag förstår ju att det här skapar problem absolut och jag vill att hon slutar bete sig så men jag är inte där när det händer. Har aldrig sett henne slå någon någonsin så det är verkligen olikt henne. Kläder har vi dock problem med hemma också.

    Nu har jag frågat dottern flera ggr varför hon inte tar på sig på förskolan och då säger hon att det är för att hon inte får hjälp. Hon ska ta på sig själv och klarade inte knäppa jackan och då blev hon ledsen och ville inte ta på den alls. Hon är stor och liten på samma gång.


    Men då får pedagogerna lov att hjälpa. Även om 5-6-(7-)åringar kan ta på det mesta själv så kan de behöva hjälp med vissa moment, eller om de har nya plagg o.s.v. (och alla är faktiskt olika, och vissa behöver hjälp med grejer). Vår dotter har t.ex. en lite tjorvig fleecejacka just nu som är svår för henne att stänga själv. Pedagogerna hjälper henne då, tar ju inte mer än någon sekund.

    Det låter oerhört opedagogiskt allt du berättar.
  • Anonym (Ts)
    Körsbärsdalen skrev 2022-01-13 18:10:41 följande:

    Men då får pedagogerna lov att hjälpa. Även om 5-6-(7-)åringar kan ta på det mesta själv så kan de behöva hjälp med vissa moment, eller om de har nya plagg o.s.v. (och alla är faktiskt olika, och vissa behöver hjälp med grejer). Vår dotter har t.ex. en lite tjorvig fleecejacka just nu som är svår för henne att stänga själv. Pedagogerna hjälper henne då, tar ju inte mer än någon sekund.

    Det låter oerhört opedagogiskt allt du berättar.


    Ja ska absolut ta upp det med kläderna. Jag börjar inse att hon nog får klara mycket själv nu när hon är störst. Det är 23 barn på 2,75 pedagoger så de hinner väl inte. Men om det är det som är problemet borde det underlätta för alla att hon får hjälp med det. Och ja kanske det att hon slår också har med uppmärksamhet att göra. Jag bara önskar att pedagogerna någon gång sa att det här händer med barn och att det kan bero på det här eller det här och vi ska jobba med det eller har förslag själva. Någonting. Så var det med tidigare fröknar. De sa både vad som varit bra och dåligt, följde upp och hade egna förslag och kommentarer att det här är vanligt i den här åldern och då brukar i göra såhär. Osv. Inte bara presentera problemen på rad och ringa när det blir jobbigt.

    Har fått lite perspektiv när jag läser svar här. Att det inte bara är skälla och förmana min dotter som är lösningen utan jag behöver ta reda på vad det grundar sig i och börja ställa lite motkrav.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Prillan) skrev 2022-01-13 18:09:14 följande:

    Jag har en kille med adhd, han fick sin diagnos i förskoleklass. På förskolan gick han i en grupp med flera stökiga barn. Jag kände de andra föräldrarna och vi pratade såklart. Jag är rätt orolig av mig och har ett stort kontrollbehov. Jag har alltid varit på pedagogerna och bett om extra utvecklingssamtal, information om hur dagen varit, frågat om de har råd i diverse situationer osv. Jag har aldrig fått telefonsamtal från förskolan eller kritik kring hur mitt barn har varit. Jag har fått dra informationen ur pedagogerna. Det är knappt att jag fått information ens om stora saker som skett.

    Två andra mammor som också hade barn i gruppen fick klagomål kring sina barn flera gånger i veckan. Jag vet att mitt barn definitivt inte var lugnare eller skötte sig bättre än deras barn. Skillnaden var att de mammorna var lite lugnare och inte aktivt sökte kontakt och information från pedagogerna.

    Så mitt råd till dig är att vara proaktiv och kalla till möte kring situationen. Be att rektorn och specialpedagog närvarar och be om en handlingsplan. Du ska se att de lämnar dig ifred efter det och som en bonus kanske din dotter får det bättre på förskolan.


    Ja jag är nog som de andra mammorna där. Och lite för mesig. Min man är mycket tuffare där och ställer motfrågor och jag märker ju att det är till mig de kommer med den här informationen och inte till honom. Jag ska definitivt ställa mer krav och frågor kring vad som händer och vad vi och de ska göra åt det.
  • Anonym (Mamma)

    Om hon inte klär på sig så är det personalens problem men du måste så klart prata med henne om att man inte slår sina kompisar och skadar dem på andra sätt.

Svar på tråden 5-åring är "jobbig" på förskolan