5-åring är "jobbig" på förskolan
Suck, har haft några jobbiga samtal med vår förskola senaste dagarna. Vår dotter är 5år och nu äldst i sin grupp, fyller 6 i vår. Hon är en väldigt social och aktiv tjej, glad och har mycket kompisar. Samtalen har handlat om 1) Hon tar inte på sig tröja, mössa, vantar när de ska gå ut. Idag var det jackan. Hon VÄGRAR. Så de andra får stå och vänta. De mindre barnen tar efter. Det är minusgrader så hon behöver verkligen ta på sig. Vi har ofta samma problem hemma. I förrgår ringde fröken och bad mig hjälpa dem och prata med henne i telefon. Jag var på jobbet liksom så inte helt lätt och sen ville de jag skulle hämta tidigare.
2) Hon har börjat slå mindre barn så några föräldrar klagat. Hon är stor och vill bestämma sa fröken så nu måste vi verkligen prata med henne. Usch, jag blev jätteledsen och arg. Förstår inte varför hon gör så. Hon har alltid tyckt om de små barnen och velat ta hand om dem. Men vet att det inte är helt ovanligt att barn slåss på förskolan, hon har själv blivit slagen.
Jag har inte så stort förtroende för fröknarna som är där nu, tidigare var det två andra som var väldigt bra och pedagogiska men nu är det två äldre lite trötta fröknar plus en yngre barnskötare som iofs är väldigt snäll. Men det har varit mycket fri lek och väldigt lite kommunikation med oss föräldrar mer än att vi ska vara hemma så mycket som möjligt med barnen nu i covidtider.
Nu har jag skällt på och förmanat min dotter men vet inte mer vad jag ska göra. Antagligen händer samma imorgon. Tacksam för tips och erfarenheter.