• Anonym (E)

Månadskostnad husrenovering

Om jag köper ett hus för 1 miljon (bor i en liten stad), renoverar (lånar till renoveringen) och bygger ut för 1 600 000, värderingen när renoveringen är klar blir 2. 700 000 miljoner.

Vad kan jag då tänkas behöva betala för bolån och renoveringslån efter att jag värderat om huset efter all renovering?

• Svar på tråden Månadskostnad husrenovering
  • Anonym (Beror på)

Det finns fler faktorer att ta in. Exempelvis ränta och framförallt hur mycket lägger du i handpenning? Hur lång amortering tänker du dig?

• nernu

Går inte att svara på. Går inte heller att svara på om banken kommer bevilja lånet. Men det är väldigt smidigt att kolla förutsättningarna för lån på bankernas hemsidor så jag rekommenderar att du provar det.

• Anonym (Pris)

Lika mycket som om du köpte ett hus för 2.7 miljoner från början som efter köpet stigit 100k i värde.

• Anonym (E)
    Anonym (Pris) skrev 2022-01-15 17:57:19 följande:

Lika mycket som om du köpte ett hus för 2.7 miljoner från början som efter köpet stigit 100k i värde.

Ja jag tänkte också det men då säger min kompis att det inte alls stämmer?! Att det är mycket billigare att köpa billigt, renovera och sen värdera om huset?
  • Anonym (E)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-01-15 17:46:39 följande:

Det finns fler faktorer att ta in. Exempelvis ränta och framförallt hur mycket lägger du i handpenning? Hur lång amortering tänker du dig?

Lägger 15 procent i kontantinsats, dvs 150 000 på 1 miljon. Hm alltså på själva bolånet eller renoveringslånet? Tänkte om man kunde ?baka in? renoveringslånet i bolånet?
  • Anonym (E)
    nernu skrev 2022-01-15 17:50:14 följande:

Går inte att svara på. Går inte heller att svara på om banken kommer bevilja lånet. Men det är väldigt smidigt att kolla förutsättningarna för lån på bankernas hemsidor så jag rekommenderar att du provar det.

Jag har fått lånelöfte på 2 miljoner. Men det är ju om jag köper ett hus för dom pengarna direkt. Jag tänkte ju köpa för 1 miljon och renovera/bygga ut för cirka 1.5-1.6.
  • Anonym (Pris)
    Anonym (E) skrev 2022-01-15 18:04:05 följande:

Ja jag tänkte också det men då säger min kompis att det inte alls stämmer?! Att det är mycket billigare att köpa billigt, renovera och sen värdera om huset?

Det lönar sig ofta att renovera om man gör mycket jobb själv men det förutsätter att husets värde stiger mer än vad man lägger på renoveringen. Om hus i din stad går för omkring 1 miljon så är det ju inte så lätt att öka värdet med nästan 300%. Vad kostar fräscha hus i området ?

Att bara få 100k över vad man lägger på renoveringen är väldigt små marginaler och där sparar du inga större summor mot att köpa ett dyrare hus.

Att låna nästan 3 ggr marknadsvärdet är det nog väldigt få banker som går med på.
  • Anonym (E)
    Anonym (Pris) skrev 2022-01-15 18:11:18 följande:

Det lönar sig ofta att renovera om man gör mycket jobb själv men det förutsätter att husets värde stiger mer än vad man lägger på renoveringen. Om hus i din stad går för omkring 1 miljon så är det ju inte så lätt att öka värdet med nästan 300%. Vad kostar fräscha hus i området ?

Att bara få 100k över vad man lägger på renoveringen är väldigt små marginaler och där sparar du inga större summor mot att köpa ett dyrare hus.

Att låna nästan 3 ggr marknadsvärdet är det nog väldigt få banker som går med på.

Min släkting kan tänkas sälja det för 1 miljon till mig. Och huset bredvid i liknande skick, storlek och tomt (som mitt blir ifall jag renoverar/bygger ut) gick gör 2.7 miljoner häromveckan.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2022-01-15 18:13:49 följande:

Min släkting kan tänkas sälja det för 1 miljon till mig. Och huset bredvid i liknande skick, storlek och tomt (som mitt blir ifall jag renoverar/bygger ut) gick gör 2.7 miljoner häromveckan.

Med andra ord går inga hus för 1 miljon i min stad.
  • Anonym (E)

Skulle släktingen lägga ut det nu skulle han isåfall börja på 1.6-1.7 enligt mäklaren men han kunde släppa det för 1 miljon till mig.

• Anonym (Pris)
    Anonym (E) skrev 2022-01-15 18:16:52 följande:

Skulle släktingen lägga ut det nu skulle han isåfall börja på 1.6-1.7 enligt mäklaren men han kunde släppa det för 1 miljon till mig.

Det bästa är ju om du tar kontant med en bank och reder ut detta.

Oavsett så måste du ha minst 15% i kontantinsats, dvs om du vill låna baserat på en värdering på 2.7 måste du ha 405k i kontantinsats.

Dessutom kommer banken kräva att du får en förhandsvärdering av en mäklare och har en tydlig plan på renoveringen.

Har dock svårt att de att någon bank kommer gå med på ett sådant lån.
  • Anonym (E)
    Anonym (Pris) skrev 2022-01-15 18:28:21 följande:

Det bästa är ju om du tar kontant med en bank och reder ut detta.

Oavsett så måste du ha minst 15% i kontantinsats, dvs om du vill låna baserat på en värdering på 2.7 måste du ha 405k i kontantinsats.

Dessutom kommer banken kräva att du får en förhandsvärdering av en mäklare och har en tydlig plan på renoveringen.

Har dock svårt att de att någon bank kommer gå med på ett sådant lån.

Jag behöver ingen kontantinsats på ett renoveringslån? Alltså jag köper ju huset för en miljon.
  • Anonym (Pris)
    Anonym (E) skrev 2022-01-15 18:32:46 följande:

Jag behöver ingen kontantinsats på ett renoveringslån? Alltså jag köper ju huset för en miljon.

Du skulle väl låna till renoveringen och baka in detta i bolånet ?
  • BuoBä
    Anonym (E) skrev 2022-01-15 18:04:05 följande:

Nej det blir inte billigare. Ett renoveringslån kan inte ha huset som säkerhet och har därför högre ränta. De har vanligtvis mycket kortare löptid också = högre amortering. Eftersom det tar en stund att renovera så kommer det dröja innan du kan "baka in" renoveringslånet i bolånet. Under den tiden betalar du alltså den högre räntan.

Det som _kan_ bli billigare är att köpa ett renoveringsobjekt och renovera allt eftersom man har råd. Med egna pengar alltså. Men då är risken att man bor i ett halvfärdigt hus i många år.
  • Anonym (.)
    BuoBä skrev 2022-01-15 19:08:52 följande:
    Nej det blir inte billigare. Ett renoveringslån kan inte ha huset som säkerhet och har därför högre ränta. De har vanligtvis mycket kortare löptid också = högre amortering. Eftersom det tar en stund att renovera så kommer det dröja innan du kan "baka in" renoveringslånet i bolånet. Under den tiden betalar du alltså den högre räntan.

Det som _kan_ bli billigare är att köpa ett renoveringsobjekt och renovera allt eftersom man har råd. Med egna pengar alltså. Men då är risken att man bor i ett halvfärdigt hus i många år.
    Det är exakt så vi har gjort.
    Men vi har gjort allt arbete själva och utnyttjat släktingar med rätt kompetens. Men det kräver annan kompensation i form av mannatimmar när de i sin tur behöver hjälp.

Dessutom har vi många kontakter i byggbranschen och kan då få en del  helt gratis eller till mycket låga priser. Fönstren fick vi helt gratis. De var redan betalda av några som skulle renovera sitt hus men de ångrade sig. Kvar stod byggfirman med ett antal betalda fönster ingen ville ha. De passade perfekt till vårt hus.

Så mycket handlar om hur man värderar tid och vilket kontaktnät man har.
Svar på tråden Månadskostnad husrenovering