• Anonym (Längtan)

Någon som testat befruktningskopp?

Blev du gravid? Eller är det bortkastade pengar? Det sägs kunna öka chansen till graviditet med 48 %.. men stämmer det verkligen??

• Svar på tråden Någon som testat befruktningskopp?
  • Anonym (Pengar)

Det är ju alldeles självklart att det inte funkar. 90% blir gravida av vanliga samlag. Behövs inget extra av nånting. De 10% som inte blir spontant gravida inom 2 år behöver oftast hjälp. Och inte är det av sånt där nys.

• Anonym (Längtan)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-01-15 19:11:34 följande:

Det är ju alldeles självklart att det inte funkar. 90% blir gravida av vanliga samlag. Behövs inget extra av nånting. De 10% som inte blir spontant gravida inom 2 år behöver oftast hjälp. Och inte är det av sånt där nys.

90 % blir gravida inom 2 år. Jag vill dock inte behöva vänta 2 år på en graviditet.

Onödig kommentar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Pengar) skrev 2022-01-15 19:11:34 följande:

Såklart.

Desperata människor mjölkar man pengar på och de är bara tacksamma.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (.) skrev 2022-01-15 20:13:03 följande:

Såklart.

Desperata människor mjölkar man pengar på och de är bara tacksamma.

Det är väl inte så konstigt egentligen om det ökar chansen till graviditet om det gör att fler spermier kommer upp i livmodern?
  • Anonym (.)
    Anonym (Längtan) skrev 2022-01-15 20:19:43 följande:
    Det är väl inte så konstigt egentligen om det ökar chansen till graviditet om det gör att fler spermier kommer upp i livmodern?
    Det ökar inte chansen. Det enda det handlar om är att du ska tro det.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (.) skrev 2022-01-15 20:43:05 följande:

Det ökar inte chansen. Det enda det handlar om är att du ska tro det.

Hur vet du det?
  • Anonym (.)
    Anonym (Längtan) skrev 2022-01-15 22:43:32 följande:
    Hur vet du det?
    För att jag var vaken på biologilektionerna och är inte desperat att jag går på varenda bluff.
  • Anonym (Längtan)
    Anonym (.) skrev 2022-01-16 13:54:21 följande:

För att jag var vaken på biologilektionerna och är inte så desperat att jag går på varenda bluff.

Fast om koppen sitter och förhindrar att spermier rinner ut så kommer ju fler upp i livmodern?
  • Mascaraklumpar

Finns studien företaget har gjort att läsa någonstans (om inte så kan man fråga sig varför)?

Det är visat att det inte hjälper att ligga i olika positioner (tex på rygg med benen upp i luften). Spontant tänker jag därmed att andra metoder för att hålla kvar sperman uppe i slidan inte heller fungerar.

Sperma består för övrigt av två delar. I den delen som kommer först finns själva spermierna samt den näring de behöver. I den del som kommer sist finns det en annan typ av vätska som spermier inte gillar. Syftet är att spermierna ska hamna längst upp vid livmoderhalsen och snabbt leta sig in i livmodern samtidigt som den sista biten ska bilda en ?propp? som förhindrar ytterligare spermier från andra män att ta sig fram till ägget.

Uppenbarligen är denna förhindrande mekanism inte särskilt effektiv, för då skulle ju inte insemination där all sperma blandas innan, fungera särskilt väl. Men man skulle väl ändå kunna tänka sig att det kanske fungerar något sämre än en ?vanlig? befruktning. I så fall kanske koppen också minskar chansen för befruktning med någon enstaka procent.

Jag vet inte, men spontant skulle jag lita mer på miljoner år av evolution än på något random företag så länge de inte presenterar några bevis.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Längtan) skrev 2022-01-16 13:55:30 följande:

Fast om koppen sitter och förhindrar att spermier rinner ut så kommer ju fler upp i livmodern?

Det är inte så det fungerar. Spermierna rinner inte ut utan de rushar upp i livmodern. Hur många som kommer till ägget är irrelevant, det är ca 40 miljoner, men bara en av dem befruktar ägget.

De spermier som INTE klarar av att komma till ägget och befrukta det är ändå spermier du inte vill ska befrukta ägget.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ida) skrev 2022-01-16 14:30:05 följande:
    Det är inte så det fungerar. Spermierna rinner inte ut utan de rushar upp i livmodern. Hur många som kommer till ägget är irrelevant, det är ca 40 miljoner, men bara en av dem befruktar ägget.

De spermier som INTE klarar av att komma till ägget och befrukta det är ändå spermier du inte vill ska befrukta ägget.
    Exakt så.
    Man vill inte hålla kvar eventuella dåliga simmare. Man vill helt enkelt inte öka på riskerna att få ett svårt skadat foster som teoretiskt skulle kunna bli resultatet av en sådan här skräpprodukt.
Svar på tråden Någon som testat befruktningskopp?