• 2kids

    Psykisk ohälsa pga jobb

    Vid arbetsskador (fysiska) kan man ju få ersättning för det, vad jag förstått. Vad händer när du blivit ?knäckt? av jobbet psykiskt? Jag mår dåligt inför att gå till jobbet varje dag. Har blivit mkt korttidsfrånvaro. Kan inte omplaceras eller få andra uppgifter för ?det funkar inte så?. Kommunen tar inte vara på en/kompetenser som finns. Det är bara att söka annat. Vilket inte är så lätt.

    Ngn som vet om det finns möjligheter för ?hjälp? när man hamnat i liknande sits som min?

  • Svar på tråden Psykisk ohälsa pga jobb
  • Anonym (X)

    Då är det ett arbetsmiljöproblem. Fråga varenda en som mobbats på jobbet  till självmord, blivit utbrända osv.

    Är jobbet så som du upplever det ska du söka nytt jobb, såklart, men kontakta fack och skyddsombud under tiden.

  • 2kids
    Anonym (X) skrev 2022-01-15 20:15:21 följande:

    Då är det ett arbetsmiljöproblem. Fråga varenda en som mobbats på jobbet  till självmord, blivit utbrända osv.

    Är jobbet så som du upplever det ska du söka nytt jobb, såklart, men kontakta fack och skyddsombud under tiden.


    Tack för svar! Jag har gjort tillbud, kontaktat fack och huvudskyddsombud, är dessutom både fackligt ombud och skyddsombud själv.

    Får inte så mkt hjälp känner jag. Får mest till svar att det funkar inte så i kommunen? Ledsamt! Jag är övertygad att jag inte har några som helst problem att arbeta om jag slipper just det som får mig att må dåligt. Vill ju jobba!
  • Anonym (V)
    2kids skrev 2022-01-15 20:20:52 följande:

    Tack för svar! Jag har gjort tillbud, kontaktat fack och huvudskyddsombud, är dessutom både fackligt ombud och skyddsombud själv.

    Får inte så mkt hjälp känner jag. Får mest till svar att det funkar inte så i kommunen? Ledsamt! Jag är övertygad att jag inte har några som helst problem att arbeta om jag slipper just det som får mig att må dåligt. Vill ju jobba!


    Vad är det som får dig att må dåligt? Är det arbetsgivaransvaret som brister eller är det vissa uppgifter du är missnöjd med?
  • 2kids
    Anonym (V) skrev 2022-01-15 20:29:31 följande:

    Vad är det som får dig att må dåligt? Är det arbetsgivaransvaret som brister eller är det vissa uppgifter du är missnöjd med?


    Jag är lärare, arbetar på fritids. Tuff arbetsmiljö som tärt på mig under tid och som jag nu känner gör sönder mig. Vill bara sova efter jobbet, vaknar på dåligt humör, grät när jag från jobbet i veckan?
  • Anonym (P)

    Vi hade gigantiska arbetsmiljöproblem på mitt fd jobb, också kommun. De gjorde en lång radda försämringar under några års tid vilket såklart påverkade oss. Många fick fysiska symtom av stressen. En del blev sjukskrivna. Några sa upp sig.

    Det vi gjorde var att vi påtalade till ledningen upprepade gånger, vi skrev brev till de högre upp, vi gjorde anmälningar, vi pratade med facket, vi hade möte efter möte där vi försökte få någon i ledningen att förstå. Men inget hände. Det blev bara värre. Det fanns ingen jävla vändning i sikte. De struntade fullkomligt i oss.

    Jag bestämde mig för att ge upp och sa upp mig. Utan att ha något annat. Det bästa som jag gjort. Det räddade min hälsa. Ännu fler sa upp sig efter det och nu är det inga kvar. De har fått anställa nya. Vad jag hört ryktesvägen är att försämringarna pågår fortfarande.

    Är det fler på ditt jobb som upplever problem med arbetsmiljön så kan ni ju gå ihop och prova det ovan. Har ni tur är det bättre där än på mitt fd jobb och att någon lyssnar.

    Men bäst är nog att säga upp sig. Det är bättre att vara arbetslös än att bli sjuk av jobbet.

  • Anonym (V)
    2kids skrev 2022-01-15 20:33:23 följande:

    Jag är lärare, arbetar på fritids. Tuff arbetsmiljö som tärt på mig under tid och som jag nu känner gör sönder mig. Vill bara sova efter jobbet, vaknar på dåligt humör, grät när jag från jobbet i veckan?


    Känner alla så eller är det jobbet i sig? Vilken lärarexamen? (Om du även vill ha tips i tråden om att byra bana utan plugg )
  • 2kids
    Anonym (V) skrev 2022-01-15 20:39:30 följande:

    Känner alla så eller är det jobbet i sig? Vilken lärarexamen? (Om du även vill ha tips i tråden om att byra bana utan plugg )


    Jag lämnar gärna branschen helt, om inte det dyker upp något administrativt. Jag har gett branschen vad jag har känner jag.

    Känns svårt med att byta bana utan plugg? Tips? ??
  • Tow2Mater
    2kids skrev 2022-01-15 20:33:23 följande:
    Jag är lärare, arbetar på fritids. Tuff arbetsmiljö som tärt på mig under tid och som jag nu känner gör sönder mig. Vill bara sova efter jobbet, vaknar på dåligt humör, grät när jag från jobbet i veckan
    Och just det du vill slippa som får dig att må dåligt skulle vara barnen?
  • 2kids
    Anonym (P) skrev 2022-01-15 20:34:54 följande:

    Vi hade gigantiska arbetsmiljöproblem på mitt fd jobb, också kommun. De gjorde en lång radda försämringar under några års tid vilket såklart påverkade oss. Många fick fysiska symtom av stressen. En del blev sjukskrivna. Några sa upp sig.

    Det vi gjorde var att vi påtalade till ledningen upprepade gånger, vi skrev brev till de högre upp, vi gjorde anmälningar, vi pratade med facket, vi hade möte efter möte där vi försökte få någon i ledningen att förstå. Men inget hände. Det blev bara värre. Det fanns ingen jävla vändning i sikte. De struntade fullkomligt i oss.

    Jag bestämde mig för att ge upp och sa upp mig. Utan att ha något annat. Det bästa som jag gjort. Det räddade min hälsa. Ännu fler sa upp sig efter det och nu är det inga kvar. De har fått anställa nya. Vad jag hört ryktesvägen är att försämringarna pågår fortfarande.

    Är det fler på ditt jobb som upplever problem med arbetsmiljön så kan ni ju gå ihop och prova det ovan. Har ni tur är det bättre där än på mitt fd jobb och att någon lyssnar.

    Men bäst är nog att säga upp sig. Det är bättre att vara arbetslös än att bli sjuk av jobbet.


    Starkt jobbat! Hade gärna sagt upp mig på studs men då blir det en ekonomisk fråga?
  • Anonym (X)
    2kids skrev 2022-01-15 20:20:52 följande:
    Tack för svar! Jag har gjort tillbud, kontaktat fack och huvudskyddsombud, är dessutom både fackligt ombud och skyddsombud själv.

    Får inte så mkt hjälp känner jag. Får mest till svar att det funkar inte så i kommunen? Ledsamt! Jag är övertygad att jag inte har några som helst problem att arbeta om jag slipper just det som får mig att må dåligt. Vill ju jobba!
    Byt jobb nu och helst igår. Det är egentligen den enda lösningen.

    Därför att du sitter i en rävsax. Går du till läkaren finns en mycket stor risk att hen anser att det är ett arbetsmiljöproblem, vilket det egentligen är. Risken är då ännu större att FK inte godkänner en sjukskrivning. Godkänner inte dem det så kommer du inte få en krona i ersättning. Det finns ju någon dom på psykisk ohälsa men då handlade det om någon som tog livet av sig efter mobbing på arbetsplatsen. Det var en strid som tog många år och du mår ju "bara" dåligt.

    Tillbud i all ära. Det är vad du kan och ska göra. Men det kräver ju att chefer som kanske inte fungerar så bra ska granska och åtgärda sig själva. Sen är det alltid dyrare att göra sig av med en dålig chef än en medarbetare som ,år dåligt av en dålig chef. Därför kommer dysfunktionella arbetsplatser fortsätta vara dysfunktionella och medarbetare sluta på löpande band.

    Ledsen att jag inte kan ge dig ett recept på en bra lösning men den finns inte.


Svar på tråden Psykisk ohälsa pga jobb