• Beccus

Frånvarande pappa

Jag känner att jag behöver ventilera lite nu och få lite input från andra angående min dotter och hennes pappa.

Min dotter fyller snart 12 år, hon är som person väldigt frågvis och envis, på gott och ont, så det blir mycket frågor här hemma angående umgänge. Jag vill inte snacka skit om hennes pappa till henne så försöker prata bort det, men i hela mig kokar det och jag vill berätta exakt hur han har betett sig och visa chatten vad han har skrivit.

Vi var sambos i ca 3 år, separerade när hon var drygt 8 månader. Han tog inte mycket ansvar över henne trots att han var arbetslös och hemma samtidigt som mig, inga nätter, inga blöjbyten vad jag kommer ihåg och inga matningar. Lämnade mig ensam på BB trots att personal gjorde allt för att han skulle stanna kvar då jag fick en större blodförlust.

Efter separationen så upphörde i stort sett all kontakt. Han kom en gång efter ett par månade för att hämta sina sista saker. Det bokades in en träff efter ytterligare en tid som han avbokade pga sjukdom, han skulle återkomma när han blev frisk. Han återkom aldrig..

Under 6 år visste hon inte om att han existerade. Jag berättade för henne och hon ville då träffa honom. Jag tog kontakt och det bokades in ett möte mellan dom. Under en period träffades dom några timmar, utökades till en övernattning och senare till varannan helg. Som förvånande funkade i ca 4 år. Sen kom en pandemi med massa restriktioner, bla att man bara skulle träffa dom man bor ihop med. Hon ingår inte där för hans del. Han avsa sig allt umgänge med henne då på obestämd tid.

Dottern frågade och tjatade, jag svarade att pappa får höra av sig. Kring midsommar skrev jag till slut iaf och sa att dottern ville ses och undrade om det gick bra. Dom sågs 2 ggr i somras, sen knäpptyst. Dottern frågar och tjatar, men nu känner jag verkligen att det är upp till honom. Jag sträcker intr ut handen och frågar honom en gång till.

Till saken hör att han har skaffat sig en ny, hon har med barn sen innan som har varit på umgänge där under hela denna tiden. Dom är ungefär i samma ålder som dottern och som har kontakt via sociala medier. Dottern hade bett ett av dom barnen kolla om hon kunde komma, vilket inte skulle vara några problem. Problemet är att pappa inte hört av sig till mig och kollat om hon kan åka dit, han har heller inte "efterlyst" henne eller hur man nu ska säga, hon skulle i så fall åkt i fredags..

Några gånger säger dottern att pappa inte bryr sig, att han inte vill ha henne, men oftare säger hon att det är mitt fel för att jag inte hör av mig till honom.

Det här beteendet är heller inget nytt från honom, han har fler barn som är äldre än våran. Jag frågade varför han inte ringde den som bodde längst bort, men det var jobbigt, han visste inte vad han skulle säga osv. De som bodde närmare kom på umgänge då och då, men det ebbade ut i sanden.. sen undrade han varför dom inte ville komma.

Jag har sparat all kommunikation mellan oss, finns skrivet att han tom ville avsäga sig faderskapet en tid efter separationen. Jag vet snart inte hur jag ska förhålla mig till alla dotterns frågor, jag anser att nu ligger allt ansvar på pappa om han vill se sitt barn eller inte. Det ska inte ligga på mig och framförallt inte på henne. Ska det vara umgänge så ska det ju oxå vara regelbundet, att det hoppas en helg pga sjukdom är en sak, men inte att det ska gå flera månader eller år mellan gångerna.

Till saken hör oxå att det finns fler syskon här hemma där umgänge med pappan fungerar, blir mycket svartsjuka mellan 12åringen och lillasystern om varför hon får träffa sin pappa osv. Hon har ibland fått följa med/åka till den pappan istället för sin egna.

Blev långt och rörigt känner jag, hoppas ni orkade läsa allt... vet bara inte vad jag ska säga till barnet längre..

• Svar på tråden Frånvarande pappa
  • Anonym (Mamma)

Jag reagerade på en sak du skrev där i mitten, att du inte tänker sträcka ut handen och fråga honom. Jag tror du har missförstått. Den du sträcker ut handen för är ju inte honom utan dottern! Det är ju hon som drabbas av att du inte försöker nå honom. Och ja, hon klandrar dig för det nu. Du kanske kan förstå hur de två sakerna hänger ihop? Ja han är en idiot på alla plan men då kan du iaf visa din dotter att du försöker, att det inte är du som är hindret för deras umgänge.

Vad är det för frågor dottern har? Var ärlig. Du har ingen anledning att hålla honom om ryggen, särskilt som han tydligt visar att han inte vill ha henne särskilt mycket i sitt liv. Det är inte detsamma som att snacka skit, berätta utan värderingar, utan att skuldbelägga och säga att han är dålig osv. Bara sanningen. "Jag har skrivit/ring honom och frågat men inte fått något svar. Han skulle ha hört av sig för att bekräfta dag x men jag har inte hört något ifrån honom sedan dess och han svarar inte på mina meddelanden." Sådana saker. Hon är gammal nog att inte skyddas från sånt.

• Beccus
    Anonym (Mamma) skrev 2022-01-16 11:56:50 följande:

Jag reagerade på en sak du skrev där i mitten, att du inte tänker sträcka ut handen och fråga honom. Jag tror du har missförstått. Den du sträcker ut handen för är ju inte honom utan dottern! Det är ju hon som drabbas av att du inte försöker nå honom. Och ja, hon klandrar dig för det nu. Du kanske kan förstå hur de två sakerna hänger ihop? Ja han är en idiot på alla plan men då kan du iaf visa din dotter att du försöker, att det inte är du som är hindret för deras umgänge.

Vad är det för frågor dottern har? Var ärlig. Du har ingen anledning att hålla honom om ryggen, särskilt som han tydligt visar att han inte vill ha henne särskilt mycket i sitt liv. Det är inte detsamma som att snacka skit, berätta utan värderingar, utan att skuldbelägga och säga att han är dålig osv. Bara sanningen. "Jag har skrivit/ring honom och frågat men inte fått något svar. Han skulle ha hört av sig för att bekräfta dag x men jag har inte hört något ifrån honom sedan dess och han svarar inte på mina meddelanden." Sådana saker. Hon är gammal nog att inte skyddas från sånt.

Jag förstår hur du tänker angående att sträcka ut handen. Men jag har ärligt talat tröttnat på att fråga honom, på att umgänget ska ske för att vi frågar efter det och inte för att han själv visar intresse. Jag önskar och vill att det ska komma spontant från honom, men det gör det väl kanske aldrig..

Jag har förklarat att han är rädd för corona nu och att man inte ska träffas så mycket just nu, att det är det som gör att han inte kan ses. Men det lär ju inte hålla i hur länge som helst heller.

Tycker detta är så svårt. Klart jag kan fråga honom, säger han ja så kanske det håller i en period igen för att sen upphöra, det är så det har funkat alla år med henne och dom äldre syskonen. Hur länge/många gånger ska jag behöva få det att fungera? Hur många gånger ska han få chansen?
  • Anonym (?)

Fast du behöver ju fortsätta försöka för din dotters skull? Har ni goda relationer med pappans familj i övrigt? Farmor/farfar, fastrar/farbröder, kusiner? Kan pappans familj vara en ingång för din dotter att närma sig pappan?

• Anonym (Mamma)
    Beccus skrev 2022-01-16 12:15:42 följande:
    Jag förstår hur du tänker angående att sträcka ut handen. Men jag har ärligt talat tröttnat på att fråga honom, på att umgänget ska ske för att vi frågar efter det och inte för att han själv visar intresse. Jag önskar och vill att det ska komma spontant från honom, men det gör det väl kanske aldrig..

Jag har förklarat att han är rädd för corona nu och att man inte ska träffas så mycket just nu, att det är det som gör att han inte kan ses. Men det lär ju inte hålla i hur länge som helst heller.

Tycker detta är så svårt. Klart jag kan fråga honom, säger han ja så kanske det håller i en period igen för att sen upphöra, det är så det har funkat alla år med henne och dom äldre syskonen. Hur länge/många gånger ska jag behöva få det att fungera? Hur många gånger ska han få chansen?
    Jag förstår att du tröttnar! Men det är för hennes skull. Och snart är hon gammal nog att själv ta kontakt med honom mer än att det bara ska ligga på dig.

Nej, umgänget kommer inte att komma spontant från honom. Han verkar måttligt intresserad av sina äldre barn också, en varningssignal så klart. Men så småningom kommer dottern upptäcka att det är han som inte vill och inte att du struntar i att höra av dig.

Det bästa du kan göra är att fortsätta fråga om umgänge med jämna mellanrum, funkar det en period så är det bra, om det inte funkar så har du försökt. Du fortsätter tills dottern är gammal nog att sköta det där mer på egen hand, eller tills hon inser att han inte vill umgås med henne, eller tills hon själv tröttnar på att försöka. Och lägg ingen värdering i vad han gör, det är ingen idé att bli besviken på hans beteende, han är sån här. Bättre då att ta det positiva till sig och ta det negativa med en klackspark. Han är sån här. En dag lär dottern upptäcka det, och hon kan behöva samtalsstöd i framtiden för att bearbeta det här så hon kan ha sunda relationer till andra människor. Så som han håller på skapar ju destruktiva relationsmönster så hon behöver hitta verktyg att förhålla sig till det.
  • Friger

Lite rörigt... Särskilt på slutet.

Jo, han verkar ju vara en ovanligt stor skitstövel. Till och med jag ligger ju i lä. Det är ovanligt.

Men spontant. Antingen så får ditt barn reda på att pappa vill men inte kan träffa henne. Eller så får hon reda på att han inte vill träffa henne.

Jag får för mig att det sistnämnda är sämre. Jag skulle något försköna sanningen om jag vore i dina kläder. Han verkar ju inte skada henne o så när dom ses. Du riskerar ju knappast en vårdnadstvist heller även om du ljuger för att han ska hamna i bättre dager.

Det här med att han vill avsäga sig faderskapet och om du har fler meddelanden av samma typ. Bra att du sparar dom. Men visa dom inte för barnet. Jag tror inte hon kommer att må bättre av det.

• Beccus
    Anonym (?) skrev 2022-01-16 12:22:49 följande:

Fast du behöver ju fortsätta försöka för din dotters skull? Har ni goda relationer med pappans familj i övrigt? Farmor/farfar, fastrar/farbröder, kusiner? Kan pappans familj vara en ingång för din dotter att närma sig pappan?

Ingen av dom bor i närheten och har inte haft kontakt med dom alls under alla år. Vi träffades regelbundet under den perioden vi var sambos, men inget alls efter separationen.

Får väl ge det ett försök igen, känns inte bra egentligen..
  • Beccus
    Anonym (Mamma) skrev 2022-01-16 12:27:12 följande:

Jag förstår att du tröttnar! Men det är för hennes skull. Och snart är hon gammal nog att själv ta kontakt med honom mer än att det bara ska ligga på dig.

Nej, umgänget kommer inte att komma spontant från honom. Han verkar måttligt intresserad av sina äldre barn också, en varningssignal så klart. Men så småningom kommer dottern upptäcka att det är han som inte vill och inte att du struntar i att höra av dig.

Det bästa du kan göra är att fortsätta fråga om umgänge med jämna mellanrum, funkar det en period så är det bra, om det inte funkar så har du försökt. Du fortsätter tills dottern är gammal nog att sköta det där mer på egen hand, eller tills hon inser att han inte vill umgås med henne, eller tills hon själv tröttnar på att försöka. Och lägg ingen värdering i vad han gör, det är ingen idé att bli besviken på hans beteende, han är sån här. Bättre då att ta det positiva till sig och ta det negativa med en klackspark. Han är sån här. En dag lär dottern upptäcka det, och hon kan behöva samtalsstöd i framtiden för att bearbeta det här så hon kan ha sunda relationer till andra människor. Så som han håller på skapar ju destruktiva relationsmönster så hon behöver hitta verktyg att förhålla sig till det.

Tack för dina svar. Dom ger en bra input och vinkling på saker och ting.

Destruktiva förhållanden är jag livrädd att hon ska hamna i, dels pga detta, dels för att jag själv har levt i ett. Vill ju inte att nåt av mina barn ska hamna där såklart..
  • nernu
    Beccus skrev 2022-01-16 12:15:42 följande:

Du har tröttnat. Inte din dotter. Och du har helt och håller fastnat i vuxenperspektivet. Vad du ska behöva göra och vad han inte gör och vilka känslor du har för honom. Det är inte relevant. Det är jobbigt att vara förälder. Man får göra mycket som man inte har lust med.
  • Beccus
    Friger skrev 2022-01-16 12:29:39 följande:

Lite rörigt... Särskilt på slutet.

Jo, han verkar ju vara en ovanligt stor skitstövel. Till och med jag ligger ju i lä. Det är ovanligt.

Men spontant. Antingen så får ditt barn reda på att pappa vill men inte kan träffa henne. Eller så får hon reda på att han inte vill träffa henne.

Jag får för mig att det sistnämnda är sämre. Jag skulle något försköna sanningen om jag vore i dina kläder. Han verkar ju inte skada henne o så när dom ses. Du riskerar ju knappast en vårdnadstvist heller även om du ljuger för att han ska hamna i bättre dager.

Det här med att han vill avsäga sig faderskapet och om du har fler meddelanden av samma typ. Bra att du sparar dom. Men visa dom inte för barnet. Jag tror inte hon kommer att må bättre av det.

Nä, han skadar henne inte när dom ses, tror hon tar mer skada av att han kommer och går i hennes liv som han själv vill. Det är det jag vill undvika.

Nu tog han avstånd pga corona och att man ska begränsa dom man träffar, och det är det jag sagt till henne.

Han har även skickat flera arga meddelanden till mig när umgänget fortfarande fungerade om att hon alltid är sjuk när hon kommer. Dom kan komma flera timmar efter att jag har lämnat. Hon har varit frisk när jag lämnat ( åkt direkt efter skola/fritids) och hon har varit frisk när hon kommer hem. Men ändå hävdar han att hon är sjuk hela tiden. Dom har katt, jag tror att hon är allergisk mot den. Vilket jag sagt till honom.
  • Beccus
    nernu skrev 2022-01-16 12:52:18 följande:

Du har tröttnat. Inte din dotter. Och du har helt och håller fastnat i vuxenperspektivet. Vad du ska behöva göra och vad han inte gör och vilka känslor du har för honom. Det är inte relevant. Det är jobbigt att vara förälder. Man får göra mycket som man inte har lust med.

Jag vet att det är jobbigt att vara förälder, jag har 3 barn, 2 av dom bor här på heltid med minimalt umgänge med sina pappor och en varannan vecka. Det är barn nummer 2 denna tråden handlar om.

Och du har helt rätt, jag tröttnade på pappan i det här fallet för länge sen.
  • Friger
    Beccus skrev 2022-01-16 12:55:25 följande:
    Nä, han skadar henne inte när dom ses, tror hon tar mer skada av att han kommer och går i hennes liv som han själv vill. Det är det jag vill undvika.

Nu tog han avstånd pga corona och att man ska begränsa dom man träffar, och det är det jag sagt till henne.

Han har även skickat flera arga meddelanden till mig när umgänget fortfarande fungerade om att hon alltid är sjuk när hon kommer. Dom kan komma flera timmar efter att jag har lämnat. Hon har varit frisk när jag lämnat ( åkt direkt efter skola/fritids) och hon har varit frisk när hon kommer hem. Men ändå hävdar han att hon är sjuk hela tiden. Dom har katt, jag tror att hon är allergisk mot den. Vilket jag sagt till honom.
    Om jag förstod saken rätt så verkar din dotter ändå gilla honom. Barn är väldigt beskyddande av sina föräldrar.

Förstår att hans agerande skadar dottern. Det kan du inte göra något åt. Men jag tror att skadan blir mindre om du ändå slätar över hans agerande så mycket du kan.

När hon blir äldre kommer hon säkert ändå på egen hand räkna ut hur det förhåller sig.
  • Anonym (arg)

Men testa din dotter för kattallergi då och ge henne åtminstone medicin om hon ska vara där!

Jag hade svår pollen/katt/hästallergi när jag var i den åldern och det blir inget bra umgänge när barnet är halvt igenmurat i ögon och näsa och dödstrött hela tiden. Tänk om de så kallat "vuxna" halvidioterna runt mig hade kunnat fatta det lite fortare än efter 6 hela år?!? Sex år alltså när man inte kan koncentrera sig i skolan april-juni för alla allergisymptom.

Blir arg ännu när jag tänker på hur otroligt korkade och självupptagna de var.

"måste du bli förkyld till VARENDA påsk och midsommar unge, det är ju otroligt så sjuk och klen du är".

Ja, när man tar in ett ton påskliljor eller hela ängens blommor i huset i vas med ett gäng gräsax "för det är fint" och ens barn har pollenallergi kan det bli så att barnet får symptom, DUH!

• nernu
    Beccus skrev 2022-01-16 12:59:03 följande:

Jag vet att det är jobbigt att vara förälder, jag har 3 barn, 2 av dom bor här på heltid med minimalt umgänge med sina pappor och en varannan vecka. Det är barn nummer 2 denna tråden handlar om.

Och du har helt rätt, jag tröttnade på pappan i det här fallet för länge sen.

Tre barn med tre olika pappor och du har tröttnat på pappan? Ja jo så kan det ju bli.
  • Anonym (X)

Jag hoppas för allt att du inte sparat meddelandena för att visa dottern hur dålig hennes pappa är o hur lite han velat ha henne sen när hon är ?tillräckligt stor? för att förstå. Det om något sätter spår. Låt dottern ha sin relation med pappan, helt separat från din och hans.

• Beccus
    Friger skrev 2022-01-16 13:10:38 följande:

Om jag förstod saken rätt så verkar din dotter ändå gilla honom. Barn är väldigt beskyddande av sina föräldrar.

Förstår att hans agerande skadar dottern. Det kan du inte göra något åt. Men jag tror att skadan blir mindre om du ändå slätar över hans agerande så mycket du kan.

När hon blir äldre kommer hon säkert ändå på egen hand räkna ut hur det förhåller sig.

Jo, hon gillar ju honom, men det har kommit kommentarer om från henne om att pappa inte vill ha mig.. inte lätt att svara på det då :(

Jo, hon lär absolut räkna ut mer o mer med tiden
  • Beccus
    Anonym (arg) skrev 2022-01-16 13:11:16 följande:

Men testa din dotter för kattallergi då och ge henne åtminstone medicin om hon ska vara där!

Jag hade svår pollen/katt/hästallergi när jag var i den åldern och det blir inget bra umgänge när barnet är halvt igenmurat i ögon och näsa och dödstrött hela tiden. Tänk om de så kallat "vuxna" halvidioterna runt mig hade kunnat fatta det lite fortare än efter 6 hela år?!? Sex år alltså när man inte kan koncentrera sig i skolan april-juni för alla allergisymptom.

Blir arg ännu när jag tänker på hur otroligt korkade och självupptagna de var.

"måste du bli förkyld till VARENDA påsk och midsommar unge, det är ju otroligt så sjuk och klen du är".

Ja, när man tar in ett ton påskliljor eller hela ängens blommor i huset i vas med ett gäng gräsax "för det är fint" och ens barn har pollenallergi kan det bli så att barnet får symptom, DUH!

Återupptas umgänget så kommer det att bokas in ett besök på VC för att testa allergier såklart. Har det själv så vet precis hur det funkar
  • Beccus
    Anonym (X) skrev 2022-01-16 13:25:48 följande:

Jag hoppas för allt att du inte sparat meddelandena för att visa dottern hur dålig hennes pappa är o hur lite han velat ha henne sen när hon är ?tillräckligt stor? för att förstå. Det om något sätter spår. Låt dottern ha sin relation med pappan, helt separat från din och hans.

Nej, har avslut inte sparat för att visa henne, verkligen inte.

Jag är ganska dålig på att radera meddelanden över lag så därför finns det kvar. Nu ligger det mest kvar ifall det blir nåt rättsligt av det.
  • Anonym (I)

Tycker du ska ta din dotter till en psykolog för det låter som hon lider mycket av detta.

• Beccus
    Anonym (I) skrev 2022-01-16 14:18:48 följande:

Tycker du ska ta din dotter till en psykolog för det låter som hon lider mycket av detta.

Hon pratar med skolsköterskan och kurator. Jag har pratat med sköterskan oxå.
  • Beccus

Jag skickade precis detta till honom så får vi se vad som händer.. kan ta flera dar innan han svara, om han svarar...

"Nu är det som så här att E tjatar o frågar mycket om när hon får åka till er, jag anser egentligen att du själv kan höra av dig o fråga. Hon vill åka till er ihelgen som kommer, egentligen ska vi på dop på lördag, men hon får bestämma själv om hon vill följa med eller inte, jag kan hämta henne innan och lämna henne efter i så fall. Hon har inget fritids på eftermiddagen längre så hon kan ta bussen direkt efter skolan. Ska det vara umgänge så ska det hålla i sig varannan helg oxå (ojämna veckor) skickar med allergi piller eftersom jag misstänker allergi mot er katt. Allergitest kommer att tas framöver om umgänge håller i sig. "

Svar på tråden Frånvarande pappa