• Jjkk

C förare!! Lön

Hej!

Jag tänkte börja jobba som C förare. Jag vill fråga direkt, vad tjänar man som C förare i 2022? Eller vad tjänar nybörjare C förare (Stockholm).

Statistik visar att det är ca 29500 före skatt, är det sant?

Stor tack om nån kan säga nåt!

• Svar på tråden C förare!! Lön
  • me33

Passa på, yrket är på nedåtgående trend och det stavas invandrar-relaterat. 

Först gick Taxi ned sedan buss och härnäst är det lastbilen.

• Anonym (Ann)

Tack för svaret!

Men det finns många svenskar som jobbar så, det tror jag.

• Anonym (Ann)

Finns nån som kan säga nåt mer? 

• Anonym (Y)

Det är en enorm brist på C-förare. Kanske i storstäderna att det vimlar av dem men definitivt inte i övriga landet. Det är definitivt inte på nedgående och inte invandrardominerat eftersom de ofta måste bekosta körkortet själva och det är DYRT. Mycket dyrare än för vanligt A-kort.

Vad de tjänar vet jag inte men det är långt över 29. Ska fråga när jag stöter på grannen men i och med att han har råd att renovera hela huset och tomten så är det inte kattlort.

• me33
    Anonym (Y) skrev 2022-01-19 10:01:54 följande:

Det är en enorm brist på C-förare. Kanske i storstäderna att det vimlar av dem men definitivt inte i övriga landet. Det är definitivt inte på nedgående och inte invandrardominerat eftersom de ofta måste bekosta körkortet själva och det är DYRT. Mycket dyrare än för vanligt A-kort.

Vad de tjänar vet jag inte men det är långt över 29. Ska fråga när jag stöter på grannen men i och med att han har råd att renovera hela huset och tomten så är det inte kattlort.

De bekosta?

pröva arbetsförmedlingen rakt igenom.

C-kort 25000:-
    YKB 25000:-
    CE-kort(even) 20.000:-

50.000/70.000:- per inskriven som skattebetalarna står för.

Flört
  • Anonym (Y)
    me33 skrev 2022-01-19 15:35:25 följande:
    De bekosta?

pröva arbetsförmedlingen rakt igenom.

C-kort 25000:-
    YKB 25000:-
    CE-kort(even) 20.000:-

50.000/70.000:- per inskriven som skattebetalarna står för.

Flört
    Japp men det krävs att man är arbetslös och att AMS vill att man ska gå den.
    Sen finns det människor som vill gå utbildningen UTAN att vara arbetslösa.

Avgifterna är grundavgifter. Klarar du inte momenten på utsatt tid utan behöver träna extra på något så blir det riktigt dyrt.
  • Anonym (Ann)

Ja! Fråga honom!

Över 29 säger du.. Snyggt. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Ann) skrev 2022-01-19 17:05:31 följande:

Ja! Fråga honom!

Över 29 säger du.. Snyggt. 

Frågar du mig?

Det kommer att ta tid, testade positivt för några timmar sedan...
    Hoppas jag kommer ihåg det här när jag blivit frisk.
  • Anonym (driver)

Om du syftar på vanliga körningar med hyfsat vanliga arbetstider ligger lönen oftast runt 26-29k. Tippar på det högre i Stockholmstrakten.

• Anonym (Ann)

Tack för svaret driver :) 

• Anonym (Provat)

Enligt avtal 26-29´ beroende på antal år i yrket. Tveksamt om det är värt pengarna. Ok finns lite olika jobb men oftast är det distribution:

Kliva upp astidigt och stressa som en galning, sitta fast i trafiken, ingenstans att parkera. Sura och otrevliga kunder som tycker du är sen. Hela tiden skaderisken att halka, snubbla eller falla tillsammans med många och ibland tunga lyft. En transportplanering som är förbannad och tycker att du ska hinna mycket mer. Skulle du ha någon synpunkt på att du får för mycket eller för tungt så är du ute i kylan.

Eller köra tippbil:

Kliva upp astidigt och stressa, sitta fast i trafiken. Sura och otrevligt folk på byggen. Ständigt risk att fastna och alla bara skrattar eller att något går sönder och ingen hjälper dig. Förbannad trafikledning för att du fastnat eller kört sönder något. Har du synpunkt på att det blir överlass eller att bilen är olaglig är du ute i kylan. 

Allmänt: Du löper hela tiden en risk att åka på böter även om inte du har gjort medvetet fel utan glömt knappa in rast i färdskrivaren eller råkat lasta fel så det blev för tungt på någon axel. Småfel i bilen som att det inte finns värme eller torkarna är trasiga får du vänta läänge innan något fixas, ingenting får kosta något. Sedan är det här en bransch där det är tradition att vara taskig med nybörjare.

Finns roligare jobb för den lönen.  

• Jamesdio

Japp, min man är C-korts chaufför. Hade varit arbetslös hur länge som helst trots nästan ett helt arbetsliv i yrket, men fick själv bekosta YKB (läs JAG fick betala hans YKB) för att han till sist skulle få ett jobb. Tyvärr gick den firman i KK och han blev arbetslös igen efter nåt halvår pga pandemin. Sedan har han jobbat lite här och lite där, men aldrig lyckats få ett fast heltidsjobb. Jobbar nu ca 30% åt en kommun med 10 mil till jobbet. Han jobbar då 3 timmar en vardagseftermiddagl/vecka, plus varannan lö och sö. OM han skulle jobbat heltid skulle lönen legat på ca 27000 kr/månad före skatt. Egentligen ger de där tre timmarna inget extra tillskott på nettot.

Svar på tråden C förare!! Lön