• Anonym (Less)

Från framgångsrik till?

Hejsan,

Jag är en tvåbarnsmamma på 34 år som jobbat inom personalfrågor i 10 år. Jag har en akademisk utbildning och tjänar 40.000 före skatt. Jag är så jädra trött på alla tuffa beslut, all tid jag sitter vid datorn och fixar med tråkig formalia. Jag känner för att prova något som jag inte känner är så jäkla tråkigt, pressande och allvarligt.

Min man tjänar 50.000 före skatt och vi bor väldigt billigt så möjligheten finns för mig att prova på annat. Men nästan alla jobb kräver ju utbildning? kan ni rekommendera något jobb jag kan prova utan att sen behöva utbilda mig i flera år för att kunna fortsätta inom?

• Svar på tråden Från framgångsrik till?
  • Anonym (Måne)

Kan du inte bara försöka hitta samma typ av jobb hos en annan arbetsgivare?
    HR kan vara väldigt brett beroende på verksamhet, hur många man är, personalomsättning, om verksamheten är politiskt styrd osv.
    Det är ju skillnad på att jobba med HR på en verkstadsindustri jämfört med på ett sjukhus eller en kommun? Till exempel?

• Anonym (Less)
    Anonym (Måne) skrev 2022-01-16 17:20:48 följande:

HR kan vara väldigt brett beroende på verksamhet, hur många man är, personalomsättning, om verksamheten är politiskt styrd osv.

Det är ju skillnad på att jobba med HR på en verkstadsindustri jämfört med på ett sjukhus eller en kommun? Till exempel?

Jag jobbar inom landsting nu. Är det bättre eller sämre än inom verkstadsindustrin menar du?
  • Anonym (A)
    Anonym (Måne) skrev 2022-01-16 17:20:48 följande:
    +1
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (Less) skrev 2022-01-16 17:18:02 följande:
    Från framgångsrik till?
    Hejsan,

Jag är en tvåbarnsmamma på 34 år som jobbat inom personalfrågor i 10 år. Jag har en akademisk utbildning och tjänar 40.000 före skatt. Jag är så jädra trött på alla tuffa beslut, all tid jag sitter vid datorn och fixar med tråkig formalia. Jag känner för att prova något som jag inte känner är så jäkla tråkigt, pressande och allvarligt.

Min man tjänar 50.000 före skatt och vi bor väldigt billigt så möjligheten finns för mig att prova på annat. Men nästan alla jobb kräver ju utbildning? kan ni rekommendera något jobb jag kan prova utan att sen behöva utbilda mig i flera år för att kunna fortsätta inom?
    Skulle utbilda mig till något viktigt och intressant
  • Anonym (Less)
    Anonym (Fiffi) skrev 2022-01-16 22:37:45 följande:

Skulle utbilda mig till något viktigt och intressant

Förslag? :)
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (Less) skrev 2022-01-16 22:42:21 följande:

Förslag? :)

Oj hm .. spontant tänker jag ju läkare eller sjuksköterska men har dålig fantasi. Då kan du ju hjälpa människor och väljer du det första kan du forska inom allt som händer omkring oss nu exempelvis kring vaccin och virussjukdomar. Det kommer vi antagligen att se väldigt, väldigt mycket mer av.

Annars någonting som har med klimatet att göra kanske?

Eller psykolog. De är mer och mer efterfrågade och gör stor skillnad. Lärare osv..
  • silbart

Ska du ha jobb utan utbildning är det kassörska, vårdbiträde eller reklamutdelare du får satsa på. Förbered dig på mycket tuff konkurrens.

• Räkan77

Vill du komma bort från kontorsjobbet? Om du kan tänka dig att vara kvar på kontor finns det säkert en hel del jobb du kan söka med din utbildning. Du kan säkert hitta mer operativa jobb också, tex handläggare inom olika myndigheter som tex försäkringskassan, arbetsförmedlingen, fackförbund osv

• Anonym (Måne)
    Anonym (Less) skrev 2022-01-16 22:35:09 följande:
    Jag jobbar inom landsting nu. Är det bättre eller sämre än inom verkstadsindustrin menar du?
    Jag säger inte att det är bättre eller sämre. Jag menar att det som ligger närmast till hands om man redan har en akademisk utbildning är att ta bruk av densamma fast på en annan arbetsplats. Det är det som känns mest logiskt. Som ett första steg. Att jobba inom region jämfört med att jobba med HR på ett mediebolag, en elektronikfirma eller inom detaljhandeln är ju helt skilda jobb skulle jag säga.
    Just beroende på hur många man är i arbetsgruppen, om man har fokus på enskilda områden (arbetsmiljö, rehab, rekrytering, ledarskap mm) eller om man gör lite av allt. Samt att varje avtalsområde har sina villkor, sina behov.

Byter man arbetsplats och ändå känner att HR inte är rätt område så kanske man kan se sig om efter något annat. Beroende på vad för kurser man har i sin examen kanske det finns områden som lockar mer än andra? Om det handlar om ledarskap, lärande, arbetsrätt, rekrytering, beteendevetenskap eller vad man nu gillar. 
Svar på tråden Från framgångsrik till?