• Anonym (Fundersam)

Konceptionstid

Försöker förstå det här med konceptionstid. Låt säga att jag t.ex får 30 november- 27 december som konceptionstid. Är det bara dem jag haft sex med inom det tidsspannet som räknas som trolig fader? Eller räknas det om jag t.ex haft sex med någon den 27 november? för jag tänker att om jag haft sex 27 november så skulle jag kunnat bli befruktad 30 november (alltså inom konceptionstiden)..

• Svar på tråden Konceptionstid
  • Anonym (S)

Ett spann på tre dagar räcker inte. Spermier kan leva i upp till en vecka så om du fått spannet 27-30 november och legat med minst två killar under den tiden eller någon dag innan så finns ingen garanti för vem som är pappa. Du behöver ett faderskapstest.

• Anonym (S)

Jag läste datumen fel! Men en månad är för stort spann å andra sidan. Räkna isf även med de du legat med strax innan iaf.

• Anonym (Fundersam)

Enligt fyra ultraljud (vecka 8+1, 10, 13 och 19+3) blev jag befruktad ca 13 december. Ultraljuden diffade bara ca 1 dag. Men enligt konceptionstiden så är ju spannet ganska brett

• Anonym (??)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-01-17 20:31:40 följande:
    Enligt fyra ultraljud (vecka 8+1, 10, 13 och 19+3) blev jag befruktad ca 13 december. Ultraljuden diffade bara ca 1 dag. Men enligt konceptionstiden så är ju spannet ganska brett
    Jag fattar inte...? Om alla 4 UL sagt så så stämmer de ju jättebra. Du blev helt enkelt gravid runt den 13/12. Vad menar du med "konceptionstid"? 
  • Anonym (Fundersam)

Konceptionstid: ?Den tid under vilken befruktningen har kunnat inträffa i en graviditet kallas för konceptionstid. En beräkning av konceptionstiden är nödvändig för att kunna begränsa antalet män som kan vara tänkbara som far i de fall kvinnan har haft sexuellt umgänge med flera män?

• Anonym (??)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-01-17 22:28:00 följande:
    Konceptionstid: Den tid under vilken befruktningen har kunnat inträffa i en graviditet kallas för konceptionstid. En beräkning av konceptionstiden är nödvändig för att kunna begränsa antalet män som kan vara tänkbara som far i de fall kvinnan har haft sexuellt umgänge med flera män
    Och med regelbunden mens är den tiden ca en vecka. Spermier kan leva maximalt en vecka och ägget max ett dygn. Har man väldigt oregelbunden mens och noll koll på äl blir det svårare, men UL brukar stämma ganska bra.
Svar på tråden Konceptionstid