• Anonym (hua)

Kalabalik pga vuxen barn flyttar hem?!

Den ena dottern, 24 år, flyttar tillbaka till hemorten efter en separation. Mamman, min fd fru, har ett rum ledigt och dottern flyttar dit. Min fd fru bor ca. 200 m från mig. Väl hemma här kommer dottern att studera och efter ett tag fixa timvikjobb. Dottern kommer med stor sannolikhet att hänga här hos mig av och till och både äta och studera. Hon o mamman kan ibland bli ganska trötta på varandra så jag misstänker jag blir buffert - igen.

Min fd fru har börjat ringa mig och vill jag ska göra olika saker i hennes hem där dottern ska bo. Hämta möbler på annan ort. Montera saker etc.

Jag har inga problem och hjälpa dottern om hon ber mig. Givetvis gör jag det. Det jag har problem med är mamman; hon kryper in under huden på mig och kommer att begära hjälp med både hyran och matpengar och vill ha mig som vaktmästare där (vis av tidigare händelser).
    Det rätta vore att mamman avkrävde dottern hyra och matpengar och har inte dottern pengar så får hon be mig om hjälp - eller sociala. (Jag har inte speciellt förspänt ekonomiskt. Mamman har det bättre ekonomiskt). Vaktmästartjänst kan jag tycka hon får fixa på annat håll. 

Min fråga till er; Var ska jag dra gränsen? Vad är rimligt? Ekonomiskt och vaktmästartjänsten hemma hos mitt X. 

• Svar på tråden Kalabalik pga vuxen barn flyttar hem?!
  • Anonym (Linn)

Men gud, ställ inte upp! Bara säg nej och hänvisa till att dottern är vuxen nu, 24 år! Det låter ju inte riktigt klokt. Är dottern handikappad eller har någon diagnos? Du behöver över huvud taget inte ha något med ditt ex att göra när er dotter är 24. Er dotter klarar sig gott själv vid det här laget. Om du fortsätter att hjälpa henne trots att hon är 24 så stjälper du henne. När jag var 24 hade jag egen lägenhet, studier och jobb.

• Anonym (Kvav)

Inger av det hon kräver är rimligt. Sluta ställa upp direkt för henne. Gäller det saker för din dotter eller att dottern ber dig om hjälp till hyran, flytt eller vad som kan du själv avgöra vad som är rimlig o inte.

• Anonym (ppp)

Du blir som en medberoende om du ställer upp på vad exet ber om.  Dottern som är en vuxen person + mamman kan säkert med gemensamma krafter ordna det som behöver ordnas så att hon kan bo där. Skulle hon bott hos dig så hade väl du och dottern fixat detta, eller? 

Du ska heller inte oroa dig över pengar och krav eftersom er dotter är vuxen, myndig sen många år och får söka studiemedel som alla andra studenter. 

Har du pratat med dottern om detta? Jag tänker att du pratar som vuxen-vuxen med din dotter men pratar inte med exet i "onödan".  Klargör för dottern att sent som rör moderns bostad varken vill eller ska du ha att göra med, lika lite som hon har att göra med din bostad. 

Att hjälpa dottern ta hem möbler från den ort där hon tidigare bott kan du hjälpa till med, om du vill. Just flyttar är sånt som man kan behöva ställa upp med, men det kan mamman också göra. Att du ensam ska göra det? Det får du och dottern diskutera i så fall. Kan ju vara så att du hellre hjälper till med det, och sen tydligt talar om att det var det du gjorde för nu - resten inomhus hos mamman är inte ditt jobb. 

Ingen ekonomi och ingen vaktmästartjänst är rimlig eftersom ert barn är en vuxen individ som räknas som ett eget hushåll och ska bidra till sin egen försörjning.

• Fjäril kär

Din dotter är vuxen och det är detta samtal du ska ha med dottern. Att checka av med dottern om hon mår okej är självklart men i övrigt är hon vuxen och fullt kapabel att ta hand om sig själv. Du får utgå ifrån att hon har koll på sina vuxna rättigheter.

Du kan självklart umgås med din dotter så mycket du vill men behandla henne som just vuxen. Visst kan du borra upp en hylla åt henne eller åka till Ikea tillsammans. Men det är hon själv som får fråga om hjälp.

Det är din dotter du ska kommunicera med här - inte ditt ex

Det rimliga är att du behandlar din dotter som vuxen.

• Anonym (Blocka)

Dags att sluta mesa och sätta ner foten. Blocka mamman, säg åt dottern att hon får fråga dig själv om hon vill ha hjälp.

• Anonym (Var rak)

När ens vuxna barn är 24 år, då kommunicerar man direkt MED barnet och inte OM barnet med exet.

Du måste klargöra det för ditt ex. 

Du har inga skyldigheter mot ditt ex när det gäller att hjälpa din dotter eller dela vare sig praktiskt eller ekonomiskt ?ansvar? för,dottern utan att hjälpa,  det är något du i så fall ska göra för din dotters skull, inte för exets.

• Anonym (hua)
    Anonym (ppp) skrev 2022-01-18 06:58:30 följande:

Du blir som en medberoende om du ställer upp på vad exet ber om.  Dottern som är en vuxen person + mamman kan säkert med gemensamma krafter ordna det som behöver ordnas så att hon kan bo där. Skulle hon bott hos dig så hade väl du och dottern fixat detta, eller? 

Du ska heller inte oroa dig över pengar och krav eftersom er dotter är vuxen, myndig sen många år och får söka studiemedel som alla andra studenter. 

Har du pratat med dottern om detta? Jag tänker att du pratar som vuxen-vuxen med din dotter men pratar inte med exet i "onödan".  Klargör för dottern att sent som rör moderns bostad varken vill eller ska du ha att göra med, lika lite som hon har att göra med din bostad. 

Att hjälpa dottern ta hem möbler från den ort där hon tidigare bott kan du hjälpa till med, om du vill. Just flyttar är sånt som man kan behöva ställa upp med, men det kan mamman också göra. Att du ensam ska göra det? Det får du och dottern diskutera i så fall. Kan ju vara så att du hellre hjälper till med det, och sen tydligt talar om att det var det du gjorde för nu - resten inomhus hos mamman är inte ditt jobb. 

Ingen ekonomi och ingen vaktmästartjänst är rimlig eftersom ert barn är en vuxen individ som räknas som ett eget hushåll och ska bidra till sin egen försörjning.

Jag är helt med dig/er om detta. Det är bra med bekräftelse.

Jag ska ner till helgen och hämta hem dottern med en massa grejer. Det är en resa på 60 mil ToR. Det bad dottern mig om. Det fixar jag. Jag begär inga pengar av min fd fru eftersom detta är mellan mig och dottern.
    Förra veckan ringde mitt X mig och bad mig hämta ett bord i annan ort som hon ska ställa i dotterns kommande rum. Hon ringde mig för hon hade inte drag på sin bil. Jag slingrade mig den gången och jag ska säga nej till detta. Inreda hennes lägenhet kan hon göra själv tsm med dottern. 
    Angående "Borra i väggen jobb" är det garanterat enklare och ringa mig om hjälp för min fd fru har mitt nummer lätt åtkomligt i telefonen. Jag ska i dessa fall hänvisa till vaktmästaren. Vår förening har en vaktmästare som går runt och hjälper folk. jag tycker hon kan ringa honom.
    Jag vill inte ge henne fingret för då tar hon hela armen.

Fan, jag blir supernervös när hon ringer!!

• Anonym (Ö)

Du får väl låta bli att svara när hon ringer bara.

• Anonym (Var rak)
    Anonym (Linn) skrev 2022-01-18 06:50:34 följande:

Men gud, ställ inte upp! Bara säg nej och hänvisa till att dottern är vuxen nu, 24 år! Det låter ju inte riktigt klokt. Är dottern handikappad eller har någon diagnos? Du behöver över huvud taget inte ha något med ditt ex att göra när er dotter är 24. Er dotter klarar sig gott själv vid det här laget. Om du fortsätter att hjälpa henne trots att hon är 24 så stjälper du henne. När jag var 24 hade jag egen lägenhet, studier och jobb.

Till skillnad från dig tycker jag att detta med att be  familjemedlemmar om hjälp med flytt är helt normalt vare sig man är 24, 34,44, eller 54 år. 

Om du läser TS ser du att det inte är dottern som är problemet utan exet. Det är HON Och inte dottern som har orimliga förväntningar på vad TS ska göra och det TS upplever som jobbigt är inte att dottern vill ha hjälp med flytt i sig  utan att exet ber honom om hjälp med olika saker.

Läser du TS ser du också att dotter ordnat det för sig med både studier och jobb och att det är på grund av en separation hon tillfälligt inte har någon egen bostad.

Det handlar inte om någon efterbliven 24-åring som har orimliga krav utan om en exfru som har orimliga krav. 

• Anonym (55)

Är det din dotter eller bara ditt exs barn?

Om det är ditt barn; vad hindrar dig från att ställa upp? Kan inte dottern bo hos dig om du inte vill ha exet Involverat?

Svar på tråden Kalabalik pga vuxen barn flyttar hem?!