Kalabalik pga vuxen barn flyttar hem?!
Den ena dottern, 24 år, flyttar tillbaka till hemorten efter en separation. Mamman, min fd fru, har ett rum ledigt och dottern flyttar dit. Min fd fru bor ca. 200 m från mig. Väl hemma här kommer dottern att studera och efter ett tag fixa timvikjobb. Dottern kommer med stor sannolikhet att hänga här hos mig av och till och både äta och studera. Hon o mamman kan ibland bli ganska trötta på varandra så jag misstänker jag blir buffert - igen.
Min fd fru har börjat ringa mig och vill jag ska göra olika saker i hennes hem där dottern ska bo. Hämta möbler på annan ort. Montera saker etc.
Jag har inga problem och hjälpa dottern om hon ber mig. Givetvis gör jag det. Det jag har problem med är mamman; hon kryper in under huden på mig och kommer att begära hjälp med både hyran och matpengar och vill ha mig som vaktmästare där (vis av tidigare händelser).
Det rätta vore att mamman avkrävde dottern hyra och matpengar och har inte dottern pengar så får hon be mig om hjälp - eller sociala. (Jag har inte speciellt förspänt ekonomiskt. Mamman har det bättre ekonomiskt). Vaktmästartjänst kan jag tycka hon får fixa på annat håll.
Min fråga till er; Var ska jag dra gränsen? Vad är rimligt? Ekonomiskt och vaktmästartjänsten hemma hos mitt X.