• kaiija

efterlyses: recept på smörgåstårta!??!!

hejsan!
    ska göra en smörgåstårta(första gången) till min sambos födelsedag!
    undrar nu om någon här inne besitter ett smaskigt recept?eller ideer om fyllning garnering osv??!
    tack på förhand!

• Svar på tråden efterlyses: recept på smörgåstårta!??!!
  • AnnaK

www.recepten.se/recept/smoergaahttp://www.rydbergs.se/recept.asp&pageID=19staarta_foerraett.htmlhttp://www.arla.se/Default.aspx&RecipeID=15424http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=36315http://www.ninasmat.se/recept/huvudratter/ovrigt/smoergaastaartamedraekor.htmhttp://www.baksida.se/recept.asp&titel=Varm%20sm%C3%B6rg%C3%A5st%C3%A5rta%20version%202http://www.kokboken.net/ShowCategory.php&SubcategoryID=16&PHPSESSID=428dc2aa9c09858b3b595f8f3f49ac97

• marmelade

Jag brukar ta en långfranska. Ta en burk tonfisk i vatten. Häll av vattnet och blanda med creme fraische. (lika delar) Till nästa lager brukar jag ta 2 tredjedelar av leverpastej och blanda med creme fraische. (lika delar) Ovanpå tar jag creme fraische och blandar ut med lite majonäs (försiktig så det inte blir för mycket och brer på. Sedan kan man garnera med ost, skinka, gurka, sallad, räkor, lax eller vad man vill. Superenkelt och jättegott!

• kaiija

marmelade:tack för tipset låter enkelt o gott ju..använder mig av den då:!

• Little

Hej!

Jag brukar göra smörgåstårta på Pågens vanliga "rostbröd". Fast man rostar ju inte dem =), skär bara bort kanterna, så att det bara är det vita brödet kvar. Jag brukar också göra den på en ugnsplåt, vilket kräver iaf 2 pågens "rostbrödslimpor". och en massa smörgåstårta till dagen efter! *mums*

Ingredienser kan variera beroende på vad man gillar, jag brukar använda:
    Pågen (vitt bröd) 2 st
    Färdiga sallader ex. mimosasallad, skinksallad & dallassallad som fyllning(K-salat, Rydbergs) ca 3 st *200 gr.
    Huvudsallad 2st - dekoration till sidor o kanter
    Tomater 3-4 st - dekoration
    Gurka
    Vindruvor (gröna-/& röda) knappt en näve - dekoration
    Rökt skinka 2 hkt - dekoration
    Rökt kalkon 2 hkt - dekoration
    Majonnäs 1 tub(Felix fettfria, smakar likadant som vanlig) - klister till huvudsalladen
    Ägg 6-pack - Skall kokas - dekoration
    Räkor - skalade (ta så mycket du vill ha, jag använder dem bara till dekorering)
    Dill -dekoration
    smör (vanligt till smörgåsar) till allt bröd, dock endast lite.

Skär bort kanterna på brödet och lägg upp dem på plåten  -smöra och lägg på ex. mimosasallad rikligt. På med nästa lager bröd -smöra och lägg på ex. skinksallad.
    Tredje lagret bröd - smöra och dallassallad. fjärde lagret bröd - smöra + mimosa.
    Nu tar du majonnäsen och brer på runtom tårtan som ett "klister" för salladsbladen och ev. lite på upptill. Skölj av huvudsalladen och täck alla sidor först runtom tårtan med blad, använd de största bladen runtom och de mindre upptill. Ser tårtan helt grön ut nu? Bra.

Är äggen kokade? Skala äggen och separera äggula och äggvita och hacka dem smått för sig. ta den hackade äggula och lägg i en cirkel mitt på tårtan (som en sol!), ta sedan äggvitan och lägg runt äggulan, så att det ser ut som ett ägg men sprid ut det över större delen av tårtan så att det inte ligger i en hög. (gulan i mitten, vitan rumtom).
    Ta en skiva skinka och rulla ihop den som en strut, smalare upptill och tjockare nedtill och lägg ut dem strategiskt på tårtan ex. på hörnkanterna, gör likadant med kalkonen och varva dem om vartannat. Tomaterna sköljs och skärs i klyftor (obs! spara en hel tomat), dessa klyftor lägger du sedan en på var sida om antingen skinkan eller kalkonen. Sedan tar du gurkan och skivar upp några skivor, beroende på hur mycket gurka du vill ha. Dessa skivor gör du sedan ett snitt mitt i, lite längre snitt än till mitten, sedan böjer du "gurkändarna" åt varsitt håll (bakåt/framåt) och sätter dem på skinka/kalkonen. Kolla om de sitter löst, då kanske du ska ha lite grövre skivor. 

Strö på de skalade räkorna över tårtan. Vindruvorna sköljs och skärs i mitten, plocka ut kärnor. placera ut dem strategiskt dvs lite här och lite där, med den runda sidan upp.

Nu börjar det liknar nåt va?
    Tomaten du sparade ska klyftas men inte rakt igenom, du ska kunna veckla ut den så att den ser ut som en ros, denna placerar du sedan i mitten av tårtan och sätter ev. en liten dill bit i. 
    För att dekorera mer kan du lägga skinka/kalkonstrutar, räkor, vindruvor som "strålar" ut från tomatrosen.
    Låt den stå med plastfolie över i nån timma så att salladen mjukar/fuktar upp brödet!
    mums!

hoppas det inte blir jobbigt att läsa detta! ganska enkelt egentligen!
    ha det bra!

• MiaMaa

jag brukar göra det på vanlig hönö kaka...det är med jättegott...
    ett lager med leverpastej och ett med nån mjukost...

• teljeufo

Min smörgåstårta:

24-27 skivor formfranska
    Bordsmargarin

Fyllning:
    3dl gräddfil
    2dl majonäs
    2dl cream fraiche
    2dl finstrimlad purjolök
    2 burkar tonfisk i vatten
    1dl chilisås
    ca 2tsk örtsalt
    ca 1tsk citronpeppar

Garnering:
    Ägg
    lax
    Räkor
    Majonäs
    Röd/svar kaviar
    gurka
    lime eller citron
    dill, salladsblad och rädisor

Jag gör fyllning och bottnarna klara dagen innan festen (den ska ätas) och samma dag som den serveras så dekorerar jag den.

• Tjej 83

vill du ha en "matig" så gör jag alltid på en plåt.
    3 långfranska (finns i frysen,brödet skurits på längden)
    brer smör och pastej, bostongurka över.
    3 långfranska
    tar man burkar med ärter och morötter i och blandar i en skål med äpplen i likastora bitar, tömmer i majonäs, smetar ut på brödet
    3 långfranska
    brer du på mjukost (mycket god smak på hela smörgåstårtan)
    garnerar du med vad du vill, ost och skink rullar, köttbullar, vindruvor, gurka osv..

• PuhTiger

Har alltid leverpastej & bostongurka på nedersta lagret, i mitten tar jag finhackad kokt eller rökt skinka blandat med lite "gegg", finhackad purjo och finhackat äpple, översta lagret alltid räkost. Garnera med räkor, ägg, sallad, tomater och gurka. MUMS!

"Gegg" = kletar alltid detta på botten istället för smör (blir superfett om man använder smör) samt runtom för att få garneringen att fästa. Geggan består av Lätt creme fraiche, Kesella 10% och lättmajonnäs.

Svar på tråden efterlyses: recept på smörgåstårta!??!!