• PrincessDalia

    Gravid, vill gå ner i vikt, någon mer?

    Jag har fortfarande många gravidkilon kvar sedan förra graviditeten. Är nu gravid igen. Hade just börjat försöka leva mer hälsosamt. Skulle gärna tappat några kilon innan jag börjar lägga på mer vikt för denna graviditet men på ett sätt som inte påverka bebis negativt. Någon annan som är gravid och försöker ändra matvanor/ träningsvanor? Vad har ni för plan? Tänkte att vi kanske kunde peppa varandra lite här och komma med tips! Glad

  • Svar på tråden Gravid, vill gå ner i vikt, någon mer?
  • Anonym (...)

    Jag hade precis börjat komma i den formen jag ville, hade bara liiite kvar men körde ganska hård träning och extrem kost.

    Äter nu hälsosamt och ringsrikt, havregrynsgröt till frukost, mycket grönsaker till lunch och middag, men lagad "vanlig" mat med resten av familjen, ibland slinker väl någon pizza ner iofs, tar en 5km promenad varje dag. Har hittills gått upp 6kg och är halvvägs in i graviditeten. Trodde att jag skulle gå upp massor då jag inte körde min hårddiet längre men det har gått ganska bra ändå måste jag säga ????

  • Meddelande borttaget
  • Skuggviol

    Jag hade också kilon kvar att gå ner från min första graviditet när jag blev gravid med mitt andra barn (har bf nu i februari) Fick rådet från min barnmorska att snarare sikta på att stå ganska still i vikt under graviditeten, snarare än att aktivt gå ner. På totalen blir det ju en liten viktnedgång då, och så får man ta resten sen Glad

    Fick också en jättebra dietist att prata med och har nu i v 37 bara gått upp 3 kilo sedan inskrivningssamtalet! Gissar att jag får nåt kilo till i vätska såhär på slutet, men det känns okej. Med första barnet gick jag upp 15 kilo, så stor skillnad denna gången.

  • PrincessDalia

    Låter som om ni båda har bra metoder! jag har under senaste året varit en riktig godisgris så försöker säga nej till sötsaker nu och har lyckats bra de senaste två veckorna. Men vill inte vara för extrem för är man bjuden på kalas så tar jag ändå liiite. Försöker också undvika att hämta om. Har annars nästan alltid ätit två portioner av maten men tar nu en lagom första portion och sedan inget mer. Har typ nästan alla gravidkilon kvar ( var innan smal) så det Där med att ha som målvakt stå still i vikt denna grav. lät smart tycker jag. Vad sa dietisten? 

  • Skuggviol
    PrincessDalia skrev 2022-01-18 12:09:17 följande:

    Låter som om ni båda har bra metoder! jag har under senaste året varit en riktig godisgris så försöker säga nej till sötsaker nu och har lyckats bra de senaste två veckorna. Men vill inte vara för extrem för är man bjuden på kalas så tar jag ändå liiite. Försöker också undvika att hämta om. Har annars nästan alltid ätit två portioner av maten men tar nu en lagom första portion och sedan inget mer. Har typ nästan alla gravidkilon kvar ( var innan smal) så det Där med att ha som målvakt stå still i vikt denna grav. lät smart tycker jag. Vad sa dietisten? 


    Inget egentligen nytt, frågade mycket om mina matvanor och pushade mycket för att hålla måltiderna med jämna mellanrum varje dag, inte hoppa över mål. Samt också att få in mer grönsaker och frukt varje dag. Vi pratade också om alternativ till sötsaker (som är min stora last) och lite om mängder och sådär. Var mest skönt att ha som ett bollplank och sen också någon som höll lite koll på mig Oskyldig Kände mig lite mer "tvungen" att göra förändringar typ. 

    Prata med din BM, det ska finnas dietister kopplade till alla barnmorskemottagningar
  • Anonym (Been there)

    När jag väntade andra barnet hade jag också ganska nyligt kommit igång med träning och åt nyttigt, hade gått ner 10 kg men behövde gå ner 10 till men blev gravid Hjärta


    Jag fortsatte med min träning men tog det lugnt, inte prestera så mkt, mer bara röra mig.

    Åt i princip som vanligt (har alltid ätit ganska nyttigt och hemlagat), lite mer grönt och mindre kolhydrater.

    Undvek uppenbara onyttigheter som godis, fika, snabbmat de flesta veckor men unnade mig ibland. Höll vikten fint tills mot slutet då vätskan började samlas. 


    Lycka till med graviditeten Glad

Svar på tråden Gravid, vill gå ner i vikt, någon mer?