• Anonym (granne)

Grannens barn driver mig till vansinne

Jag bor i ett relativt nybyggt hus. Jag bor i mitten, alltså har en granne över och en under. Grannen ovanför bor ensam och stör mig inte förutom någon enstaka gång när han har högljudda fester, men det har varit bättre under corona. 

Grannen under är föräldraledig med ett barn på ca 1,5 år. Och barnet springer runt heeeeela dagarna, de verkar aldrig vara ute och barnet verkar inte vara på förskola - jag jobbar nämligen hemma och nu har barnet sedan i höstas sprungit runt. Det låter alltså DUNKDUNKDUNKDUNKDUNK konstant. Uppåt! Jag förstår inte ens hur det är möjligt att ett barn kan springa så det skakar i huset, jag känner ibland dunsarna och det börjar bli enormt stressande att höra detta. Har testat att ha hörlurar med musik eller podd när jag jobbar men det går inte att ha hela tiden, och dunsarna tränger igenom. 

Vad ska jag göra? Kontakta bostadsbolaget och säga att det är helt galet lyhört, men det är ju svårt att göra något åt. Kan ju inte direkt be grannen att binda fast barnet så hen inte kan springa heller. 

Tycker ni att det är ok att barn för väsen dagtid? Är det ok för vuxna att väsnas hela dagarna och störa sina grannar?

• Svar på tråden Grannens barn driver mig till vansinne
  • Anonym (Förstår)

Min svärmor har haft samma problem, så pass att hon mår psykiskt dåligt. Hon har pratat med både familjen själva och värden. Med det sagt så nej, om det är konstant störande ljud så är det inte okej. Just nu är det kanske svårare att vara på tex öppna förskolan pga covid och man kan inte begära att folk ska va ute hela dagen. Däremot så bör ju barnet få NÅN annan stimulans än att vara hemma hela tiden. Jag skulle prata med värden först, bara höra vad de säger.  

• Anonym (husägare)

Förstår om du blir störd men det är inte mycket att göra år. 
    Bor man i flerfamiljs hus är det så att normala ljud dvs dagtid är det sånt man får räkna med. Tyvärr är nybyggda hus mer lyhörda än gamla.
    Fester mm som stör kan man säga till om men ett litet barn som 1 1/2 år som rör sig dagtid räknas som normala ljud och inget någon hyresvärd eller bostadsbolag kommer att göra något åt. Men visst kan man påpeka till till bostadsbolaget att det är lyhört men dom kan ju inte ljudisolera efteråt i lägenheterna.
    Det kan gå om t ex en hiss låter om det går att isolera i allmänna utrymmen.
    En bebis som skriker eller en litet barn som 1 1/2 år låter tyvärr.
    Du kan prata med familjen och höra om dom  t ex kan lägga ut mattor som dämpar.
    Men som sagt nybyggda hus är ofta lyhörda.
    Som det är nu är ju också folk mer hemma pga pandemin.

• Matilda03

Drygt men inget att göra åt. Normal störning. Du får väl jobba nånstans ute.

• Anonym (Lght)

Samma här. Två barn under 5 och de går aldrig. De springer. Det börjar 6.30 alla dagar i veckan. 
    Alla! 

• Anonym (Lov)

Det är nackdelen med att arbeta hemifrån. När det inte är anpassat efter det. Du kan ju vänligt höra med grannen om de kan läggaut en matta men du kan också själv lägga en tjockare matta, t ex i tjock ull där du sitter och arbetar. Sök på ljuddämpande mattor. 

• Anonym (.)

Alltså en 1,5åring låter inte sååååååå himla mycket. De är inte tunga nog eller har den kraften i stegen för att det ska kunna vara möjligt att låta så mycket att det hörs genom hörlurar - med störande musik.

Det handlar alltså om något helt annat.
    Antingen har du TS en släng av psykisk ohälsa och har fått en hang up på ljudet som du projicerar på grannen under dig. Ohälsa är otroligt vanligt nu i coronatider och hemarbete så det är en rimlig tanke.

Eller så är det någon helt annan i huset som spelar tennis inomhus hela dagarna.

De flesta hyreshus, även nybyggda, är betonghus.
    Ljudet i betong färdas helt annorlunda mot vad man tror. Enklast färdas det på diagonalen. Att ljud ska färdas först vertikalt  från golvet under för att sedan vika av uppåt vertikalt i väggarna är osannolikt. Det inser man om man minns en anings från fysiken i gymnasiet.

• Anonym (.)

TS
    Du bör gå ut i skogen och arbeta. Sitt där i vindens sus och lyssna på tystnaden samtidigt som du jobbar.

Skogen är helande.

• Anonym (.)
    Anonym (granne) skrev 2022-01-18 12:04:13 följande:
    Jag förstår inte ens hur det är möjligt att ett barn kan springa så det skakar i huset, jag känner ibland dunsarna och det börjar bli enormt stressande att höra detta. Har testat att ha hörlurar med musik eller podd när jag jobbar men det går inte att ha hela tiden, och dunsarna tränger igenom.
    Har grannen möjligen en elefantbebis i vardagsrummet?
    Eller du kanske bor i en liten pappkartong?

Annars är det inte möjligt att det sker det du påstår.
    Att koltbarn kan springa så hela huset skakar och du känner det.

En annan tanke slog mig. Har du haft covid?
    Många människor vittnar om att covid och postcovid gett dem psykotiska besvär, att de upplever saker som inte finns i verkligheten.
  • Mrs Moneybags

Flerfamiljshus är inte anpassade för att vara kontor.

Det är mer normalt att vara föräldraledig med en ettåring hemma än att jobba hemifrån. Tyvärr får barnets behov och ljud gå före ditt behov av tystnad dagtid. 

Du får gå till biblan eller liknande och jobba. 

• Anonym (Lov)

Alltså jo ett litet barn som går runt i en lägenhet kan låta och har TS hört detta dagarna i ända sedan i höstas förstår jag att det till slut blir mentalt påfrestande. Har själv bott i lägenhet med liknande ljud. Hör man det bara ibland och inte själv är hemma på vardagarna blir det ju inte alls samma problem. Men det är eg inte barnet som ska gå ut utan TS som måste göra något själv om inte hyresvärden har någon lösning. 

Svar på tråden Grannens barn driver mig till vansinne