• Tue 18 Jan 2022 14:48
    2311 visningar
    5 svar
    5
    2311

    Skakig, svag och konstiga symptom -någon som känner igen sig?

    Hej!


     


    För nästan ett år sedan födde jag mitt första barn, efter en lång resa med IVF, krävande graviditet och lång förlossning. Till en början gick allt bra och alla mådde som dom skulle. Men efter tre månader började lillen sova sämre och sämre. Resultatet av detta blev att jag (som även tidigare haft sömnproblem) slutade sova. Detta höll på i fyra månader. Den sista månaden sov jag nog bara en timme per natt. Dessutom kunde han inte somna om med amning utan krävde väldigt mycket vaggning på en pilatesboll. Så ungifär 15 gånger per natt satt man på den där bollen. Läkarna gav mig antideprassiva (Brintellix som fick mig att må tusen gånger sämre först)


    När han var fyra så sömntränade vi honom och han började sova hela nätter, och sen även jag. Först mådde jag strålande! Jag kände mig äntligen pigg och stark.


    Men efter sådär en fem nätter av sömn och glädje börjar mina händer darra. Första bara händerna men sedan även hela kroppen. Till och med tungan. Jag fick även muskelryckningar i hela kroppen. Blev väldigt orolig.


    Läkarna ville att jag skulle byta till sertralin för att se om det var någoting medicinskt. Det resulterade i ytterligare två veckor av katastofal ångest där jag i princip bara låg och skakade medan min man fick ta sonen.


    Det lugnade sig efter ett tag men inte symptomen.


    Jag har precis kommit hem från att varit hos mina föräldrar i två månader där jag åtminnstånne inte haft ångest men allt kvarstår.


     


    -       Skakning i hela kroppen hela tiden (förutom om jag lägger mig ner)


    -       Muskelryckningar i hela kroppen, men även en specifik på skuldran


    -       Trött. Så ofantligt trött hela tiden hur mycket jag än sover eller vilar.


    -       Jag känner mig svag och darrig. Går jag upp för trappan skakar benen. Lyfter jag min son skakar kroppen.


    -       Värk och stel i kroppen oavsätt om jag tränar eller inte


    -       Känns som att även om jag rör på mig och tränar får jag bara ont, blir inte starkare


     


    Detta har alltså pågått nu i över fyra månader utan att ha blivit bättre. Läkarna har kollat alla värden men hittar ingen brist eller annat fel. Normal MR har gjorts.


     


    Är det någon som känner igen detta?? Med eller utan att ha fått barn??


    Jag är livrädd att det ska vara typ ALS eller likande. Det äter upp mig inifrån.

  • Svar på tråden Skakig, svag och konstiga symptom -någon som känner igen sig?
  • Tue 18 Jan 2022 15:02
    #1

    De har kollat TSH antar jag? Jag drabbades av skakningar och hjärtrusningar när jag hade jättelågt TSH en gång. Mådde inte alls bra. Annat jag tänker på är fibromyalgi. Det syns inte på några värden alls.

  • Tue 18 Jan 2022 15:06
    #2

    Jo precis det har dom kollat men allt såg bra ut. Hur kan man ta reda på om det är fibromyalgi? 

  • Tue 18 Jan 2022 15:09
    #3
    Charlotte31 skrev 2022-01-18 15:06:39 följande:
    Jo precis det har dom kollat men allt såg bra ut. Hur kan man ta reda på om det är fibromyalgi? 
    Man lägger ihop symptom och kollar triggerpunkterna. Efter att man uteslutit en massa annat. 
  • Tue 18 Jan 2022 15:14
    #4
    Jag är bara jag skrev 2022-01-18 15:09:22 följande:
    Man lägger ihop symptom och kollar triggerpunkterna. Efter att man uteslutit en massa annat. 
    Hm. Det är skakningarna och muskeltröttheten/svagheten som är värst. Vet om om det stämmer in på fibromyalgi
  • Tue 18 Jan 2022 15:31
    #5
    Charlotte31 skrev 2022-01-18 15:14:21 följande:
    Hm. Det är skakningarna och muskeltröttheten/svagheten som är värst. Vet om om det stämmer in på fibromyalgi
    Det gör det delvis. + en del annat.
Svar på tråden Skakig, svag och konstiga symptom -någon som känner igen sig?