• Self

    Hur fan får man större bolån?

    Hej

    Har fast jobb med 28k brutto.
    Vill gärna köpa en bostad. Hur jag än vänder och vrider på bankernas kalkyler så får jag inte låna mer än någon miljon ÄVEN om jag nu skulle spara ihop en fetare insats. Om lägenheten kostar låt oss säga 2,500 000 så behöver jag åtminstone låna 2 miljoner, så en räcker ju ingenstans alls.

    Tyvärr har jag inte någon välställd pappa som vill hoppa in och dela som en del har, så min fråga är om någon har erfarenhet av detta eller har tips om andra vägar om man vill ut på bostadsmarknaden på egen hand... Exempelvis något förmånligt lån till en ännu fetare kontantinsats i form av handpenningslån eller liknande. Ursäkta min okunskap av ämnet på förhand.

  • Svar på tråden Hur fan får man större bolån?
  • Anonym (A)

    Du ska kanske börja med en billigare lägenhet, och sedan om några år byta upp dig?

  • SaraL77

    Don lön är ju tämligen låg så du borde lägga fokus på att få upp den.

  • Anonym (Låna)

    Du borde med din lön kunna låna upp till 1.68 M, och som mest 85% av lägenhetens värde, för det får du en lägenhet för närmre 2 miljoner.
    Sparar du mer i kontantinsats kan du köpa dyrare, men även i storstäderna kan man hitta en lägenhet (inte i de populäraste områden kanske men lite utanför) för det priset.

    Tolkar det som att du är ensam låntagare och då räcker väl det med en etta.
    Det är ingen mänsklig rättighet att bo på söder/vasa stan och för 2 miljoner kan man ju hitta rätt många 1or utanför stadskärnan.

    Ett annat tips är ju att få upp din lön, nu vet jag inte vad du jobbar med, men brukar lön sig att byta jobb.

  • Self
    Anonym (Låna) skrev 2022-01-18 15:37:51 följande:

    Du borde med din lön kunna låna upp till 1.68 M, och som mest 85% av lägenhetens värde, för det får du en lägenhet för närmre 2 miljoner.
    Sparar du mer i kontantinsats kan du köpa dyrare, men även i storstäderna kan man hitta en lägenhet (inte i de populäraste områden kanske men lite utanför) för det priset.

    Tolkar det som att du är ensam låntagare och då räcker väl det med en etta.
    Det är ingen mänsklig rättighet att bo på söder/vasa stan och för 2 miljoner kan man ju hitta rätt många 1or utanför stadskärnan.

    Ett annat tips är ju att få upp din lön, nu vet jag inte vad du jobbar med, men brukar lön sig att byta jobb.


    Mänsklig rättigher att bo på söder?.. Hade inte satt min fot där och bor inte ens i stockholm. Du behöver ju inte utgå från att jag är en hipster från google. Där jag befinner mig så ligger priserna på ca 2 miljoner om man inte ska bo på 22 kvm i ett utsatt område eller pendla 2 timmar till jobbet. 
  • KlasG82

    Högre inkomst, lånemarknaden är mer eller mindre designad för att man ska ha två inkomster i hushållet. Jag har haft samma problem.

  • Anonym (Spara)
    Self skrev 2022-01-18 15:44:42 följande:
    Mänsklig rättigher att bo på söder?.. Hade inte satt min fot där och bor inte ens i stockholm. Du behöver ju inte utgå från att jag är en hipster från google. Där jag befinner mig så ligger priserna på ca 2 miljoner om man inte ska bo på 22 kvm i ett utsatt område eller pendla 2 timmar till jobbet. 
    Då låter det som att du måste spara mer. Kan du kanske ta ett extrajobb? Byta jobb så att du får upp lönen lite? Hur bor du idag, kan du bo ännu billigare så att du kan spara mer?
  • Anonym (A)
    Self skrev 2022-01-18 15:44:42 följande:
    Mänsklig rättigher att bo på söder?.. Hade inte satt min fot där och bor inte ens i stockholm. Du behöver ju inte utgå från att jag är en hipster från google. Där jag befinner mig så ligger priserna på ca 2 miljoner om man inte ska bo på 22 kvm i ett utsatt område eller pendla 2 timmar till jobbet. 
    Var bor du?
  • Anonym (M)

    Vad får du för 2.5 miljoner där du söker boende?
    Och vad blir avgiften om det är brf du letar efter?
    Har du barn?

    Hur bor du nu (bra, hyresrätt, andra hand)? Och vilken yta?

    Min bostadskarriär var en hyresrätt (etta 34kvm) vid 20, hyresrätt (2a på 45kvm) och sen köpte villa (4 rok på 105kvm bolån 3 mille plus hamfpennimg 700 000kr, delar lånet med min make, vi tjänade vid lånetillfället ca 27000kr vardera) 20 min med pendeltåg från centrala Stockholm.

    Här där jag bor får man en lägenhet på 2-3 rok med avgift på 4-5000kr och då gångavstånd till pendel, affär, skola mm för 2-3 miljoner

  • Anonym (A)
    KlasG82 skrev 2022-01-18 15:47:53 följande:

    Högre inkomst, lånemarknaden är mer eller mindre designad för att man ska ha två inkomster i hushållet. Jag har haft samma problem.


    Sänk kraven och spara ordentligt, så kommer man in på bostadsmarknaden. 
  • Anonym (Hipster på google)

    Nä... du hade du inte haft den lönen. 


    Men du borde helt klart leta efter billigare boende och sikta på att byta upp dig vart efter. Bostadskarriär är nästan ett måste om man inte kan göra rejält stora lönesteg och spara till stor insats.

Svar på tråden Hur fan får man större bolån?