• Anonym (TS)

Varför gör man en vänförfrågan till en okänd på facebook?

Jag har fått meddelandeförfrågningar från alla möjliga okända där man fattar att det handlar om scams av något slag eller random raggningsförsök. Fast på senare tid har jag fått vänförfrågningar från vänners vänner. 

Jag är väldigt selektiv med vänner eftersom jag är rätt privat av mig. Det är dessutom bara mina ganska få fb-vänner som kan se mina inlägg. 

Nu fick jag en vänförfrågan från en man som är en fb-vän till en av mina närmaste väninnor. Hon har till skillnad från mig mängder av vänner eftersom hon är social och har ett arbete som innebär många kontakter. 

Jag är varken kunnig om eller intresserad av sociala medier (som ni märker) men han kan väl inte se mina inlägg även om min väninna gillar dem? Alltså har han enbart gått på min profilbild eller hur? 

Anledningen till att jag undrar är att han faktiskt verkar intressant så kan någon vänlig själv förklara fb-etikett för en introvert person som jag?  

• Svar på tråden Varför gör man en vänförfrågan till en okänd på facebook?
  • Anonym (TS)

Vänlig SJÄL skulle det förstås stå.

• Plupp73

Det kanske inte var menat som förfrågan.
    Ibland får man "vänförslag" på Facebook, ofta på vänners vänner. Man kan råka trycka fel när man swipar bort bilden. Har nog hänt mig någon gång.

• Anonym (TS)
    Plupp73 skrev 2022-01-18 20:23:48 följande:

Det kanske inte var menat som förfrågan.
    Ibland får man "vänförslag" på Facebook, ofta på vänners vänner. Man kan råka trycka fel när man swipar bort bilden. Har nog hänt mig någon gång.

Ok, du ser. Det visste inte jag. Då är det nog bäst att jag inte bekräftar.
  • Anonym (Jenny)

Om du har ställt in att dina inlägg ska ses av "bara vänner" så kan han inte se dem, oavsett om din väninna gillar dem.
    Om du tycker att han verkar intressant kan du ju kolla lite med din väninna vad hon tror. Eller så accepterar du bara, och ser vad som händer!

• Anonym (Lizzy)

Om du tycker han är intressant och han skickat en vänförfrågan så tycker jag inte du ska ta bort honom.
    Det här är kanske mannen i ditt liv.

• Robert 558
    Anonym (TS) skrev 2022-01-18 20:27:09 följande:
    Ok, du ser. Det visste inte jag. Då är det nog bäst att jag inte bekräftar.
    Jo, kör :)
  • Anonym (XXX)

Bara en liten varning: att någon som är "vän till en vän" kontaktar en, är ingen garanti. En del människor bekräftar automatiskt alla vänförfrågningar. Dom som scammar gör ofta så. De ser till att bli vän med ens vän först, så att man ska känna sig trygg när de hör av sig till en: "jag har ingen aning om vem John Scott i Minnesota är, men är han kompis med min fina väninna Erika så är han säkert juste!". 

• Anonym (Nja)

Antingen är det som Plupp säger, att han råkat klicka på förslagen, eller så är han väl en som lägger till en massa folk han inte känner. Har han många vänner? Brukar inte acceptera folk jag inte känner. Vill han något kan han väl skriva ett meddelande och säga vad han vill.

• Anonym (Raggar)

Har varit med om det många gånger och då är det alltid någon som vill ragga. Vissa använder fb som sin personliga dejtingsida. 

Det jobbigaste jag vet är när det varit folk jag swipat nej på tinder på och de dyker upp med meddelanden och vänförfrågningar på fb. 

Var länge sen nu men jag tyckte bara det var obehagligt.

• SweeneyToad
    Anonym (Lizzy) skrev 2022-01-18 20:30:39 följande:
    Om du tycker han är intressant och han skickat en vänförfrågan så tycker jag inte du ska ta bort honom.
    Det här är kanske mannen i ditt liv.
    Dock så är inte Facebook någon dejtingsida. 
Svar på tråden Varför gör man en vänförfrågan till en okänd på facebook?