• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur smart är du?
  • Anonym (Beror på)
    Selmans skrev 2022-01-19 12:43:31 följande:
    Hur smart är du?

    Vad stämmer bäst in på dig?


    Det beror på hur man ser på det. 
    När det kommer till logiska resonemang och att föra sig retoriskt brukar det vara få som kan mäta sig, har en IQ på 134 och det borde väl ha något med det att göra. Universitetet var lätt för min del och att förstå saker har alltid varit väldigt naturligt för min del.

    Men att förstå mig på känslor och sociala sammanhang har jag alltid varit si sådär och har lärt mig det genom åren, men vid helt nya situationer kan det fortfarande bli lite knackigt. Ser mig inte som överlägsen utan olika personer är bra på olika saker och just därför grupper och team ofta kompletterar varandra bra.
  • Gaskarl
    Anonym (Beror på) skrev 2022-01-19 14:27:14 följande:
    Det beror på hur man ser på det. 
    När det kommer till logiska resonemang och att föra sig retoriskt brukar det vara få som kan mäta sig, har en IQ på 134 och det borde väl ha något med det att göra. Universitetet var lätt för min del och att förstå saker har alltid varit väldigt naturligt för min del.

    Men att förstå mig på känslor och sociala sammanhang har jag alltid varit si sådär och har lärt mig det genom åren, men vid helt nya situationer kan det fortfarande bli lite knackigt. Ser mig inte som överlägsen utan olika personer är bra på olika saker och just därför grupper och team ofta kompletterar varandra bra.
    Coolt att erkänna en sån sak, både inför sig själv och andra..
  • Embla twopointoh

    Jag saknar alternativet "Jag är lika smart som genomsnittet".

    Dessutom saknas en definition av "smart". IQ? Sociala färdigheter? Förmåga att föra ett sakligt, logiskt och rationellt resonemang? Allmänbildad?

  • Anonym (blå)

    Intressant att så många ser sig som smarta. Borde ju vara med jämnfördelning, tror inte att så många smarta personer använder familjeliv som i denna omröstning. Tror något blivit fel här.

  • Limajo
    Anonym (blå) skrev 2022-01-19 16:00:37 följande:

    Intressant att så många ser sig som smarta. Borde ju vara med jämnfördelning, tror inte att så många smarta personer använder familjeliv som i denna omröstning. Tror något blivit fel här.


    Nej då. Bara gamla vanliga Dunning-Kruger som är igång. Flört
  • Anonym (Dummast i rummet!)

    Är oftast dummast i rummet...märks inte så mycket på hur jag skriver men på hur jag pratar.

    Har adhd vilket ofta gör att tycker jag något är intressant/roligt så tänker jag mig inte för vad jag säger så det blir en del grodor.

    Dessutom är jag yngst i rummet, fyller 25 min fästman fyller 44 och de flesta vi umgås med är i hans ålder. Så det blir en hel del dumt.

    Jobbar i matvarubutik...de andra är typ ingenjörer och min fästman är läkare. Så ja...dummast i rummet.

    Men jag är alltid snyggast i rummet och det är viktigare.

  • Embla twopointoh
    Anonym (blå) skrev 2022-01-19 16:00:37 följande:

    Intressant att så många ser sig som smarta. Borde ju vara med jämnfördelning, tror inte att så många smarta personer använder familjeliv som i denna omröstning. Tror något blivit fel här.


    Det beror på hur man definierar "smart". Trots allt faller den absoluta majoriteten inom spannet för normalintelligens.

    Men visst, många människor har en tendens att både överskatta sin förmåga (oavsett om det är som bilförare eller hur smarta de är), och att ha sig själva som måttstock när de bedömer andra människor. Om man pratar allmänbildning till exempel, så anser de flesta att de själva är mininivån för vad man borde kunna och veta. Även om de erkänner att det finns de som är kunnigare, så ser de dem som kan mindre än dem själva som okunniga och/eller dumma.


Svar på tråden Hur smart är du?