• Anonym (Dilemma)

    Jag har ett dilemma

    I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 
    I höstas fyllde det stora barnet år och jag skulle träffa det stora barnet för andra gången. Pappan ville såklart att lilla sonen med skulle komma men barnet fick inte pga jag skulle vara med på kalaset. Så vi valde att jag skulle vara med på kalaset och inte lilla sonen. 
    Mamman har jag också hört vara arg för att min sambo inte betalar underhåll. Men sambon vill inte göra det förrän han får umgås med barnet och mig tillsammans. 
    Han har inte betalt innan när dem träffades heller, lite småsummor bara när mamman bett om det.
    Jag vet att vi kanske inte gjort allt rätt men tips på hur vi ska komma ut det här. Sambon  försökte med jurist men han tog tillbaka den. varför vet jag inte riktigt. 
    Hur ska vi lösa det här? 

  • Svar på tråden Jag har ett dilemma
  • Anonym (Hhh)

    1 börja betala underhåll!!! Barn är dyra och båda föräldrarna ska bidra.
    2 Ta kontakt med familjerätten och be om hjälp att hitta en lösning som funkar för er alla gällande umgänge.
    kom ihåg att det handlar om barnens rätt till umgänge och barnens rätt till stabil ekonomi. 

  • Anonym (J)

    Din sambo har inte hanterat situationen på något vidare bra sätt. Tippar att han skulle vinna mycket på att ta ansvar för situationen och be mamman om ursäkt för hur han avslutade deras relation och självklart betala underhål. De behöver säkert prata med stöd av en utomstående tredje part, familjerätten tex. Backa lite och låt barnet träffa pappa själv ett tag och börja sedan om på ett bra sätt som är respektfullt för er alla. 

  • Anonym (ppp)

    Du vet att ni "kanske" inte gjort allt rätt? 

    Så många fel i detta men allra mest fel är det ju pappan som gjort/gör: 


    Vägra betala underhåll trots att man enligt lag ska! 
    Ljugit för exet som uppenbarligen trodde att de två skulle bli ett par igen
    Ljugit för mamman i början om att du bodde där och inte skulle träffa barnen, men lovat henne att du inte skulle det, medan ni två hade planerat att du skulle det (hur osmarta var ni som inte begrep att en 4åring kan berätta saker?)
    Prioriterade dig före att syskonet fick komma på det andra barnets kalas
    Att du måste ha flyttat in typ en månad efter att ni träffades är väl rena vansinnet? (du skriver ni möttes i somras och du flyttade ihop i augusti), vilket mamman fick reda på av sin 4-åring, att det plötsligt bodde en annan kvinna hos pappa. 

    Den här mannen verkar vara en ynkrygg av värsta slaget. Om mamman ansöker om underhåll så måste han betala, det är inget man kan välja själv, så det hoppas jag hon ordnar upp illa kvickt om inte pappan börjar betala frivilligt. 

    Jag skrattade till när jag läste din sista mening, att han tog tillbaka detta med jurist. Kan du verkligen inte gissa varför? 
  • Anonym (Liknande)

    Det är hyfsat vanligt stt ex ger igen på det här viset. 


    blanda in familjerätten i det här
    så kanske dem kan få henne att inse det absurda. 


    jag har öven jag inte varit välkommen på kalas och liknande (sambons barn). Det suger men jag tycker nog att ni valde fel och inte löt lilla barnet gå på sitt syskons kalas. 


    hon håller på och bygger upp bitterhet hos den lilla och för varje sådan händelse så kan hon visa på att pappa väljer sin nya och barnet kommer då bli mer och mer arg. 


    så gjorde min sambos ex och nu är det helt kört för mig att ha en relation med honom, trots att hon nu ångrar sig mamm. 

  • Anonym (What)

    Som föregående talare sa har han inte skött detta snyggt. 
    Så du har en kille Som inte gör rätt för sig och do. ljuger. Skaffa inte barn ihop. Tänk det fullständiga kaoset om ni o framtiden separerar. Säg åt honom att fixa till läget med alla berörda parter eller så flyttar du igen. Är detta ett drama du vill leva med? 

  • Anonym (K)

    Vad är det för skitstövel du är tillsammans med?? Varningsklockorna borde ringa för länge sen här redan innan ni flyttade ihop. Om du inte tar med dig något annat så iaf detta: INGA BARN. Bästa vore att lämna honom. Rent moraliskt skulle jag inte ens kunna vara tillsammans med en som inte tar hand om sina barn. Det är bland det lägsta som finns.

    Det är inte "ni" som ska fixa situationen, det är han. Betala underhåll regelbundet är en start. Och han får träffa barnen ensam så länge. Jag förstår att ena mamman inte reagerade bra när de dejtar för att bygga upp en relation igen och han går bakom ryggen och skaffar en flickvän. Men det är den du valt att flytta ihop med det....

  • Drottningen1970

    Klok mamma. Puckad farsa som tror att det är lämpligt att introducera barnen till en helt färsk partner.

    Du borde försöka tala förstånd med pappa, så kommer säkert mamma att få förtroende för dig i alla fall även om pappan är dum i huvudet.

  • Drottningen1970

    Och underhåll till sina barn är man skyldig att betala även om man har totalt kontaktförbud.

    Ett tips. Skaffa inte själv barn med den där mannen.

  • Anonym (Biomamma till 3 och vän med ex)

    Barnens pappa verkar anse att underhållet är ett vapen man kan använda för att argumentera mot barnens biomamma. Har har ju inte betalat underhållet fullt innan heller.
    Den mannen skulle jag inte välja. Det finns så många bra män i detta land, så att man lugnt kan slänga resten på sopstationen.
    Underhåll betalar den som inte här delad vårdnad, 50% av kärlek till sina barn, för att de ska få nya kläder osv. Det är ju ingenting som en skitstövel till karl kan förhandla med

  • Anonym (Fy f*n)

    Det borde vara självklart att du inte ska träffa någon av barnen när du inte ens känner mannen. Att ni flyttade ihop efter typ en kvart är helt rubbat och oansvarigt, att pappan valde dig före att lilla barnet fick fira sitt syskon är också helt sinnessjukt. Men underhåll kommer idiot "farsan" inte undan!!

    Det kommer med största sannolikhet inte hålla mellan er. SKAFFA ABSOLUT INTE BARN I DENNA MISSÄR!!!Demon

Svar på tråden Jag har ett dilemma